Jutut

”Onhan se kallis, mutta ihmishenki on korvaamaton” – Toimitusjohtaja vakuuttaa XO Boatsin selviävän

Perjantaina poikkeuksellisesta takaisinkutsusta tiedottaneen XO Boatsin toimitusjohtajan Dan Collianderin mukaan veneitä upottaneet puutteet johtuivat osin suunnittelusta, osin oli kyse inhimillisistä virheistä.

15.09.2018

TekstiIsmo Virta

XO Boats tiedotti perjantaina kahta venemalliaan koskevasta takaisinkutsusta, joihin yhtiö päätyi selvitettyään uponneiden XO-veneiden uppoamissyyt. Takaisinkutsu koskee viime vuonna ja tänä vuonna ennen heinäkuuta valmistettuja XO Cruiser ja XO DFNDR -veneitä.

Suomessa eniten huomiota on saanut toimitusjohtaja Jethro Rostedtin omistaman veneen uppoaminen.

Kippari tavoitti Cannesin venemessuilta XO Boatsin toimitusjohtajan Dan Collianderin. Collianderin mukaan takaisinkutsuttavia veneitä on yhteensä noin 40, joista noin 10 on myyty Suomeen. Suurimmat XO:n vientimarkkinat ovat Ruotsi ja Norja.

”Meillä on lista kaikista myydyistä veneistä, ja esimerkiksi Suomessa (jälleenmyyjämme) Boat World on jo kontaktoinut omistajat”, Colliander sanoo.

Käykö takaisinkutsu kalliiksi XO:lle?

”Kaikki on suhteellista. Onhan se (takaisinkutsu) kallis, mutta ihmishenki on korvaamaton”, sanoo Colliander.

Hän korostaa yrityksen selvittäneen asian niin nopeasti kuin pystyi, ja ilmoittaneensa takaisinkutsusta välittömästi, kun syyt oli selvitetty.

”Tärkeintä on turvallisuus.”

XO Boats teki viime vuonna seitsemän miljoonan euron liikevaihdon ja oli tappiollinen. Syy tappioon oli Collianderin mukaan tuotannon siirto Puolassa yhdeltä tehtaalta toiselle. Se aiheutti esimerkiksi viivästyksiä.

Tämän vuoden liikevaihtoa ja tulosta Colliander ei ennakoi, mutta myynti on kasvanut selvästi. XO-veneitä on tänä vuonna myyty jo noin 100.

Kestääkö XO tämän takaiskun vai voiko se upottaa yhtiön?

”Tämä ei kaada XO:ta”, vakuuttaa Colliander.

Selvitysten mukaan veneiden uppoamisille oli kaksi syytä. Veneiden konekaivojen tarkistusluukut eivät ole olleet tiiviitä, mistä johtuen vettä on vuotanut pilssiin. Sen lisäksi pilssipumppujen asennuksessa oli tapahtunut virheitä niin, että ne eivät toimineet kunnolla. Takaisinkutsu oli tarpeen muiden vastaavien veneiden tarkistamiseksi, ja tarkistuksissa mahdollisesti löydettävien virheiden korjaamiseksi.

Miten veneisiin sitten pääsi tulemaan upottavia virheitä?

”Osa johtui suunnittelusta ja osa oli ihan inhimillisiä virheitä. Tämä koostui pienistä osista. Pistokokeilla olemme todenneet, että ongelma ei tule koskemaan kaikkia takaisinkutsuttuja veneitä. Haluamme kuitenkin tarkistaa ne taataksemme kaikkien XO-veneiden turvallisuuden”.

yhtiö päätyi selvitettyään uponneiden XO-veneiden uppoamissyyn. Takaisinkutsu koskee viime ja tänä vuonna kesäkuuhun asti  valmistettuja XO Cruiser ja XO DFNDR – veneitä.

Suomessa eniten huomiota on saanut toimitusjohtaja Jethro Rostedtin omistaman veneen uppoaminen.

Kippari tavoitti Cannesin venemessuilta XO Boatsin toimitusjohtajan Dan Collianderin. Collianderin mukaan takaisinkutsuttavia veneitä on yhteensä noin 40, joista noin 10 on myyty Suomeen. Suurimmat XO:n vientimarkkinat ovat Ruotsi ja Norja.

”Meillä on lista kaikista myydyistä veneistä ja esimerkiksi Suomessa (jälleenmyyjämme) Boat World on jo kontaktoinut omistajat”, Colliander sanoo.

Käykö takaisinkutsu kalliiksi XO:lle?

”Kaikki on suhteellista. Onhan se kallis, mutta ihmishenki on korvaamaton”, sanoo Colliander.

Hän korostaa yrityksen selvittäneen asian niin nopeasti kuin pystyi ja ilmoittaneensa takaisinkutsusta välittömästi, kun syyt oli selvitetty.

”Tärkeintä on turvallisuus.”

XO Boats teki viime vuonna seitsemän miljoonan euron liikevaihdon ja oli tappiollinen. Syy tappioon oli Collianderin mukaan tuotannon siirto Puolassa yhdeltä tehtaalta toiselle. Se aiheutti esimerkiksi viivästyksiä.

Tämän vuoden liikevaihtoa ja tulosta Colliander ei ennakoi, mutta myynti on kasvanut selvästi. XO-veneitä on tänä vuonna myyty jo noin 100.

Kestääkö XO tämän takaiskun vai voiko se upottaa yhtiön?

”Tämä ei kaada XO:ta”, vakuuttaa Colliander.

Selvitysten mukaan veneiden uppoamisille oli kaksi syytä. Veneiden konekaivojen tarkistusluukut eivät ole olleet tiiviitä ja vettä on vuotanut pilssiin. Sen lisäksi pilssipumppujen asennuksessa oli tapahtunut virheitä niin, että pilssipumput eivät toiminet kunnolla. Takaisinkutsu oli tarpeen muiden vastaavien veneiden tarkastamiseksi ja mahdollisesti löydettävien virheiden korjaamiseksi.

Miten veneisiin sitten pääsi tulemaan upottavia virheitä?

”Osa johtui suunnittelusta ja osa oli ihan inhimillisiä virheitä. Tämä koostui pienistä osista. Pistokokeilla olemme todenneet että ongelma ei tule koskemaan kaikkia takaisinkutsuttuja veneitä. Haluamme kuitenkin tarkistaa ne taataksemme kaikkien XO-veneiden tulvallisuuden”.

Lue myös nämä

X