Tilaa
Jutut

Uiva 2020: Kalaveneet Uivan vakiovieraina − Alumiiniehdokkaita monilta suunnilta

Uivan kalavenekattauksesta löytyi tänäkin vuonna mielenkiintoisia uutuuksia. Tarjonta painottui kotimaisiin ja Itäeurooppalaisiin alumiiniveneisiin, jotka ovat ottaneet markkinoilta rapakon takaisilta kilpailijoiltaan vapautuneen tilan.

13.09.2020

Tekstitimo sarkkinen

Kuvatmarkus pentikäinen/otavamedia

Silver Shark CCX

Silver Shark CCX:n tehdaslisävarusteiksi on harkinnassa mm. keulan heittotaso sekä kaiteisiin kiinnitettävä vaparäkki.

Silverin mallistosta on pitkään puuttunut keskipulpettimalli, mutta nyt sellainen nähtiin Uivassa. Shark CCX täydentää merkin täysalumiinista X-mallisarjaa, johon kuuluvat ennestään tuplapulpetilliset Shark ja Eagle BRX-mallit.

Shark CCX:n keskipulpetti on kookas, ja siihen mahtuu ongelmitta useampikin monitoiminäyttö. Vakiona on kosketusnäytöllinen Raymarine Axiom 9”.

Avotilan peräkulmissa on muistakin X-mallisarjan veneistä tutut taitettavat klaffipenkit. Ne palvelevat sekä uistelijaa että heittokalastajaa. Kalustus on suunniteltu niin, että penkkien selkänojat irrottamalla perään muodostuu kelpo heittotaso.

Shark CCX ehti näyttelyyn protomallina, ja valmistajan edustan mukaan tuotantomalleihin tulee joitain muutoksia. Pituutta veneellä on 5,81 metriä, leveyttä 2,24 metriä ja painoa 710 kiloa. Tehosuositus ulottuu 80:stä 150 hevosvoimaan. Pakettihinnat Honda-perämoottorien kanssa vahvistuvat myöhemmin.

Silver Boats

Faster 525 ja Faster 545

Fasterin uudistuksen kokeneissa 525 ja 545 -malleissa on nyt vakiona myös kuomukotelo.

Faster on uudistanut 525 ja 545-mallinsa. Ulkonäöltään ne ovat nyt samaa perhettä tälle kaudelle tulleen 570-mallin kanssa (Kippari 2/2020). Niin kaiteet, pulpetit kuin istuinlaatikotkin ovat muuttuneet mustiksi, ja pulpetit sekä perätasot ovat uudistuneet muutenkin.

Pulpettien tuulilasit ovat nyt karkaistua lasia, ja pyyhkimen saa lisävarusteena. Kalastusta harrastava ei voi kuitenkaan olla harmittelematta tuulilasien uusia reunuksia, niihin kun ei saa kiinnitettyä varusteita samaan tapaan kuin peruskaiteisiin. Perässä ja laidoilla sellaiset toki edelleen ovat.

Fasteria markkinoivan Brandtin edustajan mukaan veneeseen on suunnitteilla lisävarusteita erityisesti heittokalastajan ja uistelijan varusteasennuksia helpottamaan.

Faster

Aaltomarine 600 DC Fish

Aaltomarine on panostanut uutuusmallissaan etumatkustamon suojaisuuteen, mutta kalaveneessä on hyvä, että tuulilasien sivuosat saa halutessaan irrotettua.

Aaltomarine 600 DC Fish on innokkaan heittokalastajan, turkulaisen Touko Liimataisen tuorein alumiinivene. Sen ulkonäköön on haettu edellisiin malleihin nähden urheilullisempaa ilmettä – hieman samaa kuin ruotsalaisen Anytecin veneissä.

Uutuusmallissa on Aaltomarinen tutut hyveet, laajat heittotasot keulassa ja perässä. Keulatason keskiosana on ohjaamon tasalta keulaan ulottuva vapalaatikko, jonne mahtuu ainakin puolen tusinaa enintään 9-jalkaisia vapoja. Perän heittotasoon on puolestaan intergroitu kiertovesisumppu sekä taitettavat penkit.

Jämäkkyyttä huokuvan veneen tehosuositus on 130–200 hevosvoimaa. Esittelyvenettä vauhdittaneen Mercury 200 Pro XS -moottorin kerrotaan antavan noin 40 solmun huippunopeuden. Se taitaa riittää hätäisimmillekin kalastajille.

Aaltomarine 600 DC Fish on 6,1 metriä pitkä, 2,49 metriä leveä ja painaa ilman moottoria noin 1090 kiloa. Pakettihinta esimerkiksi mainitun Mercuryn kanssa on 62 950 euroa. Laajempi esittely veneestä julkaistaan seuraavassa Kipparissa 10/20.

Aaltomarine

Särki 411 R

Maastonvihreän erikoisvärin lisähinta on 50 euroa, ja eikä muistakaan väritoiveista veloiteta sen enempää.

Särki 411 R erottui laitureilla sekä värillään että hinnallaan. Perinteikäs, isä-poika-kaksikon voimin jo vuosia toiminut merkki luottaa pelkistettyihin soutu- ja moottoriveneisiin, joista tämä malli on halvin pulpetillinen vaihtoehto.

Rakenteeltaan yksikuorinen lujitemuovivene on äärimmäisen pelkistetty ja tuo mieleen kymmenet samanlaiset peruspaatit 1980-luvulta. Ei ole edes tasaista turkkia, muista mukavuuksista puhumattakaan. Silti joku kukkarostaan tarkka voi nähdä potentiaalisen, kevyen ja soutukelpoisen mökkiveneen. Hinta ilman moottoria on  2 550 euroa ja pakettitarjous 9,9-heppaisen Mercuryn kanssa 5 990 euroa.

Näin edullisten veneiden ideologiaan kuuluu, että kaikki muu kuin aivan välttämätön on lisävarustelistalla. Esimerkkeinä vaikkapa tuulilasi, irrotettava keskilaatikko ja takakaiteet.

Särki 411:n saa myös ilman pulpettia kahvaohjattavana. 4,04 metriä pitkän veneen leveys on 1,61 metriä ja pulpettiversion painoksi ilmoitetaan noin 130 kiloa. Moottorisuositus on 4–10 hevosvoimaa.

Särki

Kalamausteita Huskyyn

Finnmasterin Huskysta saa paremman kalaveneen tehtaan tulevilla lisävarusteilla.

Finnmasterin alumiinirunkoiseen Husky-mallistoon tulee saataville kaivattuja kalastusvarusteita. Niihin kuuluvat ainakin LineDeck-matolla päällystetty keulan heittotaso, pulpettien sivuille kiinnitettävät vapatelineet sekä tutkateline, jota voi hyödyntää myös vapatelineiden kiinnityspaikkana.

Valmistajan edustajan mukaan kalastusvarusteet tulevat ensin tänä syksynä Husky R6 ja R7-malleihin ja myöhemmin malliston pienimpään R5:een.

Finnmaster Husky

Latvian alumiinitulokas Vizion 470

Latvialainen Vizion on erikoistunut pieniin kalaveneisiin – suurin malli on tällä hetkellä viisimetrinen bowrider.

Vizion 470 on Helsingin venemessuilla ensiesiintymisensä tehneen latvialaisvalmistajan heittokalastusvene. Valmistusmaata tietämättä sitä voisi helposti veikata jenkkikalaveneeksi – sama pätee toki moneen Suomessa nähtyyn itäeurooppalaismerkkiin.

Esittelyveneen metallihohtoisen oranssit kyljet loistavat kauniisti auringonvalossa. Tulee tosin heti mietittyä, kuinka arkaa maalipinta on naarmuille. Vaihtoehtoisia kylkivärivaihtoehtoja ovat valkoinen, musta sekä tummansininen ja -punainen.

Karvalankaverhoilu antaa sekin huolitellun yleisilmeen, mutta kaikkien kalastajien mieleen materiaali ei tunnetusti ole. Siksi on hyvä, että veneen saa tilattua vinyylimatolla – tai sitten yhdistelmänä, jossa vaikkapa ohjaamon turkki on vinyylimattoa ja heittotasot karvalankamattoa.

Säilytystiloja on monipuolisesti heittotasojen alla. Vapakotelot ovat tässä mallissa laidoilla, joten ne kaventavat jonkin verran turkkitilaa. Kumpaankin koteloon mahtuu kaksi enintään 2,7-metristä keppiä. Perän heittotaso kätkee alleen 80-litraisen sumpun sekä käännettävät penkit.

Ensivaikutelmana Uivassa nähdyt Vizionit ovat asiallista työtä ja toimivia heittokalastusveneitä. 470-mallin hinnaksi kerrottiin 24 210 euroa 70-hevosvoimaisen Yamahan kanssa. Veneen pituus on mallinumeron mukaisesti 4,7 metriä, leveys 1,95 metriä ja paino ilman moottoria 470 kiloa.

Vizion

North Silver Husky 650

North Silverin suurin heittokalastusmalli on voimaa uhkuva paketti 250 hevosvoiman Mercuryn kanssa.

North Silver Husky 650 erottui kalavenelaiturilla huimilla tiloillaan. Venäläisvalmistajan suurimmassa heittokalastusveneessä on poikkeuksellisen laaja keulakansi ja kaksi valtaisaa lokeroa sen alla. Vai voiko muuta ilmaisua käyttää, kun lokeroihin mahtuu todistettavasti 180-senttinen kalastaja!

Hulppea on myös lokerojen väliin jäävä vapalaatikko, sinne mahtuu ainakin kymmenen enintään 2,8-metristä vapaa – ja tilaa näyttäisi jäävän muillekin varusteille. Myös perän heittotason alta paljastuu mahtavia lokeroita, yksi niistä on peräti 120-litrainen sumppu.

Ohjaamon turkki ei ole niin laaja kuin joku voisi uimatasoineen 6,8-metriä pitkältä ja 2,54 metriä leveältä veneeltä odottaa, mutta heittokalastajillehan vene on suunniteltu ja heitä tilaratkaisut varmasti miellyttävät.

Esittelyveneen Mercury F250 Pro XS -moottorin kerrottiin antavan pyöreästi 50 solmun huippunopeuden. Riittävän ripeää kyytiä taitanee saada pienemmälläkin myllyllä, suositus on 175–300 hevosvoimaa. Näyttävän alumiiniveneen hinta on ilman moottoria 37 285 euroa ja mainitun Mercuryn kanssa perusvarustein 62 485 euroa.

North Silver

 

Lue myös nämä

X