- Delta 26 Open
- K-24
- Marino ABP 27 T
- Paragon 25 Ranger
Veneiden mittasuhteet, henkilöluvut, nopeudet ja myös suuntaa antava hintaluokka ovat melko samalla viivalla. Puhumattakaan siitä, että kaikki neljä kilpailijaa ovat keulakajuutalla, avoimilla ohjaamo- ja oleskelutiloilla varustettuja kulkineita erilaisiin yhteys- ja päiväretkiajoihin.
Ja lopuksi vielä se ratkaiseva tekijä, joka nimenomaan oli tämän vertailun ydin: valtavirrasta poikkeava tyylittely ja ulkoinen olemus.
Näkemyksien pohjalta
Delta-merkkiset veneet saivat alkunsa 10 vuotta sitten, kun länsinaapurimme veneiden parissa kunnostautunut tyyliniekka Lasse Modin suunntteli vanhan Smuggler-nimisen vauhtiveneen uusiksi. Deltan kehitystahti ja kasvuvauhti on ollut pohjoismaisissa ja europpalaisissakin mittasuhteissa huikea. Delta 26 Open on kokonaan uusi venemalli, joka ei perustu mihinkään vanhaan ja olemassa olevaan tai aiempaan veneeseen. Se ajaa tuoteperheensä pienimmän, eli ns. aloitusmallin virkaa.
Lisätietoja: Delta Powerboats
Hieman samantyyppisenä voidaan pitää vuonna -12 esitellyn K-24:n syntyhistoriaa. Sen taustalla oleva Klas Krause oli markkinoita tutkiskeltuaan tullut siihen lopputulokseen, että mieleisensä veneen saadakseen olisi hänen tuotettava se itse.
Perustana K-24:lle on käytetty 1970-luvulta peräisin olevan 24-jalkaisen Coronet Midin runkoa, jota on hiottu tarpeellisiksi katsotuin osin. Lopputulos on vastannut odotuksia. Vene on suojaisat matkustustilat neljälle tarjoava avoin DC ilman monimutkaisia pressujen virittelyjä.
Lisätietoja: K24 Boats
Marino esitteli täysin uudenlaisen mallinsa, APB:n vuonna 2009. Se tuotettiin yhteistyössä saman suunnittelutiimin kanssa, joka loi linjat presidentin uudelle Kultaranta VIII -veneelle. Perustana APB:lle käytettiin Marino Cobran runkoa. Suuren ”kansiveneen” mallinimi on sama kuin katollisen version, mutta täydennettynä T-kirjaimella, sanasta ”Tender” eli apuvene. Tästä voinemme päätellä katottoman APB:n olevan tarkoitettu megajahtien yhteysalukseksi.
Lisätietoja: Marino
Paragon on Marinon tavoin muunnelma aiemmin luodusta mallista. Sen juuret ovat ensimmäisessä Paragon-veneessä, joka esiteltiin yleisölle käänteen tekevänä uutuutena vuonna 2007. Rungon linjat oli haettu kovapohjaisista kumiveneistä, joista myös poikkeuksellisen syvä V-pohja – peräti 26,5 astetta – oli lähtöisin.
Lisätietoja: Paragon Yachts
Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 2/2013.