Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Uuden tyylin päiväveneet – Delta 26 Open, K-24, Marino APB 27 T ja Paragon 25 Ranger

Järjestimme vertailun, johon otimme samaan kokoluokkaan kuuluvia, ei-niin-tavanomaisia retki- ja yhteysveneitä. Yksilöllisyys tunnetusti maksaa, joten hinnallaan nämä veneet eivät kilpaile massatuotteiden kanssa.

10.02.2013

Tekstikarel kakko

Kuvatvesa leppä

  • Delta 26 Open
  • K-24
  • Marino ABP 27 T
  • Paragon 25 Ranger

Veneiden mittasuhteet, henkilöluvut, nopeudet ja myös suuntaa antava hintaluokka ovat melko samalla viivalla. Puhumattakaan siitä, että kaikki neljä kilpailijaa ovat keulakajuutalla, avoimilla ohjaamo- ja oleskelutiloilla varustettuja kulkineita erilaisiin yhteys- ja päiväretkiajoihin.

Ja lopuksi vielä se ratkaiseva tekijä, joka nimenomaan oli tämän vertailun ydin: valtavirrasta poikkeava tyylittely ja ulkoinen olemus.

Näkemyksien pohjalta

Delta-merkkiset veneet saivat alkunsa 10 vuotta sitten, kun länsinaapurimme veneiden parissa kunnostautunut tyyliniekka Lasse Modin suunntteli vanhan Smuggler-nimisen vauhtiveneen uusiksi. Deltan kehitystahti ja kasvuvauhti on ollut pohjoismaisissa ja europpalaisissakin mittasuhteissa huikea. Delta 26 Open on kokonaan uusi venemalli, joka ei perustu mihinkään vanhaan ja olemassa olevaan tai aiempaan veneeseen. Se ajaa tuoteperheensä pienimmän, eli ns. aloitusmallin virkaa.

Lisätietoja: Delta Powerboats

Delta 26 Open.

Hieman samantyyppisenä voidaan pitää vuonna -12 esitellyn K-24:n syntyhistoriaa. Sen taustalla oleva Klas Krause oli markkinoita tutkiskeltuaan tullut siihen lopputulokseen, että mieleisensä veneen saadakseen olisi hänen tuotettava se itse.

Perustana K-24:lle on käytetty 1970-luvulta peräisin olevan 24-jalkaisen Coronet Midin runkoa, jota on hiottu tarpeellisiksi katsotuin osin. Lopputulos on vastannut odotuksia. Vene on suojaisat matkustustilat neljälle tarjoava avoin DC ilman monimutkaisia pressujen virittelyjä.

Lisätietoja: K24 Boats

K-24.

Marino esitteli täysin uudenlaisen mallinsa, APB:n vuonna 2009. Se tuotettiin yhteistyössä saman suunnittelutiimin kanssa, joka loi linjat presidentin uudelle Kultaranta VIII -veneelle. Perustana APB:lle käytettiin Marino Cobran runkoa. Suuren ”kansiveneen” mallinimi on sama kuin katollisen version, mutta täydennettynä T-kirjaimella, sanasta ”Tender” eli apuvene. Tästä voinemme päätellä katottoman APB:n olevan tarkoitettu megajahtien yhteysalukseksi.

Lisätietoja: Marino

Marino APB 27 T.

Paragon on Marinon tavoin muunnelma aiemmin luodusta mallista. Sen juuret ovat ensimmäisessä Paragon-veneessä, joka esiteltiin yleisölle käänteen tekevänä uutuutena vuonna 2007. Rungon linjat oli haettu kovapohjaisista kumiveneistä, joista myös poikkeuksellisen syvä V-pohja – peräti 26,5 astetta – oli lähtöisin.

Lisätietoja: Paragon Yachts

Paragon 25 Ranger.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 2/2013.

 

Lue myös nämä

X