Vuoden 1989-malliseen Targa 25:een asennettiin sen valmistuessa Volvo Pentan 200-hevosvoimainen diesel, tyyppimerkinnältään AD41B. Vetolaitteena oli sen vuoden DuoProp-vetolaite välityksin 1:1,95.
Moottorilla oli takanaan 1 500 käyttötuntia. Omistajallaan vene oli ollut kolme vuotta.
Hän oli kokonaisuuteen kyllä tyytyväinen, mutta moottorin teho tuntui alhaiselta etenkin silloin, kun kyydissä oli koko perhe tai veneellä kuskattiin rakennustarvikkeita mökkityömaalle.
Myös syksyisin oli vaikeuksia, kun pohja oli likainen. Silloin oli jopa vaikeaa päästä liukuun, jos matkalle sattui vastatuuli ja kova aallokko.
Ajatus voimakkaammasta moottorista heräsi viime syksyn jälkeen. Päätöstä vauhdittivat vanhan moottorin yli 20 vuoden ikä, moottoritilan sotkeneet öljyvuodot ja koneen vaatimat huollot ja korjaukset.
Tekniset tiedot
Uusi kone | Vanha kone | |
Merkki | FNM | Volvo Penta |
Malli | HPE-250 | AD41B |
Vuosimalli | 2009 | 1989 |
Työtapa | 4-tahtinen diesel | 4-tahtinen diesel |
Sylinteriluku | rivi 5 | rivi 6 |
Iskutilavuus | 2 387 cm&³3; | 3 590 cm&³3; |
Ilmoitettu teho | 250 hv (184 kW) | 200 hv (149 kW) |
Suurin vääntömomentti | 530 Nm/2 600 r/min | 461 Nm/2 500 r/min |
Suositeltu kierroslukualue | 4 200 r/min | 3 800 r/min |
Polttoaineensyöttö | Common rail yhteispaineruiskutus, turboahdin, välijäähdytin |
mekaaninen ruiskutuspumppu, turboahdin, välijäähdytin |
Paino | 320 ilman vetolaitetta (yht. n. 380 kg) |
520 kg DP-vetolaitteen kanssa |
Hinta | sovitesarjan kanssa 19 900 e | (ei enää myynnissä) |
Maahantuoja | Oy Tekno-Marine Ab | AB Volvo Penta Market Unit Nordic, Office Finland |
Espoo, puh. (09) 819 0770 | Vantaa, puh. 010 655 5100 | |
www.tekno-marine.fi | www.volvopenta.com |
Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 6/2010