Tilaa
Jutut

Vanhoja merenkulkutermejä, osa 2: Rikkaalle kielelle mausteita maailmalta

Veneilijänä, kokemattomanakin, saat nopeasti lisää uskottavuutta, kun opettelet alan sanastoa. 

26.02.2021

Tekstijuha virtanen

KuvatiStock ja juha virtanen

Suomenkielen rikkaus on kuulunut merenkulkijoiden puheessa. Ja mitä sanoja ei ole omasta kielestä löydetty, ne on korvattu ”suomennetuilla” lainasanoilla niin englannista, ruotsista kuin venäjästä. Ja varmasti monista muistakin kielistä. Merenkulku on ollut aina kansainvälistä.

Rikkaan merislangin peruskurssin ensimmäisen oppitunnin voit lukea täältä tai Kipparista 12/2020.

Toinenkin oppitunti alkaa, yllättäin, kirjaimesta A.


”Hiljaa siellä takarivissä”

AALLOPPI on veden poistoputki tai -aukko.

AHTERISPRINGI eli peräspringi on kiinnitysköysi, joka vedetään perästä keulaan päin laiturille. Vastaavasti ahterienda on perästä taaksepäin oleva kiinnitysköysi.

AHTI on vanha suomalaisten veden jumala.

AKSELIVENE on keski- eli sisämoottorilla varustettu vene.

ANKKURIN PERÄ ankkurin alapää josta haarat lähtevät.

ANKKURIPALLO on pallomainen merkkikuvio, joka nostetaan näkyville päivällä, kun ollaan ankkuroituna, kts. ankkurivalo.

ANKKURITUKKI ns. tukkiankkurin varren poikittainen osa

ANKKURIVALO on ympäri 360 asteen näköpiirin näkyvä merkkivalo pimeällä ankkuroitaessa.

AURA-ANKKURI eli CQR on kaksipuolisen auran muotoinen.

 


Baijerista Endaan asti

BAIJERI on kiinteä, yleensä putkesta tehty kaide.

BAILERI on veneen itsetyhjennysventtiili, joka toimii veneen ollessa vauhdissa.

BARKASSI eli parkassi, on suuri laivavene, isovene.

BEAUFORT, bofori eli palli, vanha tuulenvoimakkuuden mitta.

BIMINI on avotilan päälle kaarien varaan pingotettu katos.

BOXI on talinauhalla tai tiivistein tehty tiivistys vannasputkessa.

BRUCE on kolmihaaraisen kauhan muotoinen ankkuri.

BRYKA, brykä on komentosilta.

BULBI, pulppi, on keulan paksu osa. Se vähentää veden vastusta.

CABIINI on kajuutta.

CHOPPER on nopeiden moottoriveneiden pyöreäreunainen pintapotkuri.

CLEAVER eli kliiveri on nopean veneen terävä- ja suorareunainen pintapotkuri.

DANFORTH on kääntyvähaarainen ankkuri jossa on teräväkärkiset kourat.

DONKEYMAN tai tunkki on konemies, jolla ei ole konemestarin pätevyyttä, kts. donkki.

DONKKI on apuhöyrykone tai alipäällystön konemies.

ELDARI on lämmittäjä höyrylaivassa.

ELÄMÄNLANKA on köysi tai vaijeri johon turvavaljaat kiinnitetään myrskyssä.

ENDA on köysi, touvi, aluksen kiinnitysköysi.

Koussi vahvistaa köysilenkkiä.


Fleetin haljakat

Haljakka on vanha purje ja heikko tuuli.

FLEETTI on laivue tai yleensä joukko purjeveneitä.

FRISKATA tarkoittaa tuulen yltymistä.

HAALATA eli siirtää laiva kaijassa toiseen paikkaan, tai moottorin täyshuolto.

HAAPIO on haapapuun rungosta koverrettu vene.

HALJAKKA on vanha suomalainen purjetta tarkoittava sana.

HAL(V)SLAAKI on solmutyyppi.

HANKA on vanha suomalainen nimitys aluksen laidalle, parras.

HIIVARI on kova tuuli, myrsky.

HIIVATA on vetää tai nostaa.

KETKA on aluksen kannen linjan pitkittäinen koveruus.

KEULASPRINGI on keulasta taaksepäin laituriin lähtevä köysi, vrt. peräspringi.

KLYYSI tai klyyssi on vaijerin tai kettingin läpivientisilmäke tai ohjain.

KOIJA on vuode, punkka.

KOURA on ankkurin haaran päässä oleva levennys.

KOUSSI on köysilenkin vahvistusrengas.

KUMMELI tai kumpeli, on perinteinen valkoiseksi maalattu kivikasa paikantamista varten ja suunnan ottoon.

LEVYKUMMELI on heijastavalla maalilla/kalvolla tehty taulu, jossa voi olla kirjaintunnus.

KYNSI on ankkurin kouran päässä oleva terävä uloke.

LAAHUSANKKURI on ajoankkuri joka hidastaa aluksen ajelehtimista.

LAAKONKI tai lankonki on maihinnoususilta.

LEGI on matkaosuus.

LEIDARI on tässä yhteydessä köysitikkaat, rappu tai portaat.

LEVYANKKURI on teräslevystä hitsattu ankkuri.

LIMISAUMA on kylkilaudoitus, jossa laudat ovat osittain limittäin toistensa päällä.

Keskimoottorillisia akseliveneitä. Etsi myös vannas ja ketka.


Ahdin kollegat

 

Neptunuksen patsas on Italiassa Bolognassa, vaikka kaupunki ei meren äärellä olekaan.

NEPTUNUS on vanha roomalaisten meren jumala.

NJORD on vanha skandinaavien meren jumala.

NÄKKI on muinaissuomalainen veden haltija, vrt. Ahti.

PAKKA on keulakannen koroke.

PANKKI on matalikko.

PATENTTIANKKURI on ankkuri jonka kourat kääntyvät saranoilla aina alaspäin.

REELINKI on aluksen laidasta kannesta ylöspäin oleva parras.

REIMARI on viitta eli merenkulun turvalaite.

SATIAINEN on vaijerilukko.

SEPTI on käymäläjätetankki.

SIANSORKKA on yksi veneilijän perussolmuista.

Juttu on julkaistu Kipparissa 1/2021.

Lue myös nämä

X