Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Vator 20 Wing -81 + Mariner 150 Optimax -01/04

Jos ostajalla ei ole peukalo aivan keskellä kämmentä, niin tästä 25 vuotta vanhasta Vatorista saa näyttävän veneen itselleen. Ja vaikkei sitä ihan viimeisen päälle laittaisikaan, niin jo veneen erikoinen moottoriratkaisu saa huomiota osakseen.

17.10.2006

Tekstija kuvat juha virtanen

Päällisin puolin Vator 20 Wing antoi positiivisen kuvan itsestään. Rungossa ei näyttänyt olevan pahoja kolhuja, tarkasteli venettä sitten päältä tai alta. Ainoat selvemmät kosmeettiset virheet löytyivät toisen takaknaapin vierestä. Niitäkin kolhuja oli paikkailtu, joten isompia vaurioita tuskin tarvitsee pelätä. Veneen ulkopinnat ovat ilmeisesti saaneet nauttia hyvästä huolenpidosta.
Sisätilojen osalta valitettavasti ei voi sanoa täysin samaa, sillä siellä veneen käyttövuodet näkyvät. Mitään ei ole pahasti rempallaan, mutta yleisilme on väsähtänyt. Mikään ei tietenkään estä kunnostamasta pintoja tai jopa palauttamasta venettä alkuperäiseen asuunsa.

Toisaalta venettä on jo muutettu radikaalisti. Mikään ei siis estä tekemästä samanlaisia ratkaisuja sisätiloissakin, jolloin vanhan veneen saa paremmin vastaamaan tämän päivän vaatimuksia.

Vator-fanaatikot eivät tosin ehkä halua tällaisesta kuullakaan.

Suurin osa isoista Vatoreista on varustettu sisäperämoottorilla. Perämoottoriversioitakin toki on tehty esimerkiksi 17 HT -mallista, mutta Vator 20 on jo sen verran iso vene, että siihen asennettiin vain sisäperäkoneita.

Tässä yksilössä vanha sisäperämoottori on saanut jossain vaiheessa väistyä uuden moottoriratkaisun tieltä. Veneen tekeekin erikoiseksi juuri tuo vaihto-operaatio, sillä tilalle ei nostettukaan uutta sisäperäkonetta, vaan perämoottori.

Sinänsä se ei välttämättä vielä olisi kovin erikoista. Mutta tässä tapauksessa peräpeiliin ei muokattu moottorikaivoa, vaan vanha perävetolaitteen aukko laminoitiin umpeen ja sen tilalle peräpeiliin pultattiin jykevä moottoriteline, bracket, joita harvemmin nähdään meidän vesillämme. Atlantin toisella puolella niistä on saatu enemmän kokemuksia. Ilmeisesti kaikki kokemukset eivät ole olleet hyviä, ainakaan tällaiset moottoriratkaisut eivät ole kovin yleisiä.

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 8/2006

Vatorin perässä oleva Mariner 150 Optimax on vuosimallia 2001, mutta se on otettu käyttöön vasta 2004.

Tekniset tiedot
Vuosimalli
1981
Pituus 6,2 m
Leveys 2,4 m
Paino 1 200 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Makuusijoja 2-3
Moottorisuositus 120-188 hv
Moottori Mariner 150 Optimax, 2-tahtinen 150 hv perämoottori, vm. 2001.
Myyntihinta 13 900 €
Veneen hinta (vuonna -81) 75 000 markkaa
Moottorin hinta (vuonna 2001) 85 500 mk/14 380 €
Valmistaja Vator Oy, Helsinki/Puumala

 

Lue myös nämä

X