Kenelle: Hänelle, joka haluaa markkinoiden kilpailukykyisimpään hintaan uuden, täysin katetun veneen. Tilava ja mukava yhteysvene ympärivuotiseen käyttöön.
Voyager 960 Cabin kiinnitti ensimmäisen kerran suomalaisyleisön huomion Helsingin venemessuilla helmikuussa. Valtava ilmestys isoine perämoottoreineen ei ollut odottamaton yllätys. Sen sijaan veneen hinta oli se, mikä sai monet hieraisemaan silmiään.
Runsaat 80 000 euroa ilman moottoreita on toki sievoinen summa, mutta tässä tapauksessa tarjolla on lähes tuplasti enemmän venettä, kuin mihin jatkuvasti kasvavien hintojen kanssa on saatu oppia.
Vboats (entinen Volzhanka) on venäläinen veistämö, joka on kymmenessä vuodessa panostanut osaamiseen. Kun homma on hanskassa, ei huokeuskaan loista heikkona työn laatuna. Jälki on paikoin karua, mutta se kuuluu työvenemäiseen luonteeseen, oli valmistusmaa mikä hyvänsä.
Voyager painaa ilman moottoreita ja varusteita noin 2 700 kiloa, mikä on vähemmän kuin venettä tarkastelemalla arvaisi. Moottoreineen ja varusteineen paino nousee 3 500 kiloon. Veneen rakenne mahdollistaa muokkaamisen eri tarkoituksiin suhteellisen helposti. Mallilla on tavoiteltu myös viranomaiskäyttöä.
Iso Voyager on kuin pienemmän 700-mallin suurennettu painos, jonka myös testasimme tuoreeltaan Kipparissa 9/2018
Voima puhuu
Pääsimme testaamaan ison Voyagerin melkoisen vakuuttavalla koneistuksella. Kaksi ahdettua 350-hevosvoimaista Mercurya ei jättänyt toivomisen varaa mitä suorituskykyyn tulee. Mutta tarvitaanko koko 700 hevosvoiman arsenaali tähän veneeseen?
Kyllä ja ei.
Ainakin se on tarpeen ja edukseen testitilanteessa, jossa selvitetään kuinka veneen ominaisuudet ja potentiaali sietävät tehoa. Toiseksi veneen sertifioiminen suurelle teholle vie luuloja pois niiltä epäilyiltä, joita kokoluokassaan edullinen Voyager varmasti kohtaa.
Lue Vboats Voyager 960:n testi Kipparista 12/2019