Tilaa
Näyttelyt

Vene 24 Båt: Messujen kala- ja pienet veneet esittelyssä

20.03.2024

TekstiTimo Sarkkinen

KuvatMarkus Pentikäinen, Timo sarkkinen

Lisätilaa yöpymiseen

Willy´s X62

Willy´s X62 on perinteikkään valmistajansa tuorein hyttivene, jossa huomio kiinnittyy tavallista korkeammalla olevaan takakanteen. Ideana on ollut saada hyttiin ensinnäkin enemmän säilytystilaa. Korkeita tavaroita kannen alle ei mahdu, mutta pienemmät kassit, laukut ja reput voi saada pois pyörimästä jaloista.

Jos veneessä on tarkoitus yöpyä, tavaroiden sijaan kannen alle pujahtavat nukkujan jalat – osittain tai jopa kokonaan. Tämä on siis toinen korkean takakannen etu. Sivupenkkien pehmusteilla helposti järjestettävän vuoteen leveys on 183 ja pituus 160 senttiä.

Syvä etuavotila on kuormankuskaajien vinkkelistä ilahduttavan iso. Uistelijan silmin sentit on otettu takakannesta, jonka hyvä puoli on kuitenkin se, että katon reunalla sojottaviin vapoihin yltäisi kurottelematta. Pietarsaaressa valmistettavan Willy´s X62:n pituus on 6,2 metriä, leveys 2,3 metriä ja paino ilman moottoria noin 900 kiloa. Tehosuositus on 80–115 hevosvoimaa.

Hinta: 100 hv Hondan kanssa 49 740 € Lisätiedot: Willy´s Boats

Yksityiskohtien näytöstä

Alba

Alba on brändinä vasta vuoden vanha, mutta ukrainalaisvalmistajalla on pidempi kokemus samankaltaisten alumiiniveneiden tekemisestä toisella merkillä. Maahantuonnista vastaa tunnettu kalastusopas Kalle Paavola, joka on päässyt vaikuttamaan veneiden tilaratkaisuihinkin.

Kolmesta messuosaston mallista etenkin suurin 650 DC teki vaikutuksen yksityiskohdillaan.

Keulatasoon integroidun vapalaatikon lisäksi laidoilla on lepopaikat niille vavoille, jotka kalastaja haluaa nopeimmin käyttöönsä. Jokaiseen säilytyspaikkaan on myös merkitty vavan maksimipituus.

Lisävarusteista voi mainita avotilan yksityiskohtia korostavat sinertävät led-valot sekä puhallinmoottorin, jonka tarkoituksena on kuivata vapalokeroon märkinä jätetyt vavat.

Alba 650 DC on 6,5 metriä pitkä, 2,3 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 930 kiloa. Vauhdista vastaa enintään 300-hevosvoimainen perämoottori.

Hinta: 250 hv moottorin kanssa 65 000–70 000 € Lisätiedot: albaboats.fi

Ennätystä tekemään

Elvene Greta

Elvene Greta on pari vuotta sitten esitelty kotimainen sähkövene (Kippari 9/2022). Pietarsaarelainen valmistaja toi nyt messuille ohjauspulpetilla varustetun version (Greta SX), joka liikkuu 1 kilowatin sähköperämoottorin voimalla.

Suunnilleen puolet paatista peittävä etukansi toimii 2 x 120 watin aurinkopaneelien alustana. Niiden avulla veneestä pitäisi tulla 2,5 solmun nopeudella ikiliikkuja, kun paneelien tuotto ylittää moottorin virrankulutuksen.

Valmistajan edustajalla oli pieni uutinenkin: laskelmat testataan käytännössä heinäkuussa, jolloin veneellä on tarkoitus tehdä toimintamatkan ”maailmanennätys” Pohjanlahdella. Saapa nähdä, loppuuko miehistön sitkeys ennen kuin virta.

Elvene Greta SX on 4,7 metriä pitkä, 1,4 metriä leveä ja painaa 160 kiloa.

Hinta: moottorin ja aurinkopaneelien kanssa 7 500 € Lisätiedot: Elvene Boats

Pehmokylkinen kalavene

Zodiac Pro 7 Fishing

Zodiacilta on nähty vuosien mittaan kaikenlaisia rib-veneitä, mutta kalastukseen suunniteltu erikoismalli lienee ensimmäinen laatuaan.

Runko ponttoneineen on Pro-mallisarjan hieman alle seitsenmetrisestä veneestä. Erikoisvarustukseen kuuluvat ohjauspenkkiin kiinnitetty vaparäkki, sumppulaatikko, perkuulautana palveleva taitettava aputaso, VHF-radio sekä Garminin 10- ja 12-tuumaiset näytöt monipuolisilla kaikuluotaintoiminnoilla.

Onko ribistä sitten kalaveneeksi? Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö apajille pääsisi turvallisesti ja pehmeästi tyrskyisessäkin kelissä. Ponttonien väliin jäävät turkkitilat ovat kuitenkin kapeat – saman kokoluokan kovakylkiset pulpettiveneet ovat tuntuvasti tilavampia.

Zodiac Pro 7 Fishing on 6,75 metriä pitkä, 2,54 metriä leveä ja painaa ilman moottoria 790 kiloa.

Hinta: 150 hv Mercuryn kanssa 82 799 € Lisätiedot: Nautical Partners

LUE MYÖS: Tällainen on hiljattain perustetun suomalaisyrityksen uusi venemerkki Nordcraft.

Tuplapulpeteilla parempi

Sting 580

Sting 580 esiteltiin viime vuonna keskipulpettimallina. Kipparin testissä (11/2023) sen ajo-ominaisuudet todettiin hyviksi pienin varauksin, mutta tilaratkaisut pistivät miettimään, mihin käyttötarkoitukseen vene on oikein suunniteltu.

Tuplapulpettimalli 580 T on selkeämmin yhteys- ja huvivene. Keulassa on sen verran turkkitilaa, että heittokalastuskin onnistuu. Matkanteon ja liikkumisen mukavuutta verottaa pulpettien välioven puute, mutta peitekin riittää toki viiman katkaisemaan.

Sting on 5,84 metriä pitkä, 2,23 metriä leveä ja painaa ilman moottoria vajaat 900 kiloa.

Hinta: lisävarusteilla 115 hv Mercuryn kanssa 49 810 € Lisätiedot: Sting Boats

Ykkösluokan ohjaamo

Silver Seahawk Cabin

Silver Seahawk Cabinin hytissä on yksi paikka ylitse muiden. Kuskilla on edessään ergonomisesti mallikelpoinen ”komentosilta”, johon kaikki hallintalaiteet on sijoitettu harkiten. Mitoitukset riittävät todistetusti 190-senttisellekin.

Esittelyveneen penkissä on vieläpä ilmajousitus, jonka saa lisävarusteena sekä kuskin että apukuskin penkkiin.

Tarkkasilmäiset saattoivat messuilla huomata, että Seahawk Cabinin hytti on lähes samanlainen kuin TG:n vuosia markkinoilla olleessa 6.9-mallissa. Brandtin talliin kuuluvat merkit ovat siis tehneet yhteistyötä keskenään. Mikäpä siinä, lujitemuovinen keskihytti istuu hyvin alumiinirunkoiseenkin veneeseen.

Ennen muuta yhteyskäyttöön ja uisteluun soveltuvaan lippulaivamalliin järjestyy myös nukkumapaikat kahdelle.

Mittoja vertaillen Silverille ei löydy kotimaista kilpailijaa alumiinirunkoisena. Pituutta veneellä on 7,05 metriä, leveyttä 2,4 metriä ja painoa 1 500 kiloa. Tehosuositus on 115–200 hevosvoimaa.

Hinta: Honda BF200-moottorin kanssa 78 990 € Lisätiedot: Silver Boats

Hulppeasti huvi- ja kalaretkille

Boston Whaler 220 Dauntless

Boston Whaler kuuluu niihin veneisiin, jotka herättävät vahvaa omistushalua urheilukalastajien keskuudessa. Yhtä hyvin omistajuudesta voi haaveilla varakas huviveneilijä. Legendaarinen jenkkivalmistaja osaa tyylikkäästi huomioida eri käyttäjäryhmien tarpeita.

Ensi kertaa Suomessa esitelty 220 Dauntless -malli tarjoaa muun muassa hulppean loikoilutason, jossa vähemmän kalastuksesta innostunut voi seurata toisen saaliintavoittelua. Lepopaikka pulpetin edessä toki kutistaa tuntuvasti keulan turkkitilaa.

Suurikokoinen pulpetti kätkee sisälleen varastotilan. Se palvelee myös toilettina, mikäli asiakas valitsee lisävarusteeksi kemiallisen wc:n imutyhjennyksen kera.

Boston Whalerin pituus uimatasoineen on 7,11 metriä, leveys 2,59 metriä ja paino ilman moottoria 1 875 kiloa. Hintalappu karsii haaveilijat tosiostajista.

Hinta: 200 hv Mercuryn kanssa 159 900 € Lisätiedot: Marinepalvelu

Kotimaista yhteistyötä

Ruthless Boats 480 SC

Ruthless Boats 480 SC oli yksi messujen katsotuimmista kalaveneistä. Ei varmasti vähiten mustan vakiovärinsä vuoksi, mutta lähemmin tarkasteltuna alle viisimetrinen vene ilahdutti ennen muuta tiloillaan.

Keulatason alle kätkeytyy kolme säilytyslokeroa, joista etummaiset eivät ole kovin syviä, mutta tarjoavat luontevat paikat vaikkapa vieherasioille ja muille heittokalastajan perusvarusteille. Suurin lokeroista toimii haluttaessa 80 litran kiertovesisumppuna.

Laidan pitkittäislokeroon mahtuu 4–8 enintään 8-jalkaista vapaa. Peräpenkin alla on akun lisäksi irrotettava säilytyslaatikko.

Sivupulpetilla varustettu lujitemuovivene, aivan uusi merkkinäkin, on syntynyt kalastustarvikkeita maahantuovan Ruthless Fishingin ja pyhtääläisen Silacraftin yhteistyönä. Voimanlähteeksi riittää 30–50 hevosvoimainen perämoottori.

Hinta: Tohatsu MFS50 -moottorin kanssa 19 990 € Lisätiedot: Ruthlessfishing, Silacraft

Pikkuribbi sähkömoottorilla

Zodiac Nomad

Zodiacin uusi alumiinirunkoinen Nomad-mallisarja tarjoaa vaihtoehtoja vaikkapa junioriveneilijöille. Viiden ribin kokohaarukka on 2,9–3,9 metriä. Messuilla nähty 330-malli on pienin, johon mahtuu lisävarusteena saatavat konsoli ja kahden istuttava ajopenkki.

Voimanlähteeksi voi valita messupaketin esimerkillä modernin sähköperämoottorin. Mercuryn Avator 7.5-malli on omiaan niille, jotka nauttivat lilluttelusta muutaman solmun nopeudella. Liukuvauhtia kaipaavat viittaavat toki sähkövehkeille kintaalla ja tilaavat pikkuribbinsä bensaperämoottorilla. Maksimiteho on 20 hevosvoimaa.

Hinta: messuveneen kalustuksella ja kaukosäätölaitteella varustetun Mercury Avatorin kanssa on 14 646 € Lisätiedot: Nautical Partners

Tyylikkäämpi työkalu

Alutroll 465 Trooper DC

Alutroll on tunnettu täyshopeisista alumiiniveneistään, joissa ei juuri ole ulkoisia ehosteita näkynyt. Nyt alkaa näkyä, sillä 465 Trooper DC -uutuusmallin keula- ja perätasoille on liimattu LineDeck-matot.

Paljaaseenkin jalkaan mukavan tuntuinen kansipäällyste on vakioväriltään harmaa, mutta esittelyveneessä olleen hiekanvärisen saa tilauksesta. Nimenomaan tämä sävy antaa ripauksen lämmintä ilmettä ulkonäköön.

Vielä nätimmäksi vene muuttuisi, jos matto kattaisi turkinkin. Tilauksesta tehtäviin veneisiin tämäkin muutos onnistuu.

Kalaveneeksi alkujaan suunniteltu Trooper palvelee tuplapulpettiversiona paremmin myös huvikäyttöä – rinnakkaismallissa on sivupulpetti (SC).

Hinta: 60 hv Tohatsun kanssa 31 700 € Lisätiedot: Alutroll

Piristävä kaksikko

Seastorm vastasi messujen värikkäimmistä pikkuveneistä. ”Käärijän vihreä” ja metsänvihreä ovat esimerkkejä norjalaisomisteisen brändin värivaihtoehdoista kahteen malliin.

Kuten ulkonäöstä voi arvata, veneet tehdään polyeteenimuovista rotaatiovaluna. Esikuvana on tietenkin pitkäikäinen norjalaismerkki Pioner. Seastorm on vasta käynnistänyt tuotantonsa Virossa ja etsii jälleenmyyjiä Suomesta.

Kahdesta messuilla olleesta mallista pienempi on 3,7-metrinen ja suurempi 4,3-metrinen. Advantage-paketilla varustettuna kumpaankin tulee perin erikoinen konsoli- ja penkkiratkaisu, jossa kuljettaja istuu vailla selkänojaa takapenkkiläisiä edempänä.

Pienemmän mallin maksimiteho on 20, ja isomman 30 hevosvoimaa.

Hinnat: ilman moottoreita 4 900 ja 7 900 € Lisätiedot: Seastorm-boat

 

Lue myös nämä

X