Tilaa
Jutut

Veneilyn tulevaisuus on sähkön tai vedyn

15.06.2023

TekstiVesa Leppä

Tulevaisuuden veneiltä vaaditaan ekologisuutta ja taloudellisuutta. Niihin päästään uusilla materiaaleilla, valmistustekniikoilla ja uudella suunnittelulla.

”Fossiilisten polttoaineiden sijaan tullaan käyttämään ensin sähköä, mutta myös vetyä”, sanoo Parexo Inc.:n toimitusjohtaja ja pääideologi Mikael Valtonen.

Parexo Inc. on tuore, suomalainen yritys, joka on lähtenyt valmistamaan uusin menetelmin entisaikojen menestyneintä suomalaista kilpavenettä Argoa. Valtonen kertoo, että Argon muottien hankinta johtui ideoista, joita yrityksessä kehitettiin, kun haluttiin löytää kevyt, nopeakulkuinen ja edistyksellinen venemalli.

”Argossa yhdistyivät monet asiat, joita etsimme veneeltä. Se on nopea ja hyvä ajettava ja kaiken lisäksi erittäin taloudellinen. Se kulkee 21-jalkaiselle retkiveneelle ällistyttävän pienellä polttoainemäärällä, vain muutamalla desillä meripeninkulmaa kohden, vaikka huippunopeus onkin jopa 50 solmua”, Valtonen sanoo.

Kun yrityksessä vielä yhdistettiin uusimmat alipainelaminointiin liittyvät tekniikat, hiili- ja kevlar-kuidut, veneen painoa saatiin edelleen laskettua ja siitä tuli entistä taloudellisempi.

Ekologisuuteen tähdätään etsimällä muun muassa uusia puupohjaisia kuituja venevalmistukseen. Ensimmäinen askel ovat ohjauspulpetit ja niiden osat.

Jatkossa tähdätään siihen, että varsinaisesta laminoinnista voitaisiin luopua ja ainakin osa veneestä voitaisiin valmistaa 3D-tekniikalla.

Parexo tähtää jatkossa etenkin kehittyvän sähkötekniikan käyttöön veneissä. Se on tehnyt suunnitteluyhteistyötä sähköperämoottoreita valmistavien yritysten kanssa. Kevyt vene mahdollistaa suuretkin akut.

Valtonen näkeekin silmissään jo sähköauton, jonka perässä on sähköinen traileri ja sen päällä sähkövene. Koko paketti voidaan kytkeä lataukseen yhdessä latausasemassa ja koko yhdistelmä on käytettävissä seuraavan päivän veneretkeen ilman tankkausta, laituripaikkaa ja huolta ympäristöstä.

Sähkö ei Valtosen mielestä kuitenkaan ole välttämättä viimeinen sana veneiden polttoaineena. Hän uskoo lujasti vedyn ja polttokennon mahdollisuuksiin, kunhan ensin siirtymäkausi hoidetaan akuilla ja sähköllä.

Lue Parexo 21 Twin Consolen esittely Kipparista 6/2023

Parexo 21 Twin Console

Lue myös nämä

X