Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Vertailussa irrotettavalla litiumakulla varustetut sähköperämoottorit – Jäähyväiset johdoille

Keveys ja huolettomuus ovat sähköperämoottoreiden valtteja. Johdottomilla litiumioniakuilla varustetut mallit vievät kehitystä entistä ekologisempaan suuntaan.

11.07.2020

Tekstijari rannisto

Kuvatmarkus pentikäinen/otavamedia

  • ePropulsion Spirit 1.0 Plus
  • Haswing Ultima 3.0 HP
  • Torqeedo 1103 C

Akkutekniikan kehityksen ansiosta sähköperämoottoreista on tullut todellisia vaihtoehtoja pienille polttomoottoreille.

Ennen sähkökoneet toimivat pääosin lyijyakuilla ja akkuja myytiin erillisinä. Vaikka litiumioniakkuja on ollut saatavilla aiemminkin, nyt ne tulevat moottorin mukana. Akut ovat irrotettavissa, mutta enää niissä ei ole tavallisista sähkökoneista tuttuja virtajohtoja.

Viimeisen kahden vuoden aikana ovat yleistyneet voltin litiumakut, joiden käyttöikä on moninkertainen lyijyakkuun verrattuna.

Eroa on myös koneiden energiatehokkuudessa. Uuden sukupolven laitteissa on käytännössä kaksinkertaisesti tehoa vanhempiin 12 voltin perämoottoreihin verrattuna.

Uusien laitteiden työntövoimat ovat jo niin suuria, että koneiden voimin voi uistella vaikka kuhaa kohtalaisen lenkin tavallisella moottoriveneellä. Eikä soutuveneessä tarvitse miettiä enää akun paikkaa.

Voit lukea testin myös digilehdestä 7/2020.

Sähköperämoottorilla matkanteko on lähes äänetöntä.

Paunat kummittelevat

Sähköperämoottoreita on perinteisesti luokiteltu tehon sijaan työntövoimalla. Kun sähköperämoottoreiden pääasialliset markkinat ja isoimmat valmistajat tulivat Atlantin takaa, työntövoiman yksiköksi muodostui pauna.

Eurooppalaisille vähemmän tunnettu painoyksikkö pauna kummittelee yhä monien sähköperämoottoreiden tyyppimerkinnöissä. Karkean kilomääräisen arvion saa jakamalla ilmoitetut paunat kahdella.

Työntövoimaa ei voi suoraan muuttaa tehoiksi. Sähköperämoottorin teho saadaan kertomalla käyttöjännite suurimmalla virran kulutuksella.

Sähköperämoottoreiden tyyppimerkinnöissä on alettu harhaanjohtavasti käyttää merkintöjä, jotka viittaavat todellisuutta suurempiin tehoihin. Tämä merkintä on saatu vertaamalla moottoreiden tuottamia työntövoimia paalunvetokokeessa.

Sähkömoottoreilla mittauksissa saadaan suuremmat arvot tehoon suhteutettuna. Valitettavasti tulokset eivät siirry suoraan veneen nopeuteen.

Vertailimme kolmea sähköperämoottoria, joiden teho on 1,0 kilowattia. Haswing ilmoittaa lisäksi työntövoimakseen 110 paunaa. Tämä on noin tuplasti enemmän kuin tehokkaimmilla 12 voltin jännitteellä ja erillisillä akuilla toimivilla tuuppareilla.

Mittauksissa käytettiin apuna yhdistelmälaitteiden antamia nopeustietoja.

Vauhti tappaa, ei matka

Vanha totuus vauhdin ja matkan suhteesta pitää harvinaisen hyvin paikkansa sähköperämoottoreissa.

Hiljaisella vauhdilla akussa riittää virtaa pitkään. Kun kahva käännetään ääriasentoon, veneen vauhti lisääntyy merkittävästi, mutta samaan aikaan akun varaus hupenee paljon nopeammin.

Maltti on valttia sähkömoottorin kanssa matkatessa. Torqeedon moottorin näytöllä näkyvä toimintamatka on maltin pitämisessä loistava apuväline. Näytön tiedot ovat vain suuntaa antavia, sillä matkan pituuteen vaikuttavat merkittävästi esimerkiksi navakka myötä- tai vastatuuli.

Torqeedon ja eSpiritin näytöllä olevien hetkellisten tehojen perusteella voi päätellä, että tehon tarve kaksinkertaistui aina, kun nopeutta nostettiin kilometrin porrastuksella kahdesta kuuteen kilometriin tunnissa.

Kun vauhti kasvoi kolminkertaiseksi, kulutus nousi 15-kertaiseksi ja kuljettavissa oleva matka samalla akulla tippui viidennekseen.

Jos akulla kuljettavaa matkaa täytyy pidentää, nopeuden laskeminen on varmin lääke.

Veneen koko ja tyyppi vaikuttavat myös osaltaan kulutukseen. Suippoperäinen soutuvene liikkuu pienellä teholla, mutta tasaperäinen vene haukkaa virtaa jo selvästi enemmän.

Omalla akulla varustettuun sähkömoottoriin voi hankkia vara-akun, jolloin toimintamatka on vara-akun koosta riippuen kaksinkertainen ja kotirantaan pääsy varmaa.

Litiumakut ovat myös niin kevyitä, ettei vara-akun kantaminen tuota ongelmaa.

ePropulsion muistuttaa rakenteeltaan tavallista polttomoottorilla varustettua perämoottoria.

Akku poropeukaloille

Käyttöohje paljasti eSpiritin akun olevan kelluvaa mallia. Sen vesitiiviys-luokitus on IP67. Käytännössä tämä tarkoittaa pölytiivistä rakennetta, joka kestää hetkellisen upotuksen veteen. Spirit 1.0 -akku ei siis käytännössä säikähdä veteen putoamistakaan.

Kokeilimme kestääkö akku luvatun käsittelyn. Pudotimme sen veteen laiturilta noin 30–40 sentin korkeudelta. Akku ei painunut pinnan alle ja painopisteen ollessa alapinnassa se kääntyi heti veteen pudottuaan kellumaan oikein päin. Akun liitin on yläpinnassa ja se jää kelluessa veden pinnan yläpuolelle. Liittimessä on myös kuminen suojatulppa, joka kannattaa pitää paikoillaan niin kauan kuin akkua ei ole kytketty moottoriin.

Luokituksen ei pidä antaa hämätä, sillä akkua ei ole tarkoitettu säilytettäväksi tai ladattavaksi kosteassa tilassa. Kelluvuus tuo lisäturvaa kun akkua vaihdetaan vesillä tai käsitellään laiturilla.

Lyijyakku on käynnistysakku

Sähköperämoottoreiden heikoin lenkki on vuosikausia ollut akku.

Lyijyakut toimivat loistavasti käynnistysakkuina, jolloin niistä haukataan lyhyen aikaa virtaa. Kun ne sen jälkeen ladataan taas täyteen, akku ei oikeastaan edes kulu. Lyijyakut eivät sen sijaan kestä syväpurkausta.

Lyijyakun suurin purkuaste ei saisi olla enempää kuin 50 prosenttia nimellisvarauksesta. Esimerkiksi sadan ampeeritunnin lyijyakusta ei saisi purkaa 50 ampeerituntia enempää.

Ampeerituntien sijaan kannattaa tosin puhua wattitunneista (Wh), koska litiumioniakuilla toteutetut sähkömoottorit toimivat korkeammilla jännitteillä. Wattitunnit saadaan kertomalla ampeeritunnit (Ah) jännitteellä (V).

Vertailun laitteiden akkujen kapasiteetit olivat välillä 681–1 276 wattituntia.

Moottorien toiminnan kannalta välttämättömät magneettiset tappokytkimet eivät kellu.

Litiumioniakku kestää

Lyijyakun voimakas purkaminen johtaa käytännössä siihen, että akku ei ladattaessa ota enää vastaan yhtä suurta määrää. Mitä useammin ja mitä voimakkaammin akkua puretaan, sitä nopeammin sen kapasiteetti laskee.

Litiumioniakkuja voidaan sen sijaan purkaa huoletta lähes tyhjiksi. Purkuaste voi olla noin 85–90 prosenttia akun vaurioitumatta. Useimmissa litiumakuissa on järjestelmä, joka estää ylipurkamisen.

Litiumakut myös kestävät lyijyakkuja huomattavasti useampia purku- ja latauskertoja. Tämä on syytä huomata, jos verrataan lyijyakuilla toimivaa sähköperämoottoria litiumakuilla varustettuun.

Vaikka lyijyakut ovat edullisia, vuosien saatossa hintaero tasoittuu, kun lyijyakkuja on uusittava useaan kertaan litiumakun elinkaaren aikana.

Painon lisäksi litiumioniakut päihittävät lyijyakut myös huolettomuudesta. Happovuotoja ei tarvitse pelätä, vaikka akku olisi kyljellään.

Litiumioniakun jännite tippuu hyvin jyrkästi, kun akku on purettu lähes tyhjäksi. Moottori ei käytännössä hyydy pikkuhiljaa, kuten lyijyakkujen kanssa käy, vaan meno loppuu lähes seinään.

Haswingin moottorissa akun varaustila ilmoitetaan 20 prosentin porrastuksella ledivaloilla.

Torqeedon ja ePropulsionin moottorit on varustettu näytöillä, joista selviää varauksen tilan lisäksi hetkellinen kulutus.

Torqeedon moottorissa olevan gps-yksikön ansioista näyttöön saadaan kulutustietojen lisäksi nopeus ja jäljellä oleva toimintasäde.

Gps-paikannusyksiköllä varustettu Torqeedo ilmoittaa jäljellä olevan toimintasäteen kilometreinä käytössä olevalla nopeudella. Torqeedon kanssa käyttäjä voikin optimoida vauhtia perille pääsyn varmistamiseksi, jos akku uhkaa tyhjentyä.

Kilometrien sijaan ePropulsionin näytöllä näkyy toiminta-aika.

Vara-akku lisää vapautta

Kaikissa kolmessa testattavana olleessa moottorissa akku on helposti irrotettavissa. Jos käytössä on vara-akku, sen voi vaihtaa vaikka vesillä.

Akun vaihtaminen sinällään ei ole vaikeaa. Haswingissa vaihtaminen ei vaadi edes pistokkeiden irrottamista.

Haswingin akussa ei käytetä erillisiä liittimiä. Akun vaihto onnistuu vaikka vesillä.

Vesillä akkua paikoilleen laittaessaan pitää olla huolellinen, ettei sitä tiputa vahingossa veteen. Toimenpide on ehkä turvallisinta suorittaa laiturissa tai rannalla, kunnes siihen on tullut edes jonkinlainen rutiini.

Litiumioniakut ovat kohtuullisen arvokkaita, mutta niiden käyttöikä on kuitenkin pitkä. Suuresta energiakapasiteetista johtuen myös niiden lataaminen vaatii jonkun verran aikaa.

Moottoreiden mukana tulevat laturit lataavat akut 6–10 tunnissa. Vaikka akut eivät pienestä kosteudesta säikähdäkään, laturit on tarkoitettu ainoastaan sisäkäyttöön. Litiumioniakut eivät myöskään kestä lataamista alle nollan lämpötiloissa.

Hankintapäätöstä tehdessä muutama ajatus on syytä uhrata mukana tulevan akun kapasiteetiin.

Haswingin akku on vain noin puolet eSpiritin vastaavasta. Käytännössä vara-akun kanssa laitteiden toimintamatkat ovat suunnilleen samanlaiset.

Torqeedon akku asettuu energiasisällöltään suunnilleen edellisten puoliväliin.

ePropulsionissa akku kytketään moottoriin liittimellä.

Huomio ergonomiaan

Jos sähkömoottorin kanssa on tarkoitus ajaa vain lyhyitä siirtymiä, ajoasennolla on vain vähäinen merkitys. Uistelussa tai retkiveneilyssä, siirtymien ollessa pitkiä, ajoasennon merkitys kasvaa merkittäväksi.

Haswing tarjoaa enemmän säätömahdollisuuksia kuin muut vertailun koneet. Sen ohjauskahvan pituutta voi säätää, ja kahva on lisäksi kallistettavissa ja lukittavissa. Torqeedossa ja eSpiritissä ohjauskahvaa voi kallistaa ylöspäin mutta sitä ei saa lukittua. Pituussäätöä niissä ei ole.

Haswing muistuttaa rakenteeltaan enemmän perinteistä sähköperämoottoria. Tämä tulee esiin myös rikin kallistusmekanismissa, josta on valittavissa seitsemän asentoa pika-asetuksella.

Maltillisella nopeudella sekä toiminta-aika että toimintasäde kasvavat merkittävästi.

Kahdessa muussa perämoottorissa rikikulman kallistus tapahtuu siirrettävien sokkatappien avulla. Säätömahdollisuuksia on vähemmän, ja toimenpide on hidas. Haswing on kätevin matalilla rannoilla, jolloin moottoria on kallistettava pohjakosketuksen välttämiseksi, esimerkiksi rantautuessa.

Torqeedon repuissa kulkevat moottori ja akku helpottavat siirtelyä ja antavat jonkin verran suojaa myös varastoinnissa. Kaikissa akuissa on jonkinlainen kantokahva kuljetusta varten.

Torqeedon lisävarusteena saatavan aurinkopaneelin avulla akkua on mahdollista ladata myös ilman verkkovirtaa. 50-wattisen paneelin kanssa lataaminen ei tosin ole hätäisen henkilön puuhaa.

Torqeedon reput helpottavat sekä säilytystä että siirtelyä. Kuvassa myös lisävarusteena saatava aurinkopaneelilaturi.

Luvallisille vesille

Vesilläliikkuja on itse velvollinen selvittämään, millaiset mahdolliset rajoitukset koskevat kulloistakin vesistöä.

Vesistöihin on haettu erilaisia rajoituksia. Yleisimpiä ovat nopeusrajoitukset ja moottorin käyttökiellot. Lisäksi moottorin tehoa voidaan rajoittaa, tai rajata käyttövoima pelkkään sähköön. Osalla vesistöistä on rajoituksia myös sähkömoottoreiden teholle.

Nopein tapa selvittää asia verkossa on Maanmittauslaitoksen Paikkatietoikkuna-sivustolta. Sieltä valitaan karttatasoista vesiliikenteen rajoitusalueet. Samalta sivustolta löytyvät myös esimerkiksi kalastuskieltoalueet.


Näin vertailu tehtiin

Sähköperämoottorit koeajettiin 4,2 metriä pitkällä Sea Nymph 14K -veneellä. Moottoreista mitattiin huippunopeudet ja toiminta-aika täydellä teholla. Vertailuarvona mittasimme toiminta-ajan myös uistelunopeudeksikin sopivalla vauhdilla 4,0 km/h. Mittaukset tehtiin lähes tuulettomissa oloissa vertailukelpoisuuden varmistamiseksi.

Huippunopeuden ja toimintamatkan mittaamisessa käytettiin apuna karttaplotterin gps-paikantimen antamia nopeuksia. Toimintamatkan mittaamisessa 4,0 km/h:n nopeudella vauhti pidettiin mahdollisimman tarkasti vakiona ja kellotettiin akun käyttöaika.

Testiajojen yhteydessä kaikilla moottoreilla jouduttiin rantautumaan ja lähtemään matalista rannoista. Vaihtojen yhteydessä moottorit ja akut kannettiin autosta noin 30–40 metrin matkan rantaan, jolloin myös siirrettävyydestä saatiin käsitystä.

Moottoreiden kuvausten yhteydessä kaikkia testilaitteita ajettiin peräkkäin lyhyen ajan sisällä. Moottoreiden äänekkyyttä arvioitiin tässä yhteydessä.

Arvosteluperusteet

Kulutus: Energian kulutus arvioitu akkujen kapasiteetin ja tyhjentymisajan perusteella.

Äänettömyys: Moottoreiden ajo peräkkäin ja aistinvarainen arviointi.

Ajoergonomia: Moottorin ajoasentoon vaikuttavat säädöt ja rantautumisen helppous.

Näytöt: Moottorissa olevat näytöt koskien akun tilaa, kulutusta ja toimintamatkaa.

Akun kapasiteetti: Arvosanat jaettu suhteellisten osuuksien perusteella pyöristettynä lähimpään täyteen lukuun. Suurimmalle 100 % = 10.

Siirrettävyys: Moottorin ja akun liikuttelu kantamalla ja varastoitavuus.

 


ePropulsion Spirit 1.0 Plus

TESTIVOITTAJA

Hinta1 849 €

Maahantuoja Epropulsion

Paino18,8 kg

Teho950 W, jännite45,6 V

Rikipituus 75 cm (saatavana myös 52,5/62,5 cm), rikulman säätö4 asentoa

Akku1 276 Wh (Li-ioni), IP67, kelluva. Akun paino8,8 kg. Latausaika8 h. Vara-akun hinta900 €

Potkurimuovia, kaksilapainen

Ohjaus kahvasta, kallistettavissa ylöspäin

Suurella akulla varustettu sähköperämoottori. Monet käyttäjät pärjäävät ilman lisäakkuakin. Moottorin näytön ansiosta akun varaustila ja kulutus pysyvät hyvin hallinnassa. Lähes äänettömän moottorin suurimmat puutteet tulevat esiin rantautumisen yhteydessä. Moottorin säätäminen matalan veden asentoon on hankalaa. Kelluva akku antaa käyttäjälle lisäturvaa.

  • Pitkään ajoon.

Hyvää

+ Toimintamatka

+ Kahvassa olevat kulutusnäytöt

+ Kelluva akku

Huonoa

– Rikikulman säätö hidasta

– Ohjauskahvassa ei kallistuksen lukitusta

PISTEET 8,6 ****


Torqeedo 1103 C

Hinta1 930 €

Maahantuoja Torqeedo

Paino 16,2 kg

Teho1 100 W, jännite29,6 V

RikipituusS ja L, rikikulman säätö4 asentoa

Akku915 Wh (Li-ioni). Akun paino6 kg. Latausaika 10,5 h

Vara-akun hinta995 €

Potkuri muovia, kaksilapainen

Ohjaus kahvasta, kallistettavissa ylöspäin

Gps:llä varustettu moottori kertoo näytöllään kulutuksen ja toimintasäteen. Nopeusnäyttökin kiinnostaa esimerkiksi uistelijoita. Akun ja moottorin kantoreput helpottavat siirtelyä. Lisävarusteena saatava aurinkokennolaturi on kätevä sähköverkon ulkopuolella toimittaessa. Suurin heikkous on moottorin hankala säädettävyys matalan veden ajoasentoon.

  • Nopeuden hallintaa uistelijan mieleen.

Hyvää

+ Informatiiviset näytöt

+ Hyvin suunniteltu kuljetusreppu

+ Äänettömyys

Huonoa

– Rikikulman kallistuksen hitaus

– Ohjauskahvassa ei lukittavaa kallistuksen säätöä

PISTEET 8,1 ***

Haswing Ultima 3.0 HP

Hinta1 190 €

Maahantuoja ws-veneosa

Paino15,9 kg

Teho1 030 W, jännite29,6 V

Rikipituus 70 cm, rikikulman säätö7 asentoa

Akku681 Wh (Li-ioni). Akun paino4,9 kg. Latausaika 6–7 h

Vara-akun hinta vahvistamatta

Potkuri muovia, kolmilapainen

 Ohjaus kahva, eteen ja taakse, pituussäätö 46–64 cm

Muistuttaa rakenteeltaan perinteisiä erillisellä akulla varustettuja sähkökoneita. Tämä tulee esiin ohjauskahvan säädöissä sekä mahdollisuudessa valita moottorin kallistusasennot nopeasti. Ultiman akku on helppo laittaa paikoilleen, koska se ei vaadi liittimien kytkemistä. Haswing on hieman kilpailijoitaan äänekkäämpi ja jäljellä oleva akun varaus ilmoitetaan 20 prosentin porrastuksella.

  • Vaivaton mökkimoottori.

Hyvää

+ Moottorin rikikulman säädön helppous

+ Kallistettava ohjauskahva

Huonoa

– Pienehkö akku

– Varaustilan ilmoitus suuntaa antava

PISTEET 7,2**


 

Lue myös nämä

X