Testit

Viimeistelty käyttövene Ockelbo B21 Cab

Ockelbon testissä oltiin asian ytimessä ja ajankohta oli oikea: tammikuun 16. päivä. Sipoon edustalla jäälauttojen seassa ei tullut vilu, eikä äitiä ikävä.

18.02.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

70-luvun Ockelbo-veneistä on tullut jo lähes klassikoita, joten merkin herättäminen henkiin vuonna 2013 oli odotettu ja iloinen uutinen monille. Yllättävää ja rohkeaa oli kuitenkin luoda mallisto eri materiaalista kuin ennen, mutta takavuosien suosikkien linjat ja erityispiirteet ovat pääosin säilyneet.

B21 Cab perustuu avomalliin B18, jonka runkoa on pidennetty noin metrillä. Leveys on ymmärrettävästi ennallaan. Jo laiturilta katsottuna melkein 6,5 metrin mittainen Ockelbo vaikuttaa kapealta; leveyttä on vain reilut 2,2 metriä. Kun kaiken lisäksi moottorikaivo puuttuu kokonaan, näyttää 150-hevosvoimainen Suzuki kokoistaan suuremmalta voimapesältä veneen perässä.

Ockelbo kuuluu samaan konserniin kuin Anytec, ja veneet tulevat samalta tehtaalta Latviasta. Ockelbo on Anyteciä huokeampi ja ”kesympi” vaihtoehto, jossa mukavuudesta ei silti tarvitse tinkiä.

Parhaimmillaan Ockelbo B21 on saariston yhteys- ja kuljetustarpeissa, ja siihen on helppo siirtyä luokkaa pienemmästä veneestä.

Sisustukseen on satsattu. Runsaat pehmustepinnat tekevät Ockelbosta lämpimän ja hiljaisen ajokin. Erilliset jalkatuet ovat vakiovaruste, samoin kattoluukut.

Tilaajille testi on luettavissa kokonaisuudessaan Kipparin digilehdestä 2/2019.

 

Lue myös nämä

X