Jutut

15 solmua sähkön voimalla – Q30 on moottorivene kilpapurjeveneen rungossa

Q-Yachtsin uutta sähkövenettä tultiin ihastelemaan koeajopäiville aina Kiinasta asti. Onneksi sää oli aurinkoinen, sillä tämä päiväkruiseri ei sovellu myrskysäähän.

28.05.2019

Tekstija kuva Tanja Paananen

Suomiveneilee.fi -tapahtumassa 16.–17. toukokuuta oli näytillä 43 koeajovenettä, joista yksi herätti kovasti kiinnostusta. Heti alueelle tultaessa silmiin osui laituri numero yhteen kiinnitetty sulavalinjainen Q30-sähkövene, jonka ympärillä kävi kuhina. Pääsimme itsekin testaamaan tätä markkinoiden uutuutta.

Veneen liikkuminen oli niin sulavaa ja hiljaista, ettei sen kyydissä ollut ongelmia tehdä haastattelua, edes nauhurilla. Ääni voimistui ainoastaan, kun käänsimme rattia ja potkurin virta osui peräsimeen. Q30 onkin parhaimmillaan suorassa ajossa, rauhallisella vauhdilla.

Kokeiltavan veneen kipparina toimi Q-Yachtsin myyntipäällikkö Joakim Hildén.

“Me olemme purjehtijoita ja meille tämä on tuttua, että ollaan merellä, eikä ole melua. Tällä nautitaan luonnosta, eikä hurauteta moottorit ulvoen kaiken ohi avomerelle,” hän sanoo.

Q30:n rungon muoto on hyvin erikoinen. Se muistuttaa enemmän kilpapurjevenettä kuin normaalia moottorivenettä. Siinä on kapea ja erittäin syvä V keulassa ja se on melkein täysin litteä perästä.

Kotimainen voimalinja

Veneessä on manuaalinen hydrauliohjausjärjestelmä. iPad toimii veneen hallintapaneelina, josta voi seurata moottori- ja akkudataa, nopeutta sekä katsoa kierrosluvun ja lataustilanteen. Kierrosluku oli koeajomme aikana 900 kierrosta minuutissa ja moottorin teho kymmenen kilowattia, mikä on puolet veneen täystehosta. Veneessä on suomalaisen Oceanvoltin 20 kilowatin AXC20-sähkömoottori.

Veneet on varustettu 30 kWh:n akulla (saatavilla myös 60 kWh:n suuruisena), jonka lataaminen kestää noin 13 tuntia.

Vene kulkee parhaimmillaan 15 solmua. Täydellä miehistöllä ei päästä aivan samoihin lukemiin. Kuuden solmun vauhdissa akku kestää kymmenen tuntia, eli toimintamatka on 60 meripeninkulmaa. Yhdeksän solmun vauhdissa viisi tuntia, eli 42 meripeninkulmaa. Huomioitavan arvoista on myös se, että veneen pystyy lataamaan tavallisella sähköllä, eli siihen ei tarvita voimavirtaa tai pikalatausta.

Akun lataamiseen on saatavilla pieni 2 kW varageneraattori, jos sellaista mielii. Veneeseen voi myös asentaa pienen aurinkopaneelin.

Sähköveneet yleistyvät laiskasti

Kuulostaa helpolta, mutta miksi veneet eivät sähköisty samalla vauhdilla kuin autot?

Hildén kertoo, että ongelma on siinä, että suurin osa moottoriveneistä on liukuvia ja nopeita veneitä, joiden tavoite on päästä lujaa. Sähköteknologia ei vielä sovellu siihen, koska lujaa ajaminen kuluttaa liian paljon energiaa, johon akut eivät riitä.

“Siksi meidän lähtökohta olikin hyväksyä, ettei vene voi kulkea yli 15 solmua.”

Q30-sähköveneen ohjevähittäishinta on Suomessa 225 000 euroa, mutta ensimmäiset veneet myydään Suomeen 175 000 eurolla.

Hintalappu on silti iso. Miksi Q30 olisi järkevä hankinta kuluttajalle?

Joakim Hildén vastaa:

“Q30 on laatuvene, joka valmistetaan Suomessa ja sisältää Oceanvoltin laadukasta, mutta arvokasta sähköpropulsiojärjestelmää. Lisäksi Q30 on hyvin edullinen omistaa – sähköt maksavat murto-osan polttoaineesta, huoltokustannukset ovat liki nolla euroa, ja aina on kiva tukea Suomalaista innovaatiota.”

Tähän mennessä veneitä on myyty neljä kappaletta, joista kaksi ulkomaille, yksi Australiaan ja yksi Sveitsiin.

Lue myös nämä

X