Tilaa
Testit

Perämoottorien huoltovertailu, osa 2 – Onko merkkihuolto etevämpi?

Viime numerossa testasimme vapaita perämoottorihuoltoja ja totesimme, että paremminkin olisi voinut mennä. Nyt ovat vuorossa merkkihuollot. Osataanko siellä huoltohommat paremmin?

10.04.2020

TekstiHeikki Parviainen

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia Vertailun suunnittelu ja toteutus Testmill Oy

  • Eviservice, Porvoo
  • Lovesto, Loviisa
  • OK-Marine Service, Vantaa
  • W&W Marine, Sipoo

Perämoottorihuoltojen vertailun ensimmäisessä osassa (Kippari 3/2020) veimme kaksi testiperämoottoriamme neljään eri huoltoon ja selvitimme, miten tekniset huoltokohteet hoidetaan ja millaista asiakaspalvelua huolloissa saa.

Kaikki edellisen numeron huollot olivat niin sanottuja vapaita huoltoja eli eivät huollossa käytetyn moottorin merkkihuoltoja.

Tulokset olivat hyvin keskinkertaiset: vaikka asiakaspalvelusta vapaat huollot saivat kohtuullisia pisteitä, teknisistä arvostelukohdista ne saivat keskimäärin vain puolet pisteistä. Monia vikoja ja huoltokohteita jäi siis havaitsematta, ja olisi asiakaspalvelussakin ollut parannettavaa – etenkin paremmassa huoltoselosteessa.

Testihuollot teetettiin vuodenvaihteen aikoihin, ja samaan aikaan teetimme kahdelle testimoottorillemme kausihuollot myös neljässä merkkihuollossa. Vertailun mielenkiintoisin kysymys nimittäin oli, tarjoaako merkkihuolto parempaa palvelua tai tarkempaa teknistä osaamista.

Testijärjestely oli samanlainen: tekeydyimme aivan tavallisiksi kuluttajiksi, jotka haluavat teettää perämoottoriinsa huollon.

Haussa merkkihuolto

Testivälineinä olivat 40-hevosvoimainen vuosimallin 2005 Yamaha ja 70 hevosvoiman Evinrude vuosimallia 1999. Lähdimme siis etsimään Yamahan ja Evinruden merkkihuoltoja.

Yamahan huollot löytyivät Loviisasta ja Vantaalta, mutta Evinruden huoltojen kanssa olikin hieman vaikeampaa.

Testi-Evinrudemme oli nelitahtinen, eli itse asiassa se on Suzukin valmistama. Etsimme etelärannikolla sijaitsevia merkkihuoltoja netistä, ja jos sivuilla luki ”valtuutettu Evinrude-huolto” tai oli Evinruden logo, otimme liikkeen jatkoselvitykseen. Epäselvissä tapauksissa otimme yhteyttä maahantuojaan ja kysyimme, onko kyseessä valtuutettu merkkihuolto. Aivan kaikki logolla varustetut huollot eivät saaneet maahantuojan siunausta.

Lopuksi päädyimme Loviisassa sijaitsevaan Lovestoon ja Espoolaiseen BRM Marineen. BRM Marinessa vedimme kuitenkin vesiperän, sillä puhelimessa ilmeni, että he huoltavat vain kaksitahtisia Evinrudeja, eivät lainkaan nelitahtisia Suzukin valmistamia.

Yamahan merkkihuollot oli Evinrudea helpompi löytää.

Tilalle valittiin lopulta sipoolainen W&W Marine, jonka internetsivuilla kerrotaan liikkeen olevan valtuutettu Evinrude-huolto. Lisäksi Suzuki nimeää sen omilla sivullaan myös Suzuki-huolloksi, joten asiantuntemus moottoriamme kohtaan näytti varmalta.

Itse asiassa myös edellisessä osassa mukana ollut Marengo on Suzukin valtuutettu merkkihuolto, mutta halusimme nimenomaan huollon, jossa on myös Evinruden valtuutus.

Ennen uutta huoltoa tehtävään naamiointiin kuului öljynsuodattimen vanhennus, joka tehtiin rasvalla ja pölyllä.

Ajanvaraus ja huolto

Huoltoon vieminen alkaa ajanvarauksella, joten soitimme jokaiseen liikkeeseen ja kysyimme huoltoaikaa. Sesongin ulkopuolella tilanne oli hyvä, ja saimme huollot viimeistään seuraavalle viikolle.

Veimme moottorit sovittuna aikana ja selvitimme, miten asiakaspalvelu toimii: esimerkiksi varmistetaanko meiltä, mitä moottorille halutaan tehtävän tai kerrotaanko aikataulua ja hintaa erikseen pyytämättä?

Asiat sujuivat pääsääntöisesti hyvin, mutta esimerkiksi Loveston asiakaspalvelija ei missään vaiheessa varsinaisesti kysynyt, mitä huoltoa halutaan teettää tai varmistanut, että olihan hänen suunnitelmansa sama kuin asiakkaan. Ehkäpä hän oli asiasta varma jo puhelinkeskustelun perusteella, mutta meitä alkoi jossain vaiheessa hirvittää ja varmistimme, että olihan aikeena tehdä sellainen ”kerran ajokaudessa tehtävä huolto”. Asiakaspalvelija vastasi myöntävästi ja kertoi heti perään hinnan ja aikataulun.

Parhaiten moottorin vastaanotosta suoriutui OK-Marine Service. Heillä on erillinen, suurempi töiden vastaanotto, jossa asiakaspalvelija meidän kanssamme keskusteli.

Oikean oven löytäminen tosin oli haasteellista, sillä ennen kuin myyntipuoli aukeaa kello 10, on käytettävä rakennuksen toisen pään ovea. Kun tiskille löysi, asiakaspalvelu oli osaavaa. Meiltä kyseltiin moottorin huoltohistoriasta ja kerrottiin, miten usein Yamaha suosittelee eri osien vaihtoa.

Päädyimme lopulta siihen, että moottoria tutkitaan huollon yhteydessä ja jos esimerkiksi vesipumpussa tuntuisi olevan jotain vikaa, se voitaisiin vaihtaa ilman erillistä yhteydenottoa.

Koimme hyväksi tavaksi sen, että jo huoltoon viedessä pyydetään lupa tiettyjen kuluvien osien vaihtoon. Näin viallisten osien vaihtaminen ei jää siksi, että asiakkaaseen ei jostain syystä saada huollon aikana yhteyttä.

Evinruden sinkkianodi on hankalammin havaittavassa paikassa kuin Yamahassa. Silti molemmissa moottoreissa vain toinen huoltoliikkeistä oli vaihtanut anodin.

Öljyproppujen tiivisteet on muistettava vaihtaa uuteen öljyvuotojen ehkäisemiseksi. Kaikki huoltoliikkeet muistivat, ja suurin osa myös laskutti erikseen tiivisteiden hinnan.

Jotta emme jäisi kiinni peräkkäin suoritetuista huolloista, laitoimme huoltojen välissä moottoreihin hieman käytettyä moottoriöljyä. Se tummensi koko öljymäärää sen verran, ettei epäilyksiä herännyt.

Moottorin voi noutaa

Jokaisesta merkkihuolloista tuli ilmoitus, kun moottori oli valmiina haettavaksi. Eviservicestä soitettiin, muista huolloista tuli tekstiviesti. Informatiivisin viesti tuli OK-Marinesta, sillä viestissä oli liikkeen aukioloaikojen lisäksi huollon hinta.

Kävimme hakemassa moottorit ilmoituksen jälkeen, ja hakiessa kuuntelimme tarkkaan, mitä asiakaspalvelija kertoo.

Parhaiten moottorin ja jopa trailerimme kunnosta meille kertoi Eviservicen asiakaspalvelija. Hän oli havainnut trailerin nokkapyörän olevan löysällä ja mainitsi siitä. Samoin Eviservice oli ainoana huoltoliikkeenä huomannut polttoaineen vedenerottimen letkuliitoksen vuotavan, ja huollon jälkeen siitä löytyikin uusi klemmari.

Asiakaspalvelija kertoi myös vaihtaneensa sytytystulpat. Niissä ei ollut sinänsä muuta vikaa kuin että ne olivat väärää lämpöarvoa. Eviservice oli ainoa huoltoliike, joka väärästä lämpöarvosta edes mainitsi.

Sytytystulpan olivat huoltoon vietäessä hyväkuntoiset mutta liian kylmää lämpöarvoa, joten ne nokeentuisivat helposti esimerkiksi uistellessa. Oikea tulppa (lämpöarvo 6) kuvassa ylinnä.

Evinruden potkuri oli taittunut ja siinä oli murtuma, mutta harva korjaamo asiasta mainitsi. Evicenter sen sijaan korjasi potkurin niin tarkasti, että luulimme ensin, että se oli vaihdettu. Lähemmässä tarkastelussa todettiin, että potkuri oli sama mutta halkeama oli taiteltu niin, ettei siitä ollut haittaa.

Tulpat oli toki vaihdettu Lovestossa ja OK-Marinessakin. Lovestossa ei kerrottu syytä, ja OK-Marinen mukaan tulpat olivat loppu, mikä ei kylläkään pitänyt paikkaansa. Tulpat olivat käytännössä uudet mutta väärää lämpöarvoa. Mahdollisesti heikko tiedonkulku mekaanikolta asiakaspalvelijalle aiheutti virheellisen tulkinnan.

OK-Marinessa saimme kaiken kaikkiaan melkoisesti tietoa moottorille tehdyistä toimenpiteistä. Myös W&W Marinen asiakaspalvelija kertoi jonkin verran moottorista havaituista seikoista, mutta suuri osa ajasta meni tietotekniikan ja toimimattoman maksupäätteen manaamiseen.

Lovestosta saatu informaatio oli muutamia moottoria koskevia huomioita lukuun ottamatta hyvin vähäistä.

Huollon tekninen taso

Testiviat olivat samat kuin vapailla huolloillakin eli tukkeutunut rasvanippa, 1,0 prosenttia vettä voimansiirron öljyssä, kolhittu potkuri, puuttuva sinkkianodi ja lämpöarvoltaan väärät sytytystulpat. Lisäksi jälkikäteen tarkastettiin, muistiko huolto vaihtaa moottoriöljyn ja öljynsuodattimen. Jos jokaisessa kohdassa onnistui täydellisesti, teknisestä suorituksesta tuli pisteitä yhteensä 12.

Edellisen numeron vapaat korjaamot saivat keskimäärin kuusi pistettä jaossa olevista kahdestatoista. Merkkihuollot saivat vain pisteen enemmän, joten ero ei ole suuri. Se syntyy lähinnä sytytystulpista, sillä merkkihuollossa ne tunnutaan vaihdettavan ikään kuin varmuuden vuoksi.

Voimansiirron öljy ja tukkeutunut rasvanippa jäivät merkkihuolloissakin kaikilta huomioimatta.

Myös asiakaspalvelussa pisteiden keskiarvo oli merkkihuolloilla vain yhden pisteen enemmän kuin vapailla huolloilla. Ero tuli lähinnä loppulaskun läpikäynnistä. Kaikki merkkihuollot kävivät laskua läpi edes jollain tasolla, ja kolme neljästä kävi sen läpi melko tarkkaan. Läpikäynnin jälkeen ymmärsi paremmin, mistä maksettava summa koostuu. Siinä olisi vapailla korjaamoilla vielä parannettavaa.

Moottorien voimansiirroissa oli öljyn seassa 1,0 prosenttia vettä, minkä väri paljastaa välittömästi. Yksikään huolto ei kuitenkaan huomauttanut asiasta.

Evinruden polttoainelinjan vedenerottimen letkuista puuttuivat klemmarit. Evicenter oli havainnut vuodon ja korjannut sen.

Rasvanippa saattaa tukkeutua, jolloin voitelu ei pääse kippipukille ja se jumittuu. Rasvatessa pitäisi aina varmistaa, että rasva pääsee perille asti.

Onko merkkihuolto kallis?

Monet sanovat, että käyttäisivät muuten moottoreitaan merkkihuolloissa, mutta kun se on niin kallista. Tämä on siis mielikuva, mutta miten vertailumme perusteella asia todellisuudessa on?

Jos katsomme kaikkia kahdeksaa huoltoa kokonaisuutena, halvin hinta oli Lovestossa tehty Yamahan merkkihuolto ja kallein oli Marengon Evinrude-huolto. Marengo ei ole Evinruden merkkihuolto, mutta se toki on Suzukin merkkihuolto (eli täysin vastaavan moottorin kuin testissä ollut nelitahti-Evinrude).

Yamahan ja Evinruden hintoja ei voi suoraan verrata keskenään, koska ne ovat eri kokoisia ja Evinrudessa on yksi sylinteri enemmän. Paremman kuvan saa, kun vertaa neljää Yamaha-huoltoa ja neljää Evinrude-huoltoa merkkien sisäisesti.

Kahden Yamaha-merkkihuollon hintakeskiarvo oli 266 euroa, ja vapaiden korjaamoiden keskiarvo oli 272 euroa (kun E3-Marinen ylimääräistä termostaatin vaihtoa ei oteta hintaan mukaan). Merkkihuoltojen hinta on siis alhaisempi, vaikka niissä molemmissa vaihdettiin sytytystulpat eli varaosia käytettiin enemmän.

Evinruden merkkihuoltojen keskiarvo oli 341 euroa ja vapaiden korjaamoiden keskiarvo täsmälleen samat 341 euroa. Vaikka keskiarvot ovat samat, kahden vapaan korjaamon hintaero oli peräti 161 euroa.

Kannattaa siis kysyä huollon hintaa etukäteen eikä tyytyä ajatukseen, että kaikki vapaat korjaamot ovat edullisempia.

Vaikka moottorit olivatkin useamman kerran huollossa, saimme myös itse tarttua työkaluihin. Tehdyt huoltotoimenpiteet tarkastettiin joka huoltokerran jälkeen, ja moottorit naamioitiin seuraavaa huoltoa varten.

Olisiko parannettavaa?

Jos joku korjaamo olisi tehnyt mallisuorituksen, se olisi saanut 24 pistettä. Tähän ei pystynyt yksikään vapaa korjaamo, mutta ei myöskään merkkikorjaamo.

Parhaat kokonaispisteet sai OK-Marine, joka toimii Vantaalla Yamaha-merkkikorjaamona. Sen pistemäärä on 19.

Pistettä vähemmän saa porvoolainen Eviservice. Kummallakaan ei ollut mekaanikon täyttämää huoltoselostetta, joka olisi tuonut niille testistämme täydet palvelun pisteet. Se kun on hyvä keino informoida asiakasta moottorille tehdyistä huoltotoimenpiteistä.

OK-Marinen laskussa oli kyllä lueteltu moottorille tehtyjä huoltotoimenpiteitä ja mekaanikon huomioita, mutta varsinainen huoltoseloste puuttui, mistä seurasi yhden pisteen menetys.

Huollon teknisen laadun parantamiseksi pitäisi tarkkuutta vielä lisätä. Lisäksi kynnys ottaa yhteyttä asiakkaaseen kesken huollon saisi olla matalampi.

Emme missään nimessä usko, etteikö moottoreidemme potkurien kolhuja olisi nähty aivan jokaisessa huollossa, mutta vain yksi neljästä teki jotain asialle. Merkkikorjaamoista Eviservice korjasi potkurin halkeaman, ja edellisessä numerossa käsitellyistä vapaista korjaamoista Venehuollot.fi huomautti, että potkuri olisi vaihtokunnossa.

Kaikki muut taisivat ajatella, ettei näin vanhan moottorin omistaja kuitenkaan suostu vaihdattamaan potkuria, joten siitä ei kannata edes mainita.

Kaiken kaikkiaan vapaiden huoltojen ja merkkihuoltojen suoriutumista vertailussamme voisi kuvata sanalla ”tyydyttävä”. Joitain selviä ongelmakohtia kuten vääriä sytytystulppia tai öljyyn sekoittunutta vettä ei juuri huomioitu, mutta öljyt ja suodattimet sentään vaihdettiin asianmukaisesti joka huollossa. Asiakaspalvelu oli yleensä ystävällistä, mutta huollon sisällöstä kerrottiin vaihtelevasti.

Parantamisen varaa siis olisi, ja kehitystä toivottavasti myös tapahtuu. Tilannetta on syytä seurata myöhemmin uuden huoltovertailun merkeissä.


Loppuarvostelu

TESTIVOITTAJA

Ok-Marine Service

Tuupakantie 1, Vantaa

Lisätiedot: Ok-Marine

Testimoottori: Yamaha

Hinta: 295,78 €

OK-Marine Service osoittautui kaikista etevimmäksi huolloksi. Peräöljyn vedestä ja potkurin kunnosta ei meille mainittu eikä tukkeutunutta nippaa vaihdettu, mutta muuten tehtiin hyvää työtä. Sinkki oli laitettu paikalleen ja tulpat vaihdettu. Asiakaspalvelija kertoi tulppien vaihdon syyksi sen, että ne olivat loppu. Tulpat olivat todellisuudessa uudet, joten syynä vaihtoon oli joko rutiini, tai mekaanikko huomasi niiden olevan lämpöarvoltaan väärät. Väärästä lämpöarvosta ei kuitenkaan ollut merkintää missään.

Koko huoltokäynnissä oli suuren talon tunnelmaa, joka näkyi hyvinä dokumentteina ja siinä, ettei asiakas ollut yhteydessä suoraan mekaanikkoon. Asiakaspalvelija kyseli moottorin historiasta ja kertoi, mitä muuta moottoriin saatetaan huollon lisäksi joutua tekemään. Haettaessa hän kävi laskua läpi ja kertoili, mitä eri kohdat laskussa tarkoittavat.

Kiitämme

+ Paljon informaatiota sisältävää laskua

+ Useiden vikojen havaitsemista

Moitimme

– Epäselvää opastusta aamulla ennen kello 10

Pisteet 19/24


Eviservice

Yhteystiedot: Simolinintie 4, Porvoo

Lisätiedot: Eviservice

Testimoottori: Evinrude

Hinta: 356,00 €

Eviservice oli vertailun ainoa huolto, joka kertoi meille tulppien olleen hyväkuntoisten mutta väärää lämpöarvoa ja että sen vuoksi ne oli vaihdettu. Huollossa noteerattiin myös potkurissa ollut vaurio ja se oli oikaistu niin taitavasti, että aluksi luulimme Eviservicen vaihtaneen potkurin uuteen. Vasta tarkemman tutkinnan jälkeen ilmeni, että potkuri oli vain oikaistu. Sinkkianodin puuttuminen ja tukkeutunut nippa jäivät huomaamatta, eikä vedestä peräöljyn seassa mainittu mitään.

Venettä huollosta hakiessa saimme paljon suullista informaatiota alkaen trailerin löysällä olevasta nokkapyörästä ja päättyen löysällä olleeseen polttoaineletkuun, johon huollossa oli laitettu uusi klemmari. Asiakaspalvelija kävi myös laskua läpi ja kertoili, mitä huollossa oli tehty. Tämä on sitä informaatiota, jota uskomme jokaisen moottorin omistajan haluavan tietää.

Kiitämme

+ Potkurin lavan oikaisua

+ Vääränmallisten sytytystulppien huomaamista

Moitimme

– Tukkeutunutta rasvanippaa ei havaittu

Pisteet 18/24


W&W Marine

Yhteystiedot: Kalkkirannantie 50, Sipoo

Lisätiedot: W&W Marine

Testimoottori: Evinrude

Hinta: 325,90 €

W&W Marine oli ainoa korjaamo, joka huomasi Evinruden sinkkianodin puutteen ja jolta oikean mallinen anodi löytyi hyllystä. Sen sijaan vääränmallisia sytytystulppia ei huomattu eikä potkurin kolhua noteerattu. Myöskään peräöljyn seassa olleesta vedestä ei mainittu, eikä tukkeutunutta rasvanippaa vaihdettu, vaikka nipat oli rasvattu.

Palvelu oli hyvää. Huoltoselostetta ei annettu mukaan, mutta laskuun oli kirjoitettu havaituista vioista ja asiakaspalvelija kävi sitä sieltä täältä läpi keskittyen havaittuihin vikoihin. Myös pakosarjan vesivuoto oli kirjoitettu laskuun. Asiakaspalvelija kertoi, että sinkkianodi oli Suzukin varaosanumerolla hieman halvempi kuin Evinruden, joten säästimme rahaa. Itse anodi on molemmissa sama. Huolto saatiin valmiiksi muutamaa tuntia aikaisemmin kuin mitä oli luvattu, ja valmistumisesta ilmoitettiin tekstiviestillä.

Kiitämme

+ Laajoja aukioloaikoja

+ Uuden sinkkianodin asentamista

Moitimme

– Potkurin kolhuja ei noteerattu

– Vääriä sytytystulppia ei huomattu

Pisteet 16/24


Lovesto

Yhteystiedot: Insinöörintie 2, Loviisa

Lisätiedot: Lovesto

Testimoottori: Yamaha

Hinta: 235,55 €

Lovestossa vaihdettiin sytytystulpat. Sitä meille ei kerrottu, vaihdetaanko ne aina vai havaittiinko niiden olevan vääränmalliset. Sen sijaan sinkkianodin puutetta ei havaittu tai sopivaa anodia ei ollut. Toki siinä tapauksessa olisi ollut hyvä mainita asiasta. Myöskään vedestä peräöljyssä ja kolhiintuneesta potkurista ei mainittu mitään.

Moottoria huoltoon viedessä ei asiakaspalvelija oikein missään vaiheessa varmistanut, mitä huollontarvetta moottorilla oli. Toki aikaa varatessa pyydettiin vuosihuolto, mutta silti asia alkoi hermostuttaa, ja moottorin jättämisen lopuksi varmistimme, että olemme samaa mieltä huollosta. Huolto tehtiin nopeasti, ja positiivisena seikkana oli hinnan jääminen muutaman kympin luvatun alle, vaikka huollossa vaihdettiin 18 euroa maksaneet sytytystulpat. Loveston huolto olikin koko vertailun edullisin.

Kiitämme

+ Sytytystulppien vaihtamista

+ Kustannusarvion pientä alitusta

Moitimme

– Sinkkianodin puutetta ei havaittu

– Potkurin kolhuja ei noteerattu

Pisteet 15/24

Lue myös nämä

X