Tilaa
Jutut

Klassikko: Riva 25 Sport Fisherman – Seurapiirien urheilukalastusvene

Riva tuo heti mieleen mahonginhehkuiset pikaveneet. Mallisto on kuitenkin paljon laajempi. Lujitemuovimallit, kuten 25 Sport Fisherman, vain usein unohtuvat. Yhteistä kaikille Rivoille on korkea laatu ja loistokkuus.

12.05.2020

Tekstija kuvat juha virtanen

Riva 25 Sport Fisherman poikkesi veistämön aiemmista veneistä, jotka suurimmaksi osaksi olivat olleet täysin toisenlaisia niin konseptiltaan kuin materiaaliltaan. ”Kaksvitonen” esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 1970. Se oli ensimmäisiä Rivan tekemiä lujitemuovisia veneitä ja osaltaan muutti ikivanhan veneveistämön tuotantotapoja.

Sport Fishermanin juuret löytyvät Atlantin takaa. Venettä suunniteltiin yhteistyössä kuuluisien Richard Bertramin ja Raymond C. Huntin kanssa.

Lähtökohdat Riva 25 Sport Fishermanille olivat siis erinomaiset: veistämö oli alansa huippu, samoin kuin nopeista ja tehokkaista veneistään tunnetut suunnittelijatkin. Veneen linjojen hahmottelussa oli toki sanansa sanottavanaan myös Carlo Rivan hovisuunnittelija Giorgio Barilanilla, joka sommitteli veneen kannen ja sisustuksen, Carlon antamien ohjeiden mukaisesti.

Vene sai kohtuullisen hyvän suosion jo heti ensimmäisenä tuotantovuotenaan. Vuoden 1971 aikana myytiin kaikkiaan 56 uutta 25 Sport Fishermania.

Ensimmäiset 16 venettä poikkeavat hieman muista, myöhemmin tehdyistä Sport Fishermaneista. Ylärakenteita muokattiin hieman ja vene oli sen jälkeen joidenkin mielestä harmoonisemman näköinen, kun Riva numero 17 lähti veistämöltä.

Kuninkaalliset ja keräilijät

Sport Fishermaneja tehtiin kaikkiaan hiukan yli 200 kappaletta. Viimeiset valmistuivat 1970-luvun puolivälin jälkeen.

Riva on varsinkin 1950-luvulta lähtien mielletty filmitähtien ja rikkaiden mahonkiveneeksi, jolla käydään paistattelemassa päivää ja esittelemässä omaa rusketusta Rivieran rantakuppiloiden edustalla. Monacoa tuskin voisi edes kuvitella olevan olemassa ilman rannassa kelluvia Rivoja…

Mahonkisukkuloista poikkeava 25 Sport Fisherman ei oikeastaan tehnyt poikkeusta ostajakuntansa osalta. Sen hankkivat aikansa kuuluisuuksista ainakin Persian Shaahi, Jordanian silloinen kuningas Hussein, prinssi Karim Aga Khan ja Kreikan kuningas Kostantin II.

Mallinimestään huolimatta Sport Fishermanista tuli seurapiiriväen huvivene. Kuva 70-luvulta.

Asiakaskunta on vuosikymmenien kuluessa vaihtunut. Kuninkaallisten jälkeen veneet ovat löytäneet väylänsä pääasiassa venekeräilijöiden ja klassikkoveneiden harrastajien käyttöön ja kokoelmiin.

Riva 25 Sport Fishermanin lisäksi mielenkiintoa aikanaan herättivät sen hieman pienemmät sisarmallit, kuten 20-jalkainen Bahia Mar ja tuulilasivene Rudy.

Veneestä tehtiin myös arkisemmat suunnitelmat merivartiostoille ja muuta viranomaiskäyttöä ajatellen. Yläohjaamo jätettiin pois ja sen tilalle piirrrettiin konekivääriampujalle paikka. Toiselle ampujalle oli paikka veneen perässä avotilassa.

Klassikkoveneitä harrastavalle vuoden 1973 Riva 25 Sport Fisherman on vielä kohtuuhintainen kohde. Käytännössä kaikkia varaosia pikkunippeleistä isompiin osiin on vielä saatavissa.

Enemmän käyttövenettä

Amerikkalainen esikuva näkyy ja Sport Fisherman on tiloiltaan monikäyttöisempi kuin merkin muut huviveneet. Se on kuin yläohjaamolla varustettu kovakattoinen daycruiser, mikä tekee veneestä monipuolisemman ja matkustajia paremmin säältä suojaavan kuin avoimet mahonkiset runaboutit, kuten esimerkiksi hinnaltaan lähes samaa luokkaa oleva Riva Aquarama.

Veneeseen kuljetaan joko keulasta leveitä sivukansia pitkin tai suoraan perästä joka akselivedon ansiosta voidaan ajaa lähes kiinni laituriin, jos vain noin 70 senttimetrin syväys paikassa riittää. Perässä on mahonkitikkaat, joita pitkin voi laskeutua veneeseen.

”Kaksvitosen” keulakannen alla on pieni kajuutta, jossa on perinteinen V-vuode ja vesi-wc. Kannessa on iso avattava luukku tuuletusta ja tavaroidenkin nostoa varten.

Hytistä tullaan ulos alaohjaamoon, jossa on heti kipparin istuimen takana iso pentteri styyrpuurissa. Paapuurin puolella on aterio, josta voi tarvittaessa muunnella myös vuoteen.

Pentterin ja avotilan välissä ovat tikkaat ylös yläohjaamoon.

Avotila on esteettömästi kuljettavissa laitoja ja perää myöten. Keskellä sitä on kookas moottoritilan ”koppa”, jota voi käyttää istuimena tai aurinkotasona.

Loistovarustus

Veneen varustelu on ollut aikanaan lähes loistelias. Teräksiset ikkunankehykset ovat kiillotetut ja ikkunat on voinut avata.

Muina yksityiskohtina voidaan poimia jääkaappi, painevesijärjestelmä ja suihku, jo aiemmin mainittu vesi-wc, tunnelmavalaistus ja ompa veneeseen saanut myös niin sanotut fanfaaritorvetkin.

1970-luvun huviveneeksi Riva 25 oli siis niin varustukseltaan kuin tyyliltäänkin korkeaa luokkaa, erinomaisesta työjäljestä ja materiaaleista nyt tietysti puhumattakaan.

Taidokas puutyö ja muotoillut viilupinnat aiheuttavat eniten päänvaivaa tulevaisuuden entisöintitöissä.

Bensasta dieseliin

Rivan 25-jalkaiset ja sitä isommat veneet on varustettu akselivedolla ja aina kahdella moottorilla. Sillä haluttiin varmistaa veneiden toimintavarmuus ja arvokkaiden asiakkaiden turvallisuus.

Veneissä käytettiin pääasiassa Crusader Thermo Electron -bensiinimoottoreita. Yleensä Rivan veistämö marinoi ja muokkasi moottorit itse.

Alkuperäisillä 210 hevosvoiman V8-moottoreilla huippunopeus on ollut noin 35 solmua ja matkavauhtina on voinut pitää 24 solmua.

Myöhemmin useimmissa veneissä on jo moottorit vaihdettu. Kuvissa olevaan Rivaankin on aikanaan asennettu 1990-luvun lopulla Crusaderien tilalle kaksi Volvo Penta TAMD 31 -meridieseliä.

Vuonna 1971 Sport Fisherman maksoi 17 580 dollaria. Vastavasti runabout-tyyppinen Aquarama oli hinnaltaan 20 930 dollaria.

Venetyyppeinä Sport Fisherman tarjosi monien mielestä paljon enemmän venettä, joskin sen luksusarvo oli tietysti pienempi. Se näkyy vielä nytkin. Vanhoja 25-malleja myydään käytettyinä pääasiassa alle sadan tuhannen euron hintaan.

Samaan aikaan Aquaramoista pyydetään puolen miljoonan euron molemmin puolin olevia hintoja. Eurokasan korkeus määräytyy sen mukaan, mikä on veneen kunto, tai löytyykö ehkä kyseisen veneen omistajahistoriasta kuuluisuuksia.

Ohjaamossa 1970-luku näkyy niin muotoilussa kuin väreissäkin.

Muutosten ajanjakso

Riva 25 Sport Fisherman ajoittui veistämön tuotannossa ajanjaksoon, jossa tapahtui paljon muutoksia.

Yritystä pyöritti tuolloin venealan legenda, nyttemmin jo edesmennyt Carlo Riva. Hän ei ollut kuitenkaan Rivan perustaja, vaikka komean historian omaavaa nimeä kantaakin. Veistämön perusti hänen isoisänsä, Pietro Riva, vuonna 1842.

Carlo Riva syntyi 80 vuotta myöhemmin, vuonna 1922. Hänestä kasvoi tekijä, jonka aikana Riva nousi venemerkkinä siihen asemaan, jossa se on ollut jo pitkään laadukkaiden huviveneiden valmistajana.

Riva 25 syntyi yhteistyössä amerikkalaisten kanssa ja Carlo oli jo pitkään ihaillut sikäläisten venevalmistajien tapaa tuotteistaa ja tehostaa veistämöjensä toimintaa. Tavallaan hän oli valmis jopa luopumaan isänsä ja isoisänsä perinteikkäistä tavoista valmistaa veneitä. Carlon mielestä aika oli kypsä muuttaa venevalmistusta enemmän teolliseen suuntaan.

Se ei sujunut ongelmitta. Hieman ennen 25-mallin tekemistä veistämöllä oli iso lakko, josta hän oli erittäin loukkaantunut, koska Riva maksoi tekijöilleen kovaa palkkaa jo ennen lakkoakin. Vain muutama vuosi myöhemmin yhteistyö amerikkalaisten kanssa johti siihen, että Carlo Riva myi veistämönsä amerikkalaiselle konsernille. Carlo Riva pysyi johtajana vielä kaksi vuotta, mutta siirtyi johtamaan omistamiansa RAM ja Monaco Boat Serviceä, jotka ovat erikoistuneet vanhojen Rivojen kunnostukseen. Sen jälkeen veistämön on omistanut muun muassa loistojahdeistaan tunnettu Ferretti-yhtymä ja tämän vuosikymmenen alkupuolella se siirtyi kiinalaisen sijoitusyhtiön omistukseen.

Keväällä 2017 Carlo Riva kuoli 95-vuoden iässä.

Lue myös nämä

X