Tilaa
Jutut

Kumiveneen hoito ja talvisäilytys – Hyvä hoito kumiveneelle

Huolellisella hoidolla voi pidentää ilma-täytteisen kumiveneen ja rib-veneen ponttonien käyttöikää monilla vuosilla.

31.10.2021

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Rib-veneiden ja kokoontaitettavien kumiveneiden eli ns. laukkuveneiden määrä on viime vuosina ampaissut voimakkaaseen kasvuun. Niiden olennaisimmat käyttötarkoitukset isompien veneiden tendereinä ja kätevästi matkalla mukana kuljetettavina paketteina vaativat kuitenkin käyttäjiltä huomattavasti huolellisempaa hoitoa kuin perinteiset alumiini-, lujitemuovi- tai ABS-kestomuoviveneet.

Valtaosa laukkuveneistä samoin kuin pienempien rib-veneiden ponttonit on valmistettu PVC-muovista, lähinnä edullisen hinnan vuoksi. PVC-muovin laskennallinen käyttöikä on 10 – 15 vuotta, minkä ajan kuluessa materiaalin ominaisuudet kuten taipuisuus ja ilmanpitävyys katoavat.

Lähinnä uv-säteilyn ja ilmassa olevan otsonin vaikutuksesta pehmennin menettää ominaisuuksiaan ja materiaalista tulee kovaa, jolloin se voi taitettaessa ja rasituksessa murtua. Huolellisessa hoidolla ja oikeanlaisella säilytyksellä PVC-venekin kestää käyttöikänsä verran paremmassa ja turvallisemmassa kunnossa.

Kovempaan käyttöön tarkoitettujen isompien rib-veneiden ponttonit ovat yleensä huomattavasti kestävämpää, mutta moninkertaisesti kalliimpaa synteettistä polyeteenikumia eli hypalonia, joka kestää esimerkiksi liuottimia, uv-säteilyä sekä mekaanista hankaamista. Se myös säilyy käyttökunnossa huomattavasti pidempään heikommallakin hoidolla.

”Jo toisen maailmansodan ajoilta peräisin olevan hypalonin käyttöikää ei vielä edes tiedetä. Vanhin edelleen käytössä oleva hypalon-vene jonka tiedän, on vuodelta 1976 ja toimii edelleen”, sanoo materiaalien ominaisuuksista yli 30 vuotta kumiveneitä huoltanut ja korjannut Raimo Selén helsinkiläisestä Selboat Oy:stä.

1. Ponttonien täyttöpaine

Tarkista ponttonien täyttöpaine aina ennen vesille lähtöä. Liian löysästi paineistettu ponttoni joutuu kovemmalle rasitukselle ajossa. Suositeltava täyttöpaine löytyy peräpeilissä olevasta valmistuskilvestä, mistä selviää myös moottorin teho ja veneen kantavuus. Yleensä täyttöpaine on 0,24 baria.

2. Pumppaa puhtaalla alustalla

Ponttonin löystyminen voi johtua joko pienestä vuodosta materiaalissa tai vuotavasta venttiilistä. Puhdas venttiili vuotaa kuitenkin vain erittäin harvoin. Vuodon aiheuttaa useimmiten löysällä oleva venttiilin korkki tai pumpun kautta venttiiliin kulkeutuneet roskat tai hiekka. Siksi on syytä välttää roskaisella ja hiekkaisella alustalla pumppaamista.

3. Venttiilien puhdistus

Venttiilit, niiden korkit ja tiivisteet saa kätevimmin puhdistettua saippuaveteen kastetulla ja kaksinkerroin taivutetulla piippurassilla, ilman että itse venttiiliä tarvitsee irrottaa ponttonista. Venttiilin tiiviin sulkeutumisen estävät roskat voi poistaa työntelemällä rassin kaksinkerroin taivutetulla päällä varovasti muutaman kerran venttiilin läpi. Kostealla rassilla on hyvä puhdistaa myös venttiilin korkki ja sen tiiviste ilmavuotoa aiheuttavista epäpuhtauksista.

4. Veneen pesu

Vene kannattaa huuhtoa puhtaaksi useamman kerran kesässä ja poistaa syntyneet tahrat kuten linnun jätökset mahdollisimman pian, etteivät ne pääse pinttymään tiukasti kiinni ponttonin pintaan.

Suositeltavia pesuaineita ovat ympäristöystävälliset pesuaineet. Älä koskaan poista tahroja PVC-materiaalista vahvoja liottimia tai polymeeripohjaisia puhdistusaineita kuten Teflonia (PTFE) sisältävillä aineilla. Ne saattavat vahingoittaa PVC:n koostumusta ja kovettaa materiaalia.

Pesussa voi käyttää auton pesuun tarkoitettua pesusientä tai harjaa. Vaikeimpia tahroja voi hangata vaikka kynsiharjalla. Huuhtele pesun jälkeen pinta runsaalla vedellä ja kuivaa. Vältä pesua suorassa auringonpaisteessa, jolloin pesuaine voi kuivaa jo ennen huuhtelua pintaan ja aiheuttaa laikkuja.

5. Täyspesu pystyasennossa

Veneilykauden päätteeksi on hyvä tehdä ns. täyspesu, missä myös sisäpuolen välipohja (ilmatäytteinen tai kova) otetaan irti ja veneen sisäpuoli pestään runsaalla vedellä. Sisäpohjan ja ponttonien väliin joutunut hiekka ja muut roskat valuvat veden mukana pois peräpeilin päälle, kun vene pestään pystyasennossa keula ylöspäin. Vene pysyy hyvin pystyssä, kun ponttonit istutetaan ämpäreihin. Mikäli vene pakataan pesun jälkeen, sen annetaan ensin kuivua. Märkänä pakattu vene voi jäädä pysyvästi laikulliseksi.

6. Älä tankkaa veneessä

Erilaiset liuottimet ja myös polttoaineet bensiini ja diesel ovat PVC:n pahimpia vihollisia. Ne kovettavat ja haurastuttavat materiaalia. Huolehdi siitä, että polttoainetta ei pääse suoraan kosketukseen PVC:n kanssa esimerkiksi tankatessa. Siksi irtotankin täyttämistä suositellaan aina veneen ulkopuolella. Irtotankin alla olisi hyvä käyttää esimerkiksi kumikankaista alustaa tai suoja-allasta. Hypalon-materiaali puolestaan kestää polttoaineita ja muita liuottimia.

7. Talvisäilytys

Laukkuveneen voi säilyttää talven yli pakattuna tai ilmalla täytettynä.

Kumivene voidaan laittaa talvisäilytykseen joko täytettynä tai pakattuna. Täytettynä vene on hyvä säilyttää ylösalaisin käännettynä ja välipohja poistettuna. Mikäli PVC-venettä on säilytetty kylmässä, sen pitää aina ensin antaa lämmetä noin 24 tuntia ennen käsittelyä niin, että materiaali ehtii kunnolla pehmentyä. Kylmän kangistama materiaali murtuu helposti sitä kiinni tai auki rullatessa. Jos venettä säilytetään talven yli esimerkiksi mökillä, säilytyspaikalla on syytä käyttää jyrsijöiden karkotetta, sillä varsinkin PVC on hiirien suurta herkkua.

 

Lue myös nämä

X