Tilaa
Jutut

Candela C-8 – Sähköllä yli Itämeren

Candela C-8 ylitti Ahvenanmeren Tukholmasta Maarianhaminaan.

11.10.2024

Tekstiari inkinen

Kuvatcandela

Sähköveneilyn tulevaisuutta on arvuuteltu veneilijöiden keskuudessa innokkaasti. Viime vuosina on nähty monenlaisia yrityksiä luoda toimivia ratkaisuja, joilla veneilyn perusedellytykset jatkuisivat lähes ennallaan. Toistaiseksi vain harva yritys on onnistunut luomaan sähköveneitä, joissa yhdistyvät nopeus ja matka.

Ruotsalainen Candela on ollut sähköveneilyn edelläkävijä pitkään, ja syyskuun 5. päivä Candela osoitti foilaavalla C-8-mallillaan, että matkaa voi tehdä kotivesiä kauemmas, eikä se vie päiväkausia.

Candela ajoi Tukholmasta Maarianhaminaan yli Ahvenanmeren. Merimatka alkoi aamukuudelta Tukholman Frihamnista. Kapellskärissä Polestar-akku ladattiin 40 kW:n Kempower Movable Chargerilla, joka kytkettiin sataman kolmivaihepistorasiaan. Muuten lataukseen käytettiin satamien latureita. Maarianhaminaan vene saapui lounasaikaan ensimmäisenä sähköisenä Itämeren ylittäjänä Ruotsin ja Suomen välillä.

Candela lähti iltakuudelta takaisin kohti Kapellskäriä ja saapui tiheässä sumussa lähtöpisteeseensä Tukholmaan yhdentoista aikaan illalla.

Gustav Hasselskog, Candelan toimitusjohtaja ja perustaja sanoo, että tavoite oli osoittaa pitkän matkan veneilyn sähköllä olevan mahdollista. Toisena tavoitteena oli osoittaa, miten edullista sähköveneily on verrattuna fossiilisia polttoaineita käyttäviin veneisiin. Hasselskogin mukaan sähköveneiden käyttövoimakustannukset ovat 95 prosenttia alhaisemmat. Luvussa on epäilemättä jonkin verran liioittelua.

Candela C-8:n kulutus noin 150 meripeninkulman edestakaisella matkalla oli 213 kilowattituntia, mikä maksoi yhteensä noin 35 euroa. Hasselskogin mukaan samankokoisen bensiinimoottorilla varustetun saattoveneen polttoainelasku oli 680 euroa. Candelan hankintahinta tosin on merkittävästi suurempi kuin saattoveneenä toimineen Quarken 27:n.

”Sähköveneiden haittapuolena on niiden lyhyt kantama. Tämä johtuu lähinnä perinteisistä venerungoista, jotka kuluttavat paljon energiaa. Hydrofoil-tekniikalla yhdistämme korkean nopeuden ja pitkän kantaman, mutta veneen kuljettaja saa myös muita etuja”, kertoi Gustav Hasselskog.

Tukholmalainen Candela on kehittänyt sähköisiä foilaavia veneitä pitkään. Tänä syksynä aloittaa uusi 30 matkustajan hydrofoil-lautta Candela P-12 liikennöinnin Ekerön ja Tukholman kaupungintalon välillä, ja sen odotetaan puolittavan matka-ajan. Nopean matkustamisen keskustassa tekee mahdolliseksi, että lautta ei tee peräaaltoja.

Candela on äskettäin ilmoittanut sopimuksesta vesiliikenneverkoston sähköistämiseksi Saudi-Arabiassa, ja lauttoja on myyty muun muassa Berliiniin.

Lue myös nämä

X