Vuonna 2007 esitelty Buster XXL AWC herätti laajaa huomiota ja keskustelua. Kunnianhimoista hanketta jarrutti kallis ja monimutkainen rakenne. Legendan mukaan uudessa XXL Cabinissa on yhteensä yhtä paljon osia kuin edeltäjänsä pelkässä kattorakennelmassa. Melkoinen helpotus siis, ainakin veneen rakentajille – ja tulevaisuudessa korjaajille.
Nimessä esiintyvistä kirjaimista voi päätellä uuden hyttimallin pohjautuvan avonaiseen XXL:ään.
Näin todellisuudessa onkin, sillä runko on molemmissa veneissä sama. Cabinin suurempi kokonaispituus tulee ylimääräisistä alumiinitasoista veneen perässä. Avo-XXL:ssä niin sanotut uimatasot ovat integroitu veneen rungon sisäpuolelle osaksi kantta.
Cabinin runko on alumiinia ja kansi- sekä hyttiosa ovat lujitemuovia. Näin oli myös Busterin edellisen kajuuttaveneen AWC:n kanssa, mutta muuten veneillä on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Kuutioissa löytyy
Busterin ulkoisessa olemuksessa huomio kiinnittyy poikkeuksellisen pitkään hyttiin, joka ulottuu perästä huomattavan eteen. Hytti, tai tarkemmin sanoen sekä hytti että koko kansiosa, on kokonaisuudessaan myös korkea, varsinkin edestä katsottuna, koska veneeseen on haluttu keskikäytävälle seisomakorkeus ja runko on matala. Suuresta sisävolyymistä huolimatta valmiita istumapaikkoja on hytissä niukasti. Kuljettajan lisäksi kiinteitä istuimia on kolmelle, joista kaksi edessä ja kaksi hytin peränurkissa.
Vaan kuinkas toimitaan kun kyytiläisiä on tulossa enemmän? Esitetietojen mukaan hytti mahdollistaa suojaisat istumapaikat jopa kuudelle henkilölle.
Veneen mukana tulee ylimääräisiä tyynyjä ja levyjä, joilla kahden takaistuimen väliin voidaan koota täydennystä. Näin saadaan kasaan koko kajuutan levyinen, eli noin parin metrin mittainen takapenkki, joka siis laskennallisesti mahduttaa neljä ihmistä. Hytti on perästä kokonaan suljettavissa liukuovella, ja lisävarusteisiin kuuluu dieselkäyttöinen Webasto-lämmitin.
Katossa on suuri läpinäkyvä kattoluukku ja katon kiinteä takaosa on varustettu kattoikkunalla, joten valoa veneen sisällä riittää.
Hytillinen XXL näyttää selvästi tehdyn erilaisiin yhteysliikennetehtäviin, ei niinkään retkeilyyn. Koska jonkinlainen yöpymismahdollisuus on ilmiselvä kaupallinen etu pienissä katetuissa veneissä, Busteriin on sisällytetty mahdollisuus järjestää tämä asia.
Majoituslaveri kootaan takapenkkien tyynyistä sekä muutamalla lisälevyllä, joista muodostuu poikittainen taso. Silloin vain täydennetään niitä osasia, joilla lisäistumapaikatkin tehdään.
Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 5/2011.
Tekniset tiedot
Pituus | 6,60 m |
Leveys | 2,40 m |
Valmistusmateriaali | alumiini ja lujitemuovi |
Kantavuus | 7 henkeä |
Moottorisuositus | 115 – 150 hv |
Koeajomoottori | Yamaha 150 hv, 4-tahti |
Polttoainesäiliö | 155 litraa |
Vakiovarusteet | hydr.ohjaus, tuulilasinpyyhin, trimmitasot, vuodesarja ym. |
Lisävarusteet | lämmitin, pimennysverhot, kuomu, vasemman puolen tuulilasinpyyhin, kompassi, stereot, navigointilaitteet ym. |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Hinta | 36 950 euroa ilman moottoria, koeajomoottorilla 55 180 euroa |
Valmistaja | Inhan Tehtaat Oy Ab, Saarikyläntie 21, 63700 Ähtäri |
www.buster.fi |