Tilaa
Testit

Arkistoesittely: AMT 190 R – Keskipulpetti voimissaan

Keskipulpettiveneet olivat yhden aikakauden suosikki, kunnes tuplapulpettiveneet miltei syrjäyttivät ne. Muotivirtauksista huolimatta malli puolustaa yhä paikkaansa, josta AMT:n tulkinta on hyvä osoitus.

29.05.2023

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Kenelle: Mökkeilijälle, joka on vilkuillut avokeulaa, mutta kaipaa ympäri­käveltävää keskipulpetti­mallia.


AMT on kotimainen venevalmistaja, jolla on pitkät perinteet. Aiemmin veistämö tuotti alihankintana veneitä muille valmistajille, josta kumpusi halu ja tietämys viimeistellä pienetkin yksityiskohdat mietitysti loppuun saakka.

Vuonna 2005 lanseerattu AMT:n oma mallisto vakiinnutti nopeasti asemansa markkinoilla, ja on siitä lähtien ollut tasaisen vahva vaikuttaja pohjolassa. Näin siitäkin huolimatta, että veneet eivät ole koskaan erottuneet valtavirrasta tai herättäneet sen kummemmin huomiota. Pikemminkin ne ovat olleet massaan sulautuvia vakuuttavan päteviä suoriutujia.

Mallistoa on vuosien saatossa uudistettu vain varovasti ja vähän. Kun perustyyli on ajaton, ei äkkinäisiä muutospaineitakaan synny.

Eniten muutos näkyy linjojen terävöitetyissä kulmissa, mutta muutoin värimaailma ja olemus ovat pääosin ennallaan.

AMT-veneitä myydään paljon Norjaan, joten malleja on tehty myös sikäläisiä toiveita silmällä pitäen. Sellaisena voi pitää myös 190 R:ää, sillä keskipulpettiveneet nauttivat Norjassa suurempaa suosiota kuin meillä. Pienempi ”saaristojeeppi” on molemmissa läntisissä naapurimaissamme usein juuri keskipulpetillinen avovene.

Keskipulpetillinen AMT 190R on erittäin tasapainoinen ajettava, joka tottelee tiukkojakin käskyjä.


Esittely on julkaistu Kipparissa 6/2019. Katso tarkat moottori- ja varustetiedot: AMT-Veneet/AMT 190R


Tilankäytön filosofia

Tässä keskipulpettiveneessä istutaan kuten pienessä bowriderissä, eli kaksi vierekkäin pulpetin takana. Mutta kun bowrideriin riittää yksi keskikäytävä, niin keskipulpettimalliin käytäviä täytyy saada kaksi. Tämä on suurin pienten keskipulpettiveneiden tilankäytöllinen haaste.

Ratkaisuksi on kehitelty erilaisia muunnoksia. Joskus keskipulpetti on sijoitettu kiinni toiseen laitaan, jolloin kulkemaan pääsee vain toiselta puolelta. Vaikka tilaa säästyy, niin silloin menetetään se olennainen minkä vuoksi keskipulpettivene hankitaan, eli esteetön kulku veneen ympäri.

Suoraviivaista toimivuutta, jossa mukavuus tulee pehmusteista. Huomaa asialliset lepuutinpidikkeet.

Akku on hienosti omassa tilassaan raudalla kiinni, ja varabensakanisterille on oma syvennys sekä kiinnitysremmi.

AMT-veneissä ratkaisu on persoonallinen. 190 R -veneen keulassa on samanlaiset pitkittäiset sivutuhdot kuin kaksoispulpettiveneissä yleensä. Oletettavasti ratkaisulla halutaan luoda huvivenemäisempi tuntu muuten työvenemäiseen järjestelyyn.

Takapenkki on tuttuun tapaan kolmelle mitoitettu täysleveä sohva.

AMT on hyväksytty seitsemälle. Pulpetin taakse mahtuu viisi matkustajaa, ja täydellä kuormalla kaksi sijoittuu etuistuimille.

AMT:n turkki on vakiona harmaa gelcoat. Tiikkikansi on lisävaruste, joka muuttaa veneen tunnelman täysin erilaiseksi.

Säilytystilat ovat kohtuullisen pitkät. Keulaan kulku on porrastettu erittäin helpoksi.

Laupias käskytettävä

AMT-veneitä ei ole juurikaan moitittu ajettavuuden osalta. Saariston olosuhteet ovat veneelle lähes poikkeuksetta helppo leikki, vaikka näitä ei ole myrskyihin tehty. Vene on vesilinjaltaan leveä, eikä se mainittavasti kallistele edes silloin, kun pulpetin ympäri liikutaan.

Vene koeajettiin 100-hevosvoimaisella Hondalla, joka tuntui nappivalinnalta sekä tehon että painon puolesta.

Vene nousee vaivatta liukuun. Kepeä talousvauhti löytyy 20­ – 25 solmun väliltä, jolloin kulutus pysyttelee noin kolme-neljäsosa litrassa per meripeninkulma.

Huippunopeus vaihteli kuorman mukaan 37 solmun molemmin puolin. Suurimmalla, eli 115 hevosvoiman teholla päästäneen siis parhaimmillaan 40 solmun tuntumaan.

Hondan moottorit, joilla AMT varustetaan, ovat aina miellyttäneet äänitasollaan. Moottorimelu ei häiritse jutustelua matka-ajossa.

190 R on vene, joka antaa ajajalleen paljon anteeksi. Sen käsiteltävyys on helppoa joka tilanteessa, eikä kuljettajalta vaadita sen kummempaa suoriutumista. Vene siis soveltuu myös vähemmän kokeneille kippareille, eikä puolen metrin saariston aallokko lisää vaativuutta mitenkään. Rakenne on vankka, eikä räminöitä tai natinoita esiinny.

Keskipulpettikonsepti edesauttaa entisestään käytön helppoutta. Se antaa tunteen siitä, että vene on hallinnassa. Trimmitasoja ei tule kaivanneeksi. Myös tasapainoinen kuormaaminen on helppoa.

Pientä ja hiottua

Kontiolahdelta lähtöisin olevat veneet tulivat alun alkaen tunnetuksi siitä, että niihin lisättiin käyttöä helpottavia yksityiskohtia, joita hiottiin hiukan paremmiksi kuin mitä kilpailijoiden veneissä oli. Esimerkiksi sarjoitetut ja säilytystiloihin kiinteästi integroidut Abloy-lukot nähtiin ensimmäisen kerran juuri AMT:n veneissä. Yhdellä avaimella siis avaa ja sulkee kaikki tilat. Jopa laiturilukko kuuluu pakettiin.

AMT on myös ratkaissut veneen uppoamattomuuden omalla tavallaan. Kansiosa muodostaa yhtenäisen moduulin avotilan kanssa, jonka varassa vene kelluu jos runko syystä tai toisesta hajoaisi ja täyttyisi vedellä. Tarvitaan siis melkoinen tälli ja rysäys, että myös sisäosa vaurioituisi. Rakenteesta käytetään nimitystä ”aina rantaan”. Avotila on tästä huolimatta luonnollisesti itsetyhjentyvä ja varustettu asianmukaisin suluin.

Vakiovarustelultaan AMT on suhteellisen arkisen näköiseksi perusveneeksi varsin monipuolinen. Jo mainittujen ominaisuuksien lisäksi kaikuluotain-anturilla varustettu Raymarinen Axiom-sarjan karttaplotteri ja pehmustesarja tulevat mukana tehdastoimituksena. Ne eivät ole itsestäänselvyyksiä tavallisissa avoveneissä. Pehmustesarjan täytteenä on muuten Dry Feeliksi kutsuttua ilmavaa täytettä, joka ei ime vettä ja kastuessaan se myös kuivuu nopeasti.

Uimatason yhteyteen integroitu polttoaineen täyttö on yksi tämän veneen hienoista yksityiskohdista. Lukittavan kannen takaa löytyy paitsi täyttöhela, myös vaivattomasti vaihdettava suodatin ja käsipumppu. Pumppua voi käyttää letkujen ilmaamiseen, jos menovesi pääsisi loppumaan kokonaan. Veneessä on myös oma varapolttoainesäiliö, jolle on oma tukeva paikka takapenkin alla.

Hienosti toteutettu polttoaine-huoltokeskus.

Pehmeät arvot

AMT 190 R on lähemmän tutustumisen jälkeen enemmän huvi- kuin työveneen makuinen, vaikka keskipulpetti viittaa aluksi karskimpaan käyttöön. Korostetaan siis, että huvia ovat esimerkiksi myös mökkimatkat – ainakin useimmille.

Keulan pitkittäistuhdot sopivat paremmin istuskeluun kuin esimerkiksi kalastukseen. Lisävarustelistalta löytyy pöytä, jonka ääreen mahtuu viiden hengen poppoo virvokkeiden kera. Taka-avotilan peittävä ajokuomu on myös lisävaruste. Kiinteä kuomutalli on valmiina takapenkin selkänojan takana.

Keula on tilava. Pitkittäispenkit sopivat luonnonsatamassa istuskeluun.

Juuri AMT:n huvivenemäisyys herättääkin esiin kysymyksen, että miksi keskipulpetti, eikä tuplapulpetti, kun kerran keulan ja perän istuimet ovat molemmissa samankaltaiset? Yksi peruste voi ainakin olla rantautuminen. Jos vene pidetään yleensä kylki laituriin kiinnitettynä, ovat laitakäytävät silloin keskikäytäviä kätevämmät.

Kuriositeettina mainittakoon lopuksi, että kovakouraisemmille 190 R on varustettavissa myös ”sillä leveämmällä köliraudalla”, kuten veistämö itse on asian ilmaissut. Eli koko runko on saatavissa myös alumiinisena noin 4000 euron lisähintaan. Kansiosa ja sisustus ovat tällöin samat kuin tässä esitellyssä perusmallissa.

Keulan köysilaatikko on varustettu köysiurilla, mutta kumilenkki kannen auki pitämiseksi on kuin väkisin tehty.

 

 

Lue myös nämä

X