Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

AMT 230 BR – Koolla on väliä

Uusi AMT 230 BR on kuin vuosikymmenten kehityksen kaino ilmentymä. Se näyttää tavalliselta avokeulaiselta tuulilasiveneeltä , mutta kokoa sillä on yhtä paljon kuin muutaman vuosikymmenen takaisessa kahden kajuutan matkaveneessä. Tehoa siinä on kolminkertaisesti tuohon takavuosien matkaveneeseen nähden.

04.11.2015

TekstiKarel Kakko

Kuvat Timo Sarkkinen

AMT 230 BR:n syntyhistoria on yhtä nokkela kuin yksinkertainen. Kun markkinat yhä enemmän näyttävät imevän vailla retkivarustusta olevia kookkaita yhteysveneitä, päättivät kontiolahtelaiset poistaa suurimmasta mallistaan 230 DC:stä keulakannen. Näin oli luotu kohtuuhintainen kilpailija isoille Bustereille, Yamarin Crossille, Silverille ja muille tuplapulpettiveneille, bowridereiksi kutsuttavia nekin.

Avotilan ja matkustamon osalta 230 BR on sama vene kuin keulakannellinen 230 DC, joka siis jatkaa mallistossa niille, joille DC on mielekkäämpi vaihtoehto.

Perää hallitsee muhkean kokoinen U-sohva, joka tavan mukaan toimii sekä matkustamona että oleskelutilana. Lisävarustelulla tilaa voi täydentää sekä pöydällä että muutossarjalla, jolla sohva muokataan aurinkotasoksi. Aurinkotasoa voi luonnollisesti käyttää kuomun alla tilapäisvuoteena, jos veneessä joskus mielii yöpyä.

Koska AMT:n kalustus noudattelee täsmälleen samaa kaavaa kuin esimerkiksi AMT 200 BR ja useat muut pienemmät avokeulaveneet, on veneen tutkiskelu laiturilta hieman hämäävää. Veneeseen astuessa ja siinä peremmälle siirtyessä itsensä voi tuntea pieneksi, sillä tilaa on joka suunnassa todella ruhtinaallisesti.

Veneen henkilöluku on kahdeksan, ja kerrankin tuntuisi täydelle matkustajamäärälle olevan oikeasti kunnolla tilaa.

Jos liika väljyys ja tilan tuhlailu jotakuta sattuisi ahdistamaan, asiaa auttaa ehkä, että apukipparin istuimen voi halutessaan vaihtaa kahden istuttavaan tupla-istuimeen. Ainakin silloin on keskustelu muutoin kovin kaukana istuvan vierustoverin kanssa helpompaa, ja yksi istumapaikka vapautuu takapenkkiläisten iloksi.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 11/2015.

Lue myös nämä

X