Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Arctic A17 SAR – Viranomaistason polyeteeniveneen rakenteiden tukevuus tekee vaikutuksen

Kotimainen Arctic on erikoistunut vaativan käytön polyeteeniveneisiin, jotka kalustetaan ja varustetaan asiakkaan tarpeita vastaaviksi. Tutustuimme viisimetriseen A17-malliin, joka on räätälöity meripelastuskäyttöön.

28.04.2020

TekstiTimo Sarkkinen

Siinähän on viranomaistason ribbi, saattaa moni ajatella Arcticin nähdessään. Totuus on kuitenkin toinen: tämä mustanpuhuva vene on tehty ponttoneja myöten kovasta muovista, tarkemmin HMWPE -polyeteenistä.

Lyhenne tulee sanoista ”High Molecular Weight Polyethylene”. Suomennettuna kyse on suurimolekyylisestä laadusta, jonka kerrotaan kestävän erinomaisesti kulutusta. Nyt esiteltävään venemalliin on käytetty 8 ja 10 millimetrin vahvuuksia.

Osat yhdistetään toisiinsa luotettavaksi todistetulla tavalla, muovihitsaamalla. Valmistustavasta ja materiaalista voi lukea lisää Kipparista 4/2020, jossa esittelemme pienemmän A4-mallin.

Arctic päihittää saman kokoluokan ribit tiloillaan, koska ponttonit ovat puoliympyrän muotoisia eli suoria sisälaidoiltaan.

Monia mahdollisuuksia

Arctic A17 perustuu Pohjanmaalla muutama vuosi sitten syntyneeseen Panther 16 -veneeseen, joka suunniteltiin tilaajan toiveiden pohjalta Viron poliisi- ja rajavartiolaitoksen käyttöön. A17-mallia markkinoidaankin aktiivisesti eri maiden viranomaisille sekä meripelastajille, joita ajatellen tämä yksilö on varusteltu.

Konsolissa on vaativan käytön varusteet selkeästi sijoiteltuina.

Rakenteiden tukevuus tekee vaikutuksen. Samoin se, että turkkitilaa on tuntuvasti enemmän kuin saman kokoluokan ribeissä: ponttonit eivät nimittäin ole kokonaisia ”makkaroita” vaan pituussuunnassa puoliksi sahattuja. Suorat sisälaidat säästävät tilaa melkoisesti.

Näin todettiin myös A4-mallin esittelyssä, ja tilanne on sama isompienkin mallien kohdalla.

Merkittävä etu on, että kalustus voidaan räätälöidä tarkasti asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Sivupulpetti tai keskipulpetti on mahdollista tilata halutun mittaisena, ja istuinratkaisutkin ovat asiakkaan päätettävissä. Sama pätee tietenkin varustukseen. Käytännössä venettä lähdetään siis rakentamaan tyhjälle alustalle.

Tässä yksilössä on erikoisuutena perän varustekaareen asennettu hinausköysikela sekä vasempaan laitaan muotoiltu paikka pelastusverkolle. Ponttoneihin on puolestaan liimattu pehmeät ”puskurit” suojaamaan kylkikosketustilanteissa.

Varustekaareen kiinnitetty hinausköysikela palvelee meripelastajien tarpeita.

Kääntyy kuin kiskoilla

Liikkuminen veneessä on helppoa paitsi tasaisen turkin, myös vakavuuden ansiosta. Mukava juttu niin meripelastajille kuin muillekin käyttäjille.

Kuskin paikka on korkealla aivan laidan vieressä. Se saa aikaan hieman epävarman olon. Tasapaino on onneksi melko hyvä kyytiläisen istuttua vasemman puolen penkille. Esittelyvene on tarkoitettu lähtökohtaisesti isommalle porukalle, mutta jos mietitään enimmäkseen yhden hengen käyttöä, niin keskipulpetti on epäilemättä mukavampi.

Lepuuttimien tilat on suunniteltu mahdollisimman helppokäyttöisiksi.

Koeajopäivänä ei ole tarjolla sen haastavampaa kuin 30–40 sentin aallokkoa, joka ei tunnu missään. Sopii uskoa, että muuttuvakulmainen, perässä 23 asteen v-pohja toimii kovemmassakin kelissä.

Ajokäytös on yllätyksetöntä siihen saakka, kun rattia kääntää ensimmäisen kerran kunnolla. Silloin huomaa ja tuntee, että vene taittuu uskomattoman jyrkkään kurviin juurikaan kallistumatta – tuntuu kuin ajaisi kiskoilla. G-voimat pistävät kuskin koville, ja tukea on pakko ottaa levällä haara-asennolla.

Kaarrekäytös johtuu ainakin osittain veteen tiukasti purevasta, pienestä kölistä.

Esittelyveneen potkusta vastaa suosituksen ylärajaa edustava, 90 hevosvoimainen Suzuki. Huippunopeus nousee kahden hengen kuormalla karvan alle 32 solmun. Ei tämä siis mikään ”takaa-ajolaite” ole, vaikka vauhti moneen käyttöön riittäneekin.

”Ammattiribbien” hintaluokkaa

Valmistaja kertoo, että Arcticin suurin sallittu henkilömäärä on viisi henkeä silloin, kun vene varustetaan kiinteällä, turkin alle sijoitetulla polttoainesäiliöllä. Jos taas veneeseen tulee irtosäiliöt, henkilömäärä voi olla suurempi.

No, ainakaan ”siviilipuolella” ostopäätös jää tuskin kantavuudesta kiinni. Sen sijaan kynnyskysymykseksi saattaa nousta hinta, kuten pienemmän A4-mallinkin kohdalla.

Pakettihinnan kerrotaan olevan 90 hevosvoimaisen moottorin kanssa varustuksesta riippuen 35 000–40 000 euroa. Tässä kokoluokassa samalla hintatasolla ovat lähinnä harvat kalliimman pään rib-veneet, joille Arctic A17 toki on kaikin puolin mielenkiintoinen vaihtoehto.

Yhtä kaikki, ostajaehdokkaan on arvostettava korkealle polyeteeniveneestä huokuvaa arkailematonta käyttöä kestävää rakennetta, oletettavaa pitkäikäisyyttä sekä mahdollisuutta yksilölliseen kalustukseen ja varustukseen.

 

Lue myös nämä

X