Tilaa
Testit

Arkistoesittely: Willy’s X6 – Viidenkympin willitys

Kuusimetrinen vene viisikymppisellä koneella on yhdistelmä, joka saa väistämättä epäluulot hyrräämään. Koeajo kuitenkin todisti, että yhdistelmä toimii yllättävänkin hyvin.

11.08.2023

Tekstitimo sarkkinen

Kuvatanton reenpää

Willy´s X6 esiteltiin Helsingin venemessuilla kesken kuumimman veneverohässäkän. Moni saattoi hämmästellä, että yli kuusimetristä venettä tarjottiin niinkin pienellä kuin 50-hevosvoimaisella perämoottorilla. Se oli valmistajalta siihen saumaan ilmeisen harkittu veto – viisikymppinen olisi näet jäänyt veron kaavaillun rajan alle.

Vero ei lopulta toteutunut, mutta ajatus paketin toimivuudesta jäi pyörimään mielessä. Eihän moista kummajaista voinut jättää koeajamatta!

Pietarsaaressa toimiva Willy´s Boats on kymmenkunta venettä vuodessa valmistava pieni perheyritys. Yrityksen vetäjä Hannu Björkman on kokenut veneentekijä ja vaikuttanut myös monien muun merkkisten veneitten syntyyn Pohjanmaan rannikolla.

Pitkäikäisin ja suosituin Willy´s on 4400, joka voitti Kipparin pikkuvenevertailun numerossa 5/2012. Toinen ja samalla suurin malli on Kipparissa 7/2016 esitelty 650. Tätä venettä voi tavallaan pitää nyt esiteltävän X6:n sisarmallina, vaikka jälkimmäinen pohjautuukin kapeampaan ja kevyempään runkoon.

Kuten odotettua on, pieni valmistaja toteuttaa mielellään asiakkaiden yksilöllisiä toiveita. Hannu Björkman kertoo, että muutoksia voidaan tehdä tarpeen vaatiessa veneiden tilaratkaisuihinkin – samaa mahdollisuutta ei moni isompi avoveneiden valmistaja tarjoa.

Esittely on julkaistu Kipparissa 8/2017

Konstailematta yhteyskäyttöön

Kokenut venevalmistaja luottaa perinteisiin tilajärjestelyihin niin tässä kuin muissakin malleissaan. Tosin yksi hieman harvinaisempi ratkaisu kiinnittää heti huomion: pulpetti ei ole leveyssuunnassa keskellä, vaan lähes oikeassa laidassa kiinni.

Silti kulku keulaan sujuu pulpetin molemmilta puolilta. Oikealle, laidan ja pulpetin väliin on nimittäin muotoiltu kapea kulkutie, jonka kautta kuskin vieressä istuva pääsee keulaan. Helppo kuvitella, että tälle ”oikoreitille” on joskus käyttöä rantamanöövereissä. Muuten kulku sujuu normaaliin tapaan vaivatta pulpetin vasemmalta puolelta.

Kookas pulpetti tuulilaseineen riittää antamaan kelpo suojan kahdelle. Ergonomian suhteen esittelyvene sai kaikilta testikuskeilta sapiskaa ahtaista jalkatiloistaan. Sittemmin valmistaja on ”raivannut” pulpetin alaosaan lisää tilaa niin, että jalkoja voi pitää vapaasti missä asennossa tahansa.

Ohjaamo on selkeästi toteutettu, mutta mahdolliselle monitoimilaitteelle toivoisi laajempaa upotuspaikkaa ratin yläpuolelle. Kuvassa on nykyisin tuotannossa oleva, koeajoyksilöä uudempi malli, jossa on muun muassa reilummin jalkatilaa sekä lepuuttimien avolokerot laidoilla.

Pientä viilausta tarvittaisiin myös perän kalustukseen, sillä erillispenkkien ja peräpenkin väliin jää melko niukasti tilaa. Näin etenkin sitä ajatellen, että veneessä on tarkoitus tehdä muutakin kuin istua kiltisti paikoillaan.

Ei toki unohdeta valmistajan tarjoamaa mahdollisuutta yksilöllisiin ratkaisuihin. Pulpetti ja erillispenkit voidaan siirtää edemmäs, ja ainakin uistelua harrastavat ilahtuvat siitä, että veneen saa ilman peräpenkkiä.

Tiloiltaan X6 on selkeästi yhteysvene, keskiverto palvelija niin porukan kuin kuorman perille viemiseen. Se, että yleisilme on pelkistetty eikä vakiovarustukseen kuulu mukavuuksia, on joillekin harmi ja toisille houkute. Tähän paattiin tohtii kantaa arkailematta lautakuormankin.

Kauttaaltaan vitivalkoisessa veneessä lika kylläkin erottuu turkista ja muilta pinnoilta niin, että siisteysintoisempaa hirvittää. No, onneksi tilaajan toiveita luvataan toteuttaa myös värien suhteen.

Perushyvät säilytystilat

Willy´s on varsin tavallinen tapaus säilytystiloiltaan. Niitä voi pitää selkeinä, toimivina ja mitoituksiltaan pätevinä yhteysveneeseen. Sellainen toive tosin valmistajalle, että luukkujen vanhanaikaiset lukitussalvat voisi vaihtaa tyylikkäämpiin ja parempiin, ”kilinävapaisiin” malleihin.

Keulapenkin lokero on paras paikka lepuuttimien säilytykseen. Uudemmissa yksilöissä niille on sisälaitoihin upotetut vakiopaikkansa. Kiinnitysköysiä odottavat puolestaan keulan avolokero sekä perässä tilavat, kannelliset lokerot moottorikaivon molemmin puolin.

Pulpetin etupenkin alta avautuvaan säilytystilaan mahtuu jokunen varustekassi. Pitkille varusteille, kuten venehaalle ja kahteen osaan pätkityille vavoille on tilaa perän kuomukotelossa – siis silloin, jos ei ole hankkinut kuomua lisävarusteena.

Pulpetin etupenkin alla on tilaa varusteille. Laidan ja pulpetin väliin on muotoiltu kaistale, jota pitkin kuskin vieressä istuva pääsee ”oikoreittiä” keulaan.

Peräpenkin alla on aivan loistavasti tilaa isompien varusteiden säilytykseen. Esittelyveneessä siellä asusti irrallinen polttoainesäiliö, mutta valmistaja kertoo, että vakiona on nykyisin 70 litran kiintotankki.

Toki veneen saa tilattua myös ilman kiintotankkia, jos syystä tai toisesta tulee siihen johtopäätökseen, että irtosäiliöt ovat parempi vaihtoehto. Ja tottahan sekin on mahdollista – ajatellaan vaikka alueita, missä venejakeluasemat ovat harvassa.

Perän köysilokeroihin yltää paremmin veneessä kuin rannalla ollessa.

Peräpenkin alla on valtaisa säilytystila. Vaikka kansi pysyy ylhäällä kuomukoteloa vasten, kaasujousi ei olisi pahitteeksi.

Valomastolle ja melalle on vakiopaikkansa perän säilytystilassa – eivätpähän pyöri jaloissa muualla veneessä.

Kyytiä ennakkoluuloille

Harvoin on koeajolaiturilla pyörinyt yhtä uteliasta porukkaa kuin X6:n ensiajoa odottaessa. Kun avoveneissä näkyy yhtä isompia perämoottoreita, kuusimetriseen veneeseen isketty viisikymppinen näyttää melkoiselta lilliputilta. Laiturilla riitti epäileviä katseita.

Selvää tietenkin on, ettei tämän kokoinen vene voi olla kovin ”tuhdissa kunnossa” toimiakseen näin pienellä moottorilla. X6:n painoksi ilmoitetaan 710 kiloa, ja se on melko vähän moneen kilpailijaan verrattuna. Entä sitten pohja? Tarvittavaa nostetta aikaansaavat paitsi nousulistaparit, myös voimakkaat negatiiviset palteet. Mitään sen erikoisempia ratkaisuja ei ole. Pohjan V-kulma perässä on tavanomainen 17 astetta.

Willyksen perä on kantava, jonka huomaa liukuun lähdettäessä siitä, ettei keula juuri kohoa. Kun vauhtikin nousee verkkaisesti, tuntuu hetken kuin olisi puoliliukuvan puikoissa. Mutta yhtä kaikki, liukuun päästään vähääkään kikkailematta kahden ja kolmen normaalipainoisen aikuisen kuormalla. Ja uskokaa tai älkää, valmistajan mukaan liukuun nousu onnistuu tällä teholla jopa kahdeksan hengen kuormalla!

Suorituskyvyn suhteen yhdistelmä näytti pitkää nenää niin omille kuin kokeneen ”laituriparlamentin” veikkauksille. Kahden hengen kuormalla mitattuun 27,1 solmun huippunopeuteen ei uskonut kukaan. Kerrassaan mainio saavutus, ja yllättävä siinäkin mielessä, että viisikymppisen kanssa vene tuntuu kulkevan moottorin asennosta riippumatta melko pitkällä vesilinjalla.

On toki mainittava, että veneessä ei ollut käytännössä mitään lisäpainoa varusteiden muodossa, polttoainettakin vain vajaat puoli tankillista. Ja tässä tapauksessa kyse oli siis 25 litran irtosäiliöstä. Lupaavaa kuitenkin on, että kolmannen henkilön mukanaolo laski nopeutta vain puolisen solmua.

Vaikka viisikymppinen antoi vakuuttavan työnäytteen, siihen liittyy myös omat varjopuolensa. Kuskia ja kyytiläisiä häiritsee ennen kaikkea se, että Tohatsun ääni on kovilla kierroksilla kaukana miellyttävästä. Vähänkin reippaammat, yli 20 solmun liukunopeudet vaativat moottorin ”huudattamista” kaksistaan ajettaessa vähintään 4800:n kierroksilla ja kolmen hengen kuormalla yli 5000:n. Tehoreserviä ei suurempia kuormia ajatellen juuri ole.

Kulutusmittauksia ei nyt tehty, mutta moottorimallin aiempien mittausten valossa taloudellisuus on hyvää luokkaa näinkin kovilla kierrosalueilla. Parinkymmenen solmun marssivauhdilla polttoainetta kulunee karkeasti puolisen litraa meripeninkulmaa kohden.

50 hevosvoiman Tohatsu kiidättää kuusimetristä venettä vauhdikkaammin kuin moni uskoisi – kahden hengen kuormalla 27 solmua.

Haasteita satamissa

Ajokäytökseltään Willy´s on rauhallinen ja johdonmukainen. Koeajopäivän terävässä, puolimetrisessä vasta-aallokossa rakenteet kuitenkin kumahtelivat melkoisesti. Myötäaallokossa meno oli selvästi vähä-äänisempää, mutta yleisvaikutelmaksi jäi, että keveydellä on kääntöpuolensa. Lisämassa tekisi X6:sta vakuuttavamman ”meriveneen”.

Korkeat laidat pitävät roiskeet hyvin laitojen ulkopuolella. Toisaalta tuulipintaa on hurjasti, ja satamapyörittelyissä vene on etenkin kokemattomissa käsissä aika ilkeä käsiteltävä. Harjoittelua voi vahvasti suositella väljemmillä alueilla.

Trimmitasojen tarve tulee esiin lähinnä terävässä sivuaallokossa, muuten vene kulkee ilman lisäapuja varsin tasapainoisessa asennossa sekä yksin että kaksistaan ajettaessa.

Ehdokas lyhyille etapeille?

Willykset tehdään käsin laminoimalla. Työn laatu on päällisin puolin ja tarkemmallakin syynillä hyvää perustasoa. Terävät reunat ja törröttävät ruuvinpäät loistavat poissaolollaan.

Viisikymppisen Tohatsun kanssa tämä vene on ennen kaikkea säästöintoisen paketti. Esittelyveneen pyöreästi 22 000 euron pakettihinta ei todellakaan tunnu kirpeältä. Sittemmin hinta on kylläkin hieman noussut, kun vakiovarustukseen on lisätty sekä hydrauliohjaus että kiinteä polttoainesäiliö.

Emme väitä, että viisikymppinen olisi Willykseen yleispätevä vaihtoehto. Pikemminkin sitä voi ajatella ennakkoluulottoman ehdokkaana sellaiseen käyttöön, jossa kuormaa ei tavata kuskailla satojen kilojen edestä ja matkataipaleet ovat lyhyitä. Parinkymmenen solmun marssivauhti riittää varmasti monelle.

Olemme koeajaneet Willyksen myös 90 hevosvoiman moottorilla, jollainen eittämättä on monien mielessä viisikymppistä helpompi valinta. Se antaakin tehoreserviä isomman porukan ja kuorman kyyditykseen, ja huippunopeus nousee esimerkiksi kahden hengen kuormalla 37 solmun kieppeille. Pakettihinta on ysikymppisen kanssa 28 000 euroa.

Tilaratkaisut palvelevat hyvin yhteys- ja huvikäyttöä. Kalastukseen laidat ovat jo häiritsevän korkeat ja etenkin uistelijat kaipaisivat lisää liikkumatilaa perään.

Lue myös nämä

X