Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Arkistosta: Tibeko M12 – Räjähderaivaajan apuri

Kun sukeltajan tähtäimenä on vihollisen räjähteiden tuhoaminen, tehtävässä käytettävästä veneestä ei tingitä. Suomessa rakennetut Tibeko M12 –ribit ovat huippu­teknologisia raivaajasukeltajien kuljetusaluksia.

25.03.2022

Tekstija kuvat Jaakko Pitkäjärvi

Raivaajasukeltajat ovat monille hieman tuntemattomampi ammattilaisryhmä. EOD-lyhenteellä tunnettu räjähderaivaus eli Explosive Ordnance Disposal –toiminta on arvostettua ja vaativaa jo kuivalla maalla, eikä tilanne muutu helpommaksi meren syvyyksissä.

Sukeltajien kohteet paikannetaan elektronisilla etsintälaitteilla. Mahdollisiin kohteisiin kuuluvat miinat, kuuntelulaitteet, muut taisteluvälineet ja vaikkapa uponneet vihollisen alukset.

Havaitsemisen jälkeen kohteelle sukelletaan, se tunnistetaan ja päätetään jatkotoimet. Räjähteet raivataan usein vaarattomaksi räjäyttämällä.


Esittely on julkaistu Kipparissa 12/2016


Tavoitteena käsiteltävyys

Ruotsin merivoimien raivaajasukeltajat toimivat neljän sukeltajan ja kahden upseerin ryhmässä. Raivaajasukeltajia toimii erityyppisissä tehtävissä eri aluksilla, mutta nimenomaan kolmen M12-veneen sarjaa operoivat sukeltajat siirtyvät yleensä toiminta-alueelle rannikkotukikohdista.

M12 on suunniteltu myös kuorma-autolla helposti siirrettäväksi kohdetta lähinnä olevaan satamaan.

Tehtäväprofiilista johtuen suuri huippunopeus ei ollut M12:n päällimmäinen suunnittelutavoite. Huomiota kiinnitettiin enemmän veneen käsiteltävyyteen paikallaan ollessa sekä sukeltajien tukeutumiseen tehtävän aikana.

Aluksessa on muun muassa 5 kW:n dieselgeneraattori ja kuuden tunnin autonomisen toimintavarmuuden takaavat hätäakut kriittisten järjestelmien ylläpitoon. Koeajon aikana sotilasvarusteet loistivat poissaolollaan, mutta erityyppisille järjestelmille oli varattu asennustilaa konsoleihin. Myös joka alukseen kuuluvat kaksi 12,7 mm konekiväärin jalustaa asennettiin vasta luovutuksen yhteydessä Ruotsissa.

Sotilasinstrumenteille on varattu omat käyttöpisteet takakonsoliin.

Insinöörit rakentavat

Tibeko Marine on pieni yhtiö ja sen tunnetuimpia aikaansaannoksia ovat kevyet polyeteeniveneet (Kippari 12/2014). Yrityksen päätuotteita ovat kuitenkin teknisesti vaativat ribit, mutta suuremmista projekteista on pystytty niiden luonteen takia tiedottamaan vain nykyisestä M12:sta.

Firman pienen koon ja veneiden erikoislaatuisuuden johdosta myös toimintatavat ovat Tibekolla poikkeukselliset. Henkilökunnan painotus on vahvasti insinööripuolella toimitusjohtaja Timo Peräkylän johdolla. Varsinaisia puhtaita veneenrakentajia on töissä vain yksittäisiä ja alihankintaa käytetään jonkin verran.

Suunnitteluinsinöörit osallistuvat itse rakennustyöhön tiiviisti, jolloin heille syntyy vahva käsitys oman työnsä vaikutuksesta valmistusprosessiin ja tuotteeseen kokonaisuudessaan. Koko tuotanto toimii tiiminä, joka ohjautuu puhaltamaan vahvasti yhteen hiileen.

Tibekoa voisi toiminnaltaan kuvata ehkä samanlaiseksi kuin ammattimaista kilpa-autovalmistajaa. Molemmissa kasataan ja säädetään poikkeuksellisia, harvinaisia tuotteita pääasiallisesti insinöörivoimin niillä kustannuksilla mitä tarve vaatii.

Veneessä on eri puolilla monipuolisia liitäntöjä sukeltajien ja tukiryhmän laitteistoille.

Hiilikuiturakenteet

Päällisin puolin Tibeko M12 näyttää tavalliselta työveneeltä. Nopea silmäys ei paljasta varsinaisesti mitään erityisempää – komponenttien järeys ja mitoitukset kyllä kertovat, että tällä veneellä on tarkoitus tehdä oikeasti töitä. Mutta varsinaiset hienoudet kätkeytyvät maalin alle.

M12 on rakennettu käytännössä täysin vakuumi-infuusiolla, pitkälti hiilikuidusta. Avolaminoinnin osuus veneen rakenteista on alle 1%. Jopa pienet, yksittäiset kappaleet on tehty infuusiotekniikalla hiilikuidusta painon säästämiseksi, mikä on ollut keskeinen lähtökohta suunnittelussa.

Veneen rakennusmateriaalin tarkempi laatu ja määrä on optimoitu poikkeuksellisen pitkälle pikkutarkkoja yksityiskohtia myöten. Ydinaineet sekä kuitujen suunta ja laatu vaihtuvat jatkuvasti veneen eri kohdissa varmistaen riittävän lujuuden. Näin on varmistettu rakenteiden kestävyys pahimmissa meriolosuhteissa, mutta marginaaleja (eli rakennepainoa) ei ole kertynyt tarvittavaa enempää.

Sukellustason ja kuljetustilojen välillä on esteetön kulku. Konsoli on valmistettu hiilikuituinfuusiolla muun veneen tapaan.

Toiminta-alue: koko maailma

Hyväksi esimerkiksi hiilikuituinfuusiosta osoittautui koeajon välissä paikalleen nostettu biminikate. Normaalisti vastaavan kokoisen osan virittämiseksi pitäisi varata useita miehiä, sillä painoa rakenteelle kertyy helposti paljon. Nyt nostimme katteen kahdestaan paikalleen ja se tuntui silloinkin kevyeltä. Tunne on aika uskomaton, kun suuretkaan komponentit eivät paina juuri mitään.

Rakenteiden ohella M12:n aerodynamiikkaan on kiinnitetty huomiota aikaisempaa enemmän. Pohdintaa on aiheuttanut myös ilmakuljetusvaatimus C-130 Herculeksella sekä toiminta-aluemäärittelyn huomioiminen, joka kattaa koko maailman tropiikista napa-alueisiin.

Kuljettajalla ja navigaattorilla on käytössä Shockwaven joustoistuimet.

Kevyt kiihtyvyys

Merikoeajossa M12 tuntuu selvästi kevyemmältä kuin muut vastaavan kokoluokan dieselöidyt sotilasveneet. Kahvoja painaessa kiihtyvyys on välitön, suorastaan eteenpäin hypähtävä alkuvaiheessa. Liukukynnys on olematon. Hyvässä kiihtyvyydessä oma osuutensa on Alamarin 288 -vetolaiteella, jota pidetään kokoluokassaan varsin kilpailukykyisenä ja suorituskyky/paino -suhteeltaan korkeatasoisena pakettina. Se valittiin myös Tibeko M12:n vetolaitteeksi juuri näiden ominaisuuksien johdosta. Huippunopeudella suuri alus on rauhallinen, mutta avoveneessä on toki aina mukana hyvä vauhdin tuntuma.

Vaativissa operaatioissa turvallisuus korostuu. Moottorit ovat teknisesti erotettu toisistaan polttoaineen tankkauslinjasta lähtien.

Jetillä miinojen lähelle

Konsoli on Tibekossa sijoitettu melko keulaan. Tämä suojaa käänteisesti matkustajia, sillä merenkäynnissä suurin iskukuormitus osuu kuljettajaan taaempana istuvien sukeltajien sijaan.

Tiukemmassa käsittelyssä M12 pitää hyvin vedon päällä ja pyörii ketterästi kuljettajan ohjeiden mukaan. Korkeassa aallokossa sukeltajia avustettaessa ketterä käsiteltävyys ja nopea kiihtyvyys ovat arvossaan.

Jettivetolaitteen tuoma turvallisuus on sukelluksissa selviö ja vesisuihkun tunnetusti niukka hydroakustinen jälki tuskin haittaa toimintaa modernien herätemiinojen lähistöllä.

Tibeko M12 on huomaamaton, mutta teknologisesti upea alus erikoisjoukkokäyttöön. Sellainen, millaisena lähes kaikki ribbivalmistajat haluaisivat nähdä veneensä, ainakin asiakkaiden mielikuvissa. Myönnettiin sitä ääneen tai ei.

Jettien kauhoja sekä kierroslukuja säädetään eri kahvoilla käsiteltävyyden korostamiseksi.

Lue myös nämä

X