Vertailuun valikoitui kolme samaan hinta- ja kokoluokkaan kuuluvaa uutta mallia.
Quicksilver on muutamassa vuodessa kehittynyt muotoilullisesta kummajaisesta ja halpismerkistä vakuuttavaksi ja varteenotettavaksi kilpailijaksi mille tahansa parempana pidetylle sarjatuotantoveneelle. Kohentuneen estetiikan ja viimeistelyn myötä hinnat ovat kuitenkin pysyneet yhtenä vahvimmista valteista. Vaikuttaisi vahvasti siltä, ettei Quicksilver ole enää veneenä pelkkä perämoottoreiden asennus ja myyntialusta, vaan oma, kunnianhimolla ladattu tuote.
Brunswickin omistaman tuotemerkin veneet valmistetaan Slepskin kuuluisalla telakalla Puolan Augustovissa.
Askeladden on merkkinä vanhin tästä joukosta. Sen perinteet ulottuvat aina vuoteen 1911 asti, jolloin norjalaismerkki perustettiin. Askeladdenin juuret ovat vahvasti kalastusveneissä, mutta liittyminen Brunswick-konserniin kymmenkunta vuotta sitten toi mukanaan runsaasti uudistusmieltä ja rohkeita kokeiluja, jotka jäivät vaille suurempaa menestystä ja johtivat lopulta yhtiön konkurssiin. Uudelleen käynnistetyssä toiminnassa ei enää ole aiempia kytköksiä Brunswickiin.
Kaiken kaikkiaan maailman vesillä seilaa liki 100 000 Askeladdenia.
Finnmaster on ainut kotimainen kokelas, ja kilpailijoiden tavoin viime syksyn uutuuksia. Se on ensimmäisiä kotimaisia venemalleja, jolla on haluttu selvästi kilpailla ranskalaisten hallinnoimilla ”Peche-Promende” -veneiden markkinoilla. Silloin puhutaan siis eteläeurooppalaisten urheilukalastusveneistä, jotka vahvasti noudattavat yleisesti tunnetttua pilothouse-konseptia. Lienee siis selvä, että kyseinen veneluokka on kuumimmin kasvavia trendejä myös kotivesillämme.
Kokkolalaisen Finnmasterin lisäksi AMT on uudella 215 PH-mallillaan lähtenyt tavoittelemaan siivua ranskalaistyylisten kalastusveneiden kaupasta.
Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 8/2013.