Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Bayliner Element CC6 – Tavallista hauskempi pulpettivene

Vanha tuttu Bayliner elää merkkinä uutta elämäänsä. Siihen kuuluvat vahvasti Element-mallisarjan persoonalliset avoveneet, joista CC6 on luotu hurmaamaan ainakin kalamiehiä ja vesiurheiluintoisia.

22.08.2016

TekstiTimo Sarkkinen Testiavustus Tuomo Kanerva

Bayliner Element CC6 on 5,57 metriä pitkä ja 2,29 metriä leveä keskipulpettivene. Painoa sillä on hieman enemmän kuin tässä kokoluokassa on ehkä totuttu, 744 kiloa ilman moottoria, mikä asettaa omat vaatimuksensa trailerille.

Kun katselee laiturissa olevaa venettä, se näyttää mittojaan selvästi suuremmalta. Element-mallisarjan veneitä yhdistää leveä keula. Kun CC6-malliin kuuluu vielä vakiona korotettu kalastustaso, kulku ja tavaroiden lastaus sujuvat vaivattomasti.

Ja kuinka ällistyttävän vakaa vene onkaan. Edes kolmen miehen siirtyminen samalle laidalle ei kallistanut venettä kuin nimeksi.

Vakavuuden salaisuus on Element-malleihin suunniteltu M-mallinen runko, joka antaa Beikulle myös persoonallisen ulkonäön.

Keskelle jäävän v-muodon lisäksi rungossa on eräänlaiset ponttonit sivuilla. Vastaavanlaisia katedraalityyppisiä runkomalleja oli avoveneissä vielä 1970-luvulla, mutta sittemmin ne ovat saaneet väistyä perinteisten v-pohjien tieltä.

On mielenkiintoista seurata, tuleeko Baylinerin rohkeasta ratkaisusta ajan mittaan peräti sen ”tavaramerkki”.

Bayliner on kalustettu onnistuneesti niin, että liikkuminen on kaikkialla veneessä vaivatonta.

Kalaveneen keula ja pulpetti

Baylinerin suunnittelutiimille voi nostaa hattua siitä, että tilaa aktiviteetteihin on miltei koko veneen pituudelta, korotetulta keulatasolta aina perän uimatasoihin asti. Liikkumaan mahtuu kaikkialla mainiosti.

Keulatasanne innostaa tietenkin heittokalastajaa, mutta ehkäpä myös huviajeluihin Beikkua pohtivaa pariskuntaa. Saatavilla on näet koko veneen kattava pehmustesarja, johon kuuluvat keulatason laajennuspalat patjoineen. Alle jää kolme kohtuullisen kokoista säilytyslokeroa. Ne eivät ikävä kyllä ole lukittavissa, ellei ryhdy virittelemään lukitusvaijeria kaikkien salpojen läpi.

Se, että keula on suunniteltu löhöilyyn ja kalastukseen, tuntuu ihan fiksulta ratkaisulta. Matka-ajossahan siellä harvempi viihtyy. Pulpetin etuosan penkillä istuu kyllä jo mukavasti pidemmänkin matkataipaleen, kiitos pehmusteiden ja kahvojen, joista tosin jälkimmäiset kuuluvat samaan lisävarustepakettiin kuin korkeat laitakaiteet.

Korotettu keulataso on heittokalastajan mielipaikka varsinkin silloin, kun varustukseen kuuluu keulasähkömoottori. Korkeat laitakaiteet ovat osa lisävarustepakettia.

Jenkkien kalaveneissä keskipulpetit ovat usein oikeita monitoimikeskuksia. Tässä tapauksessa pulpetissa on suuri säilytystila sekä paikat upotettaville vapatelineille. Säilytystilassa ei ole valitettavasti lukitusmahdollisuutta. Pulpetin parhaille paikoille on upotettu lähes seinäkellon kokoinen nopeusmittari, polttoainemittari sekä kytkinpaneeli. Kuski jää kuitenkin kaipaamaan kierrosluku- ja trimmimittareita tai modernia monitoimimittaria.

Taittuvalla selkänojalla varustettu ajopenkki on mitoitettu tiiviisti kahdelle. Yksin ollessa pääsee keskellä parempaan ajoasentoon. Tosin silloinkin joutuu olemaan irti selkänojasta, muuten ei yllä kunnolla rattiin ja kaukosäätölaitteeseen. Penkin istuinosa ei liiku mihinkään suuntaan.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 8/2016.

Lue myös nämä

X