Tilaa
Testit

Bayliner VR6 Cuddy – Keulassa sen salaisuus

Baylinerin uusi DC säväytti kahdesta syystä. Hinta on merkille tyypillisesti kohdallaan ja uudet ideat osoittivat, ettei kaikkea pienten veneiden tilankäytössä suinkaan ollut vielä keksitty.

07.04.2019

TekstiKarel Kakko

Halpisjenkki Bayliner ihastutti ja vihastutti 1980- ja 1990 -lukujen taitteessa, mutta jo useamman vuoden sen profiili on ollut takavuosia paljon hillitympi. Hulluina vuosina tuotantomäärät olivat kymmeniä tuhansia veneitä vuodessa ja veneet myytiin kärryineen päivineen.

Suomeenkin Beikkuja rantautui sadoittain aiheuttamaan yleistä paheksuntaa, kun ei-niin-kokeneetkin innostuivat aloittamaan veneilyn näyttävällä ja huokealla vauhtiveneellä. Tänään sitten murehditaan, kun uusia aloittelijoita ei löydy kasvattamaan lajin suosiota ja edullisia aloitusveneitä peräänkuulutetaan tämän tästä. Bayliner VR6 on monessa mielessä oiva ehdokas retkiveneilyä aloittavalle perheelle tai pariskunnalle. Tämä on ollut veneessä jo suunnittelun lähtökohta. Se ilmenee yksinkertaisissa, mutta myös helppoon käytettävyyteen ja ajettavuuteen tähtäävissä ratkaisuissa.

Nykyinen Baylinerin ostaja ei siis ratkaisevasti poikkea aiemmasta. Riittävästi vastinetta rahalle on edelleen Baylinerin johtoajatus, vaikka hinnoitteluylivoima on lipsunut kauas siitä, mitä se aikoinaan oli.

Avotilassa on tilaa isollekin perheelle. Kolmionmallinen lisälevy täydentää sohvan aurinkotasoksi tai vuoteeksi. Peräkannen pienempi pehmusteosa kääntyy ylös niskatyynyksi.

Esittelyvene oli varustettu Mercuryn uudella 225-hevosvoimaisella V6-perämoottorilla, joka tarjoaa hienostunutta puhtia retkikäyttöön vähintäänkin riittävästi. Se on perämoottorivaihtoehdoista suurin. Tehot VR6:ssa alkavat 150-hevosvoimaisesta Mercuryn nelisylinterisestä perämoottorista, ja päättyvät 350-hevosvoimaiseen sisäperä-veekasiin. Jälkimmäisestä vaihtoehdosta kommentti tätä perus-DC:tä harkitseville: unohtakaa suosiolla. Saisitte vain väärän kuvan siitä, mitä on vauhdikas veneily kahdeksan mukisen vinkkelin säestyksellä. Tämä on perhevene ja oikeanlaisella moottorilla hiljainen ja miellyttävä sellainen.

Isolla perämoottorilla ylitettiin 40 solmua helposti ja nopeasti, joten ihan perus nelosmoottorikin riittänee noin 35 solmun huippunopeuteen. Marssinopeus on moottorista riippumatta luontevimmillaan noin 24 solmussa.

Tilaajat voivat lukea esittelyn kokonaisuudessaan Kipparista 3/2019

Lue myös nämä

X