Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Buster Mini Sport – Sähäkkä vesikirppu

”Ota tiukka etukeno, niin kyllä se Mini Sport nousee liukuun...”

19.11.2018

TekstiJuha Virtanen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Testikuskin painaessa yhtä paljon kuin testattava vene ja moottori painavat yhteensä, on turha odottaa räjähtävää suorituskykyä ja vauhdin hurma jää kokematta.

Jännitystä ei kuitenkaan puutu, sen voin luvata. Varsinkin järven velloessa levottomana. Yllättävän hyvin pikkuvene suoriutui kuitenkin tehtävästään.

Lähtökohdat veneilystä nauttimiselle eivät olleet parhaimmat mahdolliset, mutta on pakko sanoa, että Buster Mini Sport herätti hilpeyttä. Varsinkin niissä, jotka seurasivat menoa toisista veneistä.

Ja kyllä testaajakin pystyy nyt jo nauramaan koettele… siis kokemukselleen.

Sporttia pulpetista

Kotimainen alumiinivenevalmistaja Buster toi tälle kaudelle markkinoille pienen Buster Mini Sport -mallin. Se perustuu ”tavallisen” Minin rungolle mutta veneeseen on asennettu myös ohjauspulpetti.

Se lisää veneen painoa vain reilulla kymmenellä kilolla.

Moottoriteho on kymmenen hevosvoimaa ja sen kanssa pikkupaatista on saatu mikroautomaisen sähäkkä ajettava. Vaikka veneessä on pienoiskoossa tiettyä urheilullisuutta, soveltuu se yhtä hyvin yleisveneeksi kesämökille tai murrosikäisen nuoren ensimmäiseksi pulpettiveneeksi.

Tuleehan ajamiseen urheilullista tunnelmaa tietysti siitäkin, että aikuinen kuski joutuu harrastamaan telinevoimistelua pulpetin yli. Kun oikein rohkeasti kurkottelee, saa painopistettä eteenpäin ja veneen nousemaan liukuun.

Hieman kevyemmässä kelissä raskastekoinen testiukkokin olisi varmasti tykännyt Busterista.

Saarten suojassa matalassa aallokossa vene nimittäin nousi huomattavasti helpommin liukuun ja vauhti viilensi tunteita.

Voi vain kuvitella miltä rippikouluikäisenä Busterin kyyti olisi tuntunut. Taatusti hyvältä.

Pulpetti haittaa painon siirtoa eteenpäin, jotta veneen saisi nopeammin nousemaan liukuun.

Busterismit kohdillaan

Koostaan huolimatta vene on tunnistettavissa samaan Buster-perheeseen kuuluvaksi kuin isommat siskonsa. Johonkin malliston huipulla olevaan Phantomiin yhteistä on toki vain lähinnä runkomateriaali, alumiini. Mini Sportissa on kuitenkin sen myötä paljon samoja perintötekijöitä, kuten esimerkiksi helppohoitoisuus ja kestävyys.

Veneeseen saa halutessaan satamapeitteen, mutta siinä on myös Busterin tyhjennysjärjestelmä. Mini on tehty uppoamattomaksi.

Keula pystyssä kyntävästä veneestä ei pahemmin eteenpäin tähyillä.

Järviseutu odottaa

Buster Mini Sport on helppo mieltää myös kesälomalle kotimaahan suuntaavan matkailijan venevaihtoehdoksi.

Hiukan yli satakiloista alumiinivatia ei kuskata auton kattotelineellä, mutta kohtuullisen alhaisen painonsa ansiosta Mini Sport kulkee tavallisen henkilöauton tai matkailuauton vetämällä jarruttomalla trailerilla.

Aikuinen ehkä kuitenkin valitsisi version, jossa ohjauspulpettia ei ole. Kahvaohjattuna Buster Mini kulkee aivan yhtä hyvin, ellei paremminkin, ja vie lomareissulla uusille kalavesille. Ja niitähän riittäisi koluttaviksi useaksi kesäksi.

Kahvaohjattu Mini on esitelty Kipparin numerossa 9/2013.

Yksikin kyytiläinen parantaa veneen kulkuominaisuuksia, kun painavin sijoitetaan keskituhdolle.

Ysi piste ysi vauhdittaa

Moottorisuosituksen mukaan veneeseen voidaan kiinnittää pitkärikinen 6 – 10 hevosvoiman perämoottori. Busterin kohdalla se tarkoittaa nykyisin Yamahan valikoimasta poimittua 9,9 hevosvoiman moottoria.

Polttoainetta kuluu kesässä todennäköisesti sen verran kuin tankkiin sitä lorottelee. Ja voihan sitä soutaa, jos haluaa säästää polttoainetta. Pikkuveneen kanssa kulutuslukema on yhtä merkityksetön sivuseikka kuin esimerkiksi huippunopeus. Jos jotakuta kiinnostaa, niin sanottakoon, että Mini Sport kulkee täysillä.

Valmistajan mukaan kevyen kuskin alla melko tasapohjainen vene voi saavuttaa yli 20 solmun nopeuden. Sen voi uskoa.

Arvasitte varmaan jo, ettei tämän testiukon alla Mini Sport tahtonut käydä lähelläkään tuota huippunopeuslukemaa.

 

 

 

 

Lue myös nämä

X