Tilaa
Testit

Delphia 11 Sedan – Kiireettömän veneilyn euforiaa

Paluu menneeseen voi tuntua raikkaalta, osoitti Delphia 11 Kipparin testissä.

05.09.2024

TekstiJouko Saarinen

KuvatTomi Tähti

Puolassa tunnutaan tietävän kiireettömän matkaveneilyn tarpeet. Verkkaisella nopeudella kuljettaessa vesillä vietetty aika kasvaa, samoin vaatimukset tilojen viihtyisyydestä. Kun veneessä on laadukkaan kesämökin tilat ja ikkunan takana Saaristomeren vaihtuvat maisemat, sitä toivoo matkan kestävän mahdollisimman pitkään.

Vaikka akselivetoinen diesel-vene uppoumarunkoisena ilman hybridi-tekniikkaa edustaa vanhakantaista veneilyä puhtaimmillaan, toteutukseltaan Delphia 11 on moderni ja osittain persoonallinenkin. Suuri 3,85 metrin leveys tuo runkoon tilaa ja avaruutta ja vene tuntuu huomattavasti kymmenen metrin runkopituuttaan suuremmalta.

Tilaa on myös korkeudessa. Ulkoisesti matalan linjakkaan veneen sisätilat noudattavat poikkeuksellista kahden metrin seisomakorkeutta

Runkonopeudella vesillä liikuttaessa tehon tarve vähenee huimasti. Testiyksilömme oli varustettu suurimmalla, Yanmarin 150-hevosvoimaisella dieselillä. Mittaukset osoittivat kuitenkin, että pienempikin moottorivaihtoehto riittänee. Nyt taloudellisin 6-7 solmun matkanopeus saavutettiin jo 2000 kierroksen kohdilla. Toki tehoreserviä on hyvä olla myös manöveeraukseen.

Keulan ”hyttikäytävän” varrelle sijoittuvat ovelliset makuukabiinit, wc, sekä erillinen suihkutila tuovat yksityisyyttä ja sopivat kahden pariskunnan lomailuun. Tasainen eteneminen miellyttävässä, reilun 60 desibelin äänitasossa mahdollistaa seurustelun, ruoanlaiton ja vaikka etätöiden tekemisen matkan aikana.

Delphia saa pohtimaan, miksi kyseinen venetyyppi on lähes kadonnut markkinoilta. Vaikka polttoaineen kulutuksella ei taloudellisesti olisi suurta merkitystä, tuntuu että ympäristön kannalta moni asiaa jo miettii. Tässä kokoluokassa moottorikäyttöisesti liikuttaessa ei juuri pienempää kulutusta voi tavoitella. Tämän seitsemän tonnisen veneen kohdalla se tarkoittaa noin seitsemän solmun nopeudella litraa merimailille.

Uppoumanopeudella kulkiessaan vene ei juuri aaltoa jätä. Delphialla on ilo ajella kapeita saariston väyliä.

Tankilla säästyneet eurot voikin käyttää vaikka hyvin marmoroituneihin pihveihin, jotka paistuvat salongin keraamisella kaasuliedellä pinnoiltaan meheviksi.

Kipparin testikokemuksista Delphialla pääset lukemaan myöhemmin lehdestä.

Lue myös nämä

X