Tilaa
Testit

Esittely: Elwood 550E HT – Ytimessä sähkö ja puu

Uuden kotimaisen venemerkin, Elwoodin suunnittelun määräävinä tekijöinä olivat ekologiset ja ympäristöystävälliset valmistusmateriaalit sekä käyttövoima.

14.09.2021

Tekstija kuvat vesa leppä

Kenelle: Ekologisuutta, päästöttömyyttä ja hiljaisuutta vesillä arvostavalle päiväveneilijälle. Sopii myös saariretkeen ja vetouisteluun. Rajoitteita asettavat ahtaus ja korkea hinta.


Idea uudesta, suomalaisesta venemallista syntyi vajaat pari vuotta sitten ja jo nyt on valmiina ensimmäinen prototyyppi, jonka pituus on 5,50 metriä. Suunnitelmat ovat valmiina myös 6,5-metriseen sekä 7,5-metriseen malliin. Tilauskirjassa on nyt myös 9,5 metriä pitkä malli, joka toteutetaan pitkälti samoilla ideoilla kuin pienemmätkin veneet.

Elwoodin päälinjat ja perusajatukset on toteuttanut Elwoodin ”isä”, Elwood Boatsin toimitusjohtaja ja toistaiseksi ainoa vakituinen työntekijä, kuopiolainen Pasi Virnes. Tyhjän päältä Virnes ei ideoitaan lähtenyt toteuttamaan, sillä hänellä on takanaan diplomi-insinöörin tutkinto ja pitkä työkokemus mm. sähkötekniikan parissa.

Prototyypin rakentamisessa on ollut mukana puutyön ammattilaisia, joilta veneenrakennus on sujunut Virneksen suunnitelmien pohjalta hyvin.

Elwoodille mukavinta ja sopivinta on noin 5 – 6 solmun nopeus. Tarvittaessa huippunopeutta löytyy hieman yli 10 solmua.

Vaneri pääosassa

Elwoodin pääasiallinen rakennusmateriaali on vaneri, vaikka massiivipuutakin on käytetty etenkin näkyvissä osissa.

Veneen kyljet ovat neljä milliä paksua mahonkivaneria ja pohja kuusimillistä koivuvaneria. Myös peräpeili ja monet poikittaisjäykisteet ovat vaneria, pitkittäisjäykkääjissä taas on massiivipuuta – sitä on myös kajuutan katossa, joka on tehty rimoista.

Vaneri on ulkopuolelta pinnoitettu kylkien osalta neliöpainoltaan 160-grammaisella lasikuitumatolla ja epoksilla. Pohjassa puolestaan on 360 gramman painoinen matto ja epoksi. Epoksi vaatii myös UV-suojauksen, joka Elwoodin protomallissa on toteutettu kirkkaalla lakalla. Toinen mahdollisuus olisi maali, mutta ainakin prototyypissä haluttiin säilyttää puun näyttävyys.

Rungon sisäpuoli on myös suojattu epoksilla ja sen jälkeen maalattu polyuretaanimaalilla.

Ohjaamo on pelkistetty. Perusvarusteina ovat ratti, pieni ”kaasukahva” ja kulutusmittari. Karttaplotteri ja automaattiohjaus ovat lisävarusteita.

Voimalinja kotimaasta

Elwoodin koko voimalinjasta aina sähkön latauksesta ja varastoinnista sähkömoottoriin saakka on vastannut kotimainen, vuonna 2004 perustettu Oceanvolt Oy. Järjestelmän käyttöjännite on 48 volttia.

Moottorin teho on 8,2 kilowattia, joka on noin 11,2 hevosvoimaa. Virtaa moottori saa akkupaketista, jossa käytetään sekä Li-Ion (Litium-Ioni) että LFP (Litium-rautafosfaatti) -tekniikkaa. LFP-akkuja pidetään Li-Ion akkuja kestävämpinä ja turvallisempina. Perusakustossa riittää virtaa 11,4 kilowattituntia. Teoreettisesti laskettuna virtaa riittäisi siis täydellä teholla tunniksi ja 24 minuutiksi.

Akkukapasiteettia on kuitenkin melko helppo lisätä niin haluttaessa. Tupla-akusto nostaa toiminta-ajan myös kaksinkertaiseksi, joskaan lisäkapasiteetti ei ole halpaa. Kaksoisakusto maksaa noin 5 000 euroa lisää. Lisäakut maksavat pyöreästi 500 euroa kilowattitunnilta. Elwood käyttää akkujen kapasiteettia laskettaessa tarkoituksellisesti yksikköä kWh ampeeritunnin sijasta. 11,4 kWh vastaa tässä tapauksessa noin 240 ampeerituntia.


Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 9/2021.

 

Lue myös nämä

X