Testit

Esittelyssä eurojenkki Sea Ray Sun Sport 230

Sea Rayn uusin Sun Sport kumoaa ainakin yhden sisäperämoottorilla
 varustettuihin jenkkiveneisiin liitetyn vanhan ennakkoluulon. Eikä veneen
 muissakaan ominaisuuksissa pahemmin löydy aiheita itkuun.

19.01.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Sea Ray ei juuri suomalaisyleisölle pidempiä esittelyjä kaipaa. Vuonna 1959 perustettu brändi on vuodesta 1986 kuulunut venealan suurimman vaikuttajan Brunswick-konsernin ohjelmaan. Se on myös maamme tunnetuin tuontivenemerkki, jolla on ollut edustus täällä jo 1980-luvun alkuvuosista lähtien.

Sea Rayn mallivalikoima on laajuudessaan maailman suurimpia, alkaen alle kuuden metrin tuulilasiveneestä päättyen parikymmentä metriä pitkään jahtiin.

Sea Rayn malliuudistukset ovat aina olleet harkittuja, eikä tuotteita koskaan ole tuotu kokeilumielessä kuluttajien ulottuville.
Oikeastaan jenkkiveneiden uudistumistahti on muutenkin ollut maltillista. Kun läksyt on tehty hyvissä ajoin, ei uutuuksiakaan tarvitse tehtailla paniikissa. Jenkkiveneiden peruskonseptit luotiin jo vuosikymmen iä sitten, joten pienillä yksityiskohdilla ja viilauksilla on tuotteita voitu päivittää ajan henkeen.

Rentoa cruisailua

Hengeltäänhän uusi Sun Sport on aito jenkkityylinen päiväristeilijä, johon nykyään kuuluu kalaveneistä lainattuja käytännöllisyyttä lisääviä yksityiskohtia. Matot ovat jo kotvan olleet Sea Rayn veneissä helposti irrotettavia ja pestäviä. Avotilan ja kajuutan kaikki pinnat ja toppaukset ovat likaa hylkivää, helposti pyyhkäisemällä tai huuhtelemalla puhdistettavaa tekomateriaalia. Uimatasolle tarjotaan lisävarusteena synteettistä Sea Dek-pinnoitetta.

Avotila on suuri ja se tarjoaa L-mallisen sohvan viidelle. Paapuurin puolella on kulku uimatasolle ja apumiehen erillistuolin takana sohvan pätkä. Lujitemuovinen pöytä kuuluu vakiovarusteisiin, tiikkinen maksaa rapiat pari sataa ylimääräistä.

Peräkannen aurinkotasoon kuuluu sellainen erikoisuus, että sen päällä oleva lisäkansi toimii ylös nostettuna selkänojana, jolloin siinä voi istuskella kun vene ei ole liikkeessä. Jostakin syystä selkänoja on poikittainen, jolloin siinä istuskellaan suoraan taaksepäin horisonttiin katsoen ja tila on lyhyt. Poikittain lekotellen tilaa olisi divaanimaisesti enemmän.

Tyylikkäästi lipuen

Ajokokemus Sun Sportilla on jenkkivenemäinen – yhtä merkittävää poikkeusta lukuun ottamatta. Tehokkaalla sisäperämoottorilla varustettu vauhtivene on tyypillisesti parhaimmillaan korkeissa nopeuksissa, johtuen v-pohjasta ja sisäperämoottorin yhdistelmästä.

Tässä onkin edessä suurin yllätys, kun Sea Ray kiihdytetään tuollaiseen 14 solmun räkäplaaniin. Kokka ei osoitakaan kohti taivasta moottorin punnertaessa ylämäkeen. Ei, Sun Sport 230 kiipeää kuin huomaamatta ja eleettömästi nättiin asentoon, ja moottori kehrää kuin tyytyväinen kissa. Melutaso on tällöin erittäin miellyttävä ja vaimea, eikä se muutu rasittavaksi vielä pitkälle päälle 30 solmun vauhdissakaan.

Lue Sea Ray Sun Sport 230:n esittely Kippari-lehdestä 1/2018.

 

 

 

Lue myös nämä

X