Testit

Esittelyssä Iron 647 ja Iron 707 – Itsetunto kohdallaan

Iron Boats AB esittelee uutuuden, jossa on pyritty yhdistämaan ribin ja kuituveneen parhaat puolet. Mutta mihin tarvitaan useita niin samankaltaisia malleja?

27.10.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Iron Boats on tänä vuonna lanseerattu ruotsalaismerkki, jonka takana ovat veljekset Lars ja Henrik Peterson Ruotsin länsirannikolta. Heillä on monivuotinen kokemus venealalta, ja se sai heidät vähitellen kypsyttelemään ajatusta omasta ihanneveneestään ja sellaisen tuottamisesta.

Visioissa oli rib-veneen ajettavuus ja käsiteltävyys yhdistettynä lujitemuoviveneen tiloihin. Kantava ajatus alun alkaen oli myös se, että veneiden tulisi olla kustannustehokkaasti tuotettuja tinkimättä kuitenkaan laatuvaikutelmasta.

Ironiin näyttäisi pätevän ajatusmalli, jonka mukaan vähemmän on enemmän. Vaikka toteutus on kustannustehokas, vaikutelma ei ole halpa. Muotoilulla on tässä iso vaikutus. Ironin yksi keskeinen elementti on runkoa kiertävä pehmeä törmäysmuoviprofiili.

Kylkiprofiilin toinen tehtävä liittyy ison ja pehmeän muovipalkin vaimentavaan vaikutukseen. Se absorboi resonansseja ja ääniä tehokkaasti, ja saa veneen tuntumaan kovassa menossa tukevalta, vaikka muovi ei ole edes kosketuksessa veteen.

Ironin sarjaan kuuluu kolme eri mallia, jotka jakavat mahdollisimman paljon samasta muotista tulleita komponentteja. Kaikki kolme versiota 647, 707 ja 767 ovat saman levyisiä, vain pituudet vaihtelevat. Yhteisiä osakokonaisuuksia on yhdeksän, kun kilpailevilla merkeillä on tavallista, että mallikohtaisia komponentteja on yli kaksinkertainen määrä. Ironeissa samoja osia ovat esimerkiksi luukut, pulpetit ja istuimet.

Iron 647 + Evinrude 150 H.O.

Iron 707 + Evinrude 200 H.O.

Kovaan ajoon

Otimme kaksi pienintä mallia koeajoon tuulisena alkusyksyn päivänä, jolloin olosuhteet Ironin kaltaisille veneille olivat mitä parhaimmat. Aallokko oli puolimetristä, ja korkeimmat niistä lähentelivät metrin korkeutta.

Veneiden pelkistetty kalustus ja olemus viestivät selkeästi, että nämä veneet on tehty ajettaviksi. Ja ennakkoluulo vahvistuu, kun kaasu avataan ja kokka suunnataan kohti kasvavaa aallokkoa.

23-asteinen pohjan nousukulma ja hyvä tasapaino tarkoittavat, että ilmalennot aallokossa ovat hallittuja ja veneelle löytää helposti luontevan trimmin.

Lisätiedot Ironboats

Lue Iron-veneiden esittely Kipparista 10/2019.

Lue myös nämä

X