Kenelle: Köysien kanssa pelaamiseen ja pohjamaalaukseen kyllästyneelle veneilijälle, jonka rantaan ja budjettiin reilusti viisinumeroinen investointi istuu.
Turkulainen Mikko Tuomi kaipasi muutama vuosi sitten rantaansa helppoa säilytysratkaisua veneelleen. Sellaista, jonka jälkeen ei enää tarvitsisi murehtia köysien kireydestä vedenkorkeuden vaihdellessa, eikä liioin siitä, pysyykö pohja kauden aikana puhtaana.
Miehellä oli takanaan pitkä ura perustamassaan venealan yrityksessä, sähkökomponentteihin erikoistuneessa Navix Oy:ssä. Siltä pohjalta oli hyvä lähteä suunnittelemaan sähkökäyttöistä, laituriin asennettavaa venenostinta yhdessä vuosien varrella tutuiksi tulleiden osaajien kanssa.
Venenostimen idea ei sinällään ollut uusi. Toisin kuin Euroopassa, sellaiset ovat hyvin suosittuja rapakon takana Yhdysvalloissa, missä laitteiden valmistajiakin on pilvin pimein. Suomalaisia innovaatioita on epäilemättä jarruttanut se tosiasia, että sähköhissi on kaikkea muuta kuin tuhansiin mökkirantoihin myytävä volyymituote.
Tämä oli Tuomellekin selvä asia. Ostajaehdokkaat löytyisivät siitä joukosta, jolla on varaa panostaa mukavuuteen ja helppouteen rantamanöövereissä.
Järeä ilmestys
Ja helpoltahan se todella näyttää. Kymmenmetrinen rib-vene laskeutuu korkean laiturin tasalta veteen kaukosäätimen nappia painamalla ja nousee ylös yhtä helposti. Köysille ja lepuuttimille ei ole mitään tarvetta – ei myöskään pohjan eliönestomaalille.
Vesille lähteminen on harvinaisen vaivatonta: nostin reilusti veden alle ja menoksi. Rantaan palatessa on kuitenkin opittava passaamaan vene pituussuunnassa oikealle paikalle, jotta pohjatuet asettuvat kohdilleen ja nosto sujuu turvallisesti.
Kuvissa laituriin asennettu nostin edustaa Mixanin kahdesta mallisarjasta järeämpää (BR). Sille on tässä tapauksessa määritelty kuuden tonnin maksimipaino. Painavampia matka- ja yhteysveneitä ajatellen yläraja on käytännössä kymmenen tonnin luokkaa.
Tuomi kertoo, että nostin tehdään aina venekohtaisesti. Tämä malli koostuu kahdesta teollisuusvaihteilla varustetusta moottoriyksiköstä sekä niihin liitetyistä pystytolpista aisoineen. Kuumasinkittyä terästä olevat aisat sivutukineen muodostavat veneelle kelkan, joka sitten liikkuu vahvojen Dyneema-köysien varassa käyttäjän komentamana.
”Veneen täytyy istua ihan oikeasti kunnolla, se ei saa heilua eikä notkua nostimessa. Sen takia ja myöskin eurooppalaiset normit täyttääkseen näistä tulee niin järeitä.”
Mixanin pienempi, enintään 2,2-tonnisille veneille suunniteltu BM-malli on huomattavasti kevytrakenteisempi nostin.
Ei mihin tahansa rantaan
Nostin ja sen päällä makaava vene asettavat omat vaatimuksensa laiturille. Sen tulee olla pohjaan paalutettu ja tukevaa tekoa muutenkin. Yhtä tärkeää on, että laiturin vieressä on riittävästi syvyyttä. Nostinkauppiaan kokemuksella totuus on usein kertomuksia karumpi.
”Yleisesti ihmiset sanovat, että heidän laiturinsa vieressä on vaikka kuinka paljon vettä. Mutta kun se Buster on rannassa, niin hyvä kun aamukaste mahtuu väliin”, Tuomi päivittelee.
Yhtä kaikki, kevyemmät BM-mallit vaativat vettä veneen syväyksen lisäksi parikymmentä senttiä, järeämmät vastaavasti puoli metriä. Tosin nyt kuvattu nostinyksilö on varustettu aisojen alapuolisilla sivutuilla, jolloin syvyyttä tarvitaan jo 2,5 metriä.
Tuomi muistuttaa, että kaikki lukemat on varmistettava alhaisimman vedenkorkeuden mukaan.
Nostimet vaativat myös oikeansorttista sähköä. Kevyemmälle mallille riittää tavallinen verkkovirta, mutta järeämpi toimii kolmivaihevirralla eli voimavirralla. Ranta-alueelle voi siis joutua teettämään erinäisiä kaivuu- ja sähkötöitä.
Helposti veneen hintainen
On varmasti rantoja, joihin ”sähköhissi” on säilytysratkaisuna varteenotettava vaihtoehto. Rantapenkka voi esimerkiksi olla liian jyrkkä perinteiselle ranturille, jos penkkaa ylipäätään edes on. Tai sitten valinnassa painavat vedenkorkeuden vaihtelut.
Joka tapauksessa Mixan-nostin säästää aikaa manöövereiltä, pitää niin pohjan kuin vesilinjankin puhtaana ja mahdollistaa sen alapuoliset tarkastelu- ja huoltotoimet kesken kauden. Ja tarvittaessa nostin toimii jopa veneen talvitelakkana!
Mutta mikä on kaiken tämän hienouden hinta? Kevyemmän BM-mallin kohdalla alkaen 18 000 euroa, ja järeämmästä BR-mallista lähtöhintaa ei edes anneta, koska ne tehdään täysin yksilöllisesti. Päälle tulevat joka tapauksessa reilusti nelinumeroiset asennuskulut, jotka vaihtelevat suuresti muun muassa kohteen sijainnista ja lisätöiden tarpeesta riippuen.
Esittely on julkaistu Kipparissa 8/2022.