Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Esittelyssä Pirelli 50 – Vauhti villitsee rauhallisenkin ajajan

Paljon venettä ja tuhottomasti hevosvoimia on yhdistelmä, joka parhaimmillaan, tai pahimmillaan, villitsee rauhallisenkin ajajan.

29.12.2022

Tekstiari inkinen

Kuvatari inkinen ja pirelli

Kenelle: Erinomainen alusta sosiaalisille tapahtumille, ja mm. yrityksen edustuskäyttöön. Soveltuu myös perheveneilyyn ja viikonlopun viettoon.


Vauhti on kiehtonut ihmistä ajanlaskun alkuhämärästä saakka. Erilaiset nopeuskilpailut ovat kuuluneet kiinnostuksen kohteisiin ties miten kauan, ja pyrkimys yhä suurempaan nopeuteen on sääntö lähes lajissa kuin lajissa.

Veneily ei ole erillinen osa maailmaa ja ihmisen toimintaa. Purjehduskisoissa käytetään nykyään foilaavia veneitä, joiden nopeus nousee jopa 50 solmuun. Moottoriveneiden kisoissa 100 solmua ei ole enää vauhti eikä mikään.

Ei olekaan ihme, että siellä missä veneillään ympäri vuoden ja raha haisee korkeintaan pakokaasussa, ajetaan kovaa ja suurilla veneillä.

Yhdysvallat ja Lähi-Itä edullisen bensiinin maina ovat tietysti oma lukunsa, mutta Euroopassa vastaavasta saa käsityksen ainoastaan Italiassa. Siellä merkittävänä osana veneilyä ovat suuret rib-veneet, joiden perässä yhtä moottoria useammin on kaksi, kolme, neljäkin suurta perämoottoria.

Olin jo laiturilta ehtinyt ihailla suurta, ohi lipuvaa ribiä, joka kantoi italialaisen rengasvalmistajan nimeä. Kyydissä olevat ihmiset selvästi nauttivat veneen saamasta huomiosta. Kun hieman myöhemmin minulle yllättäen tarjoutui tilaisuus lähteä koeajolle samaisella veneellä, ymmärsin tunteen.

Selkä penkkiin

Pirelli 50 on italialaisen Tecnoribin valmistama, mutta rengasvalmistajan merkillä. Mallistoon kuuluu suuri joukko pienempiä veneitä. Yhteistyötä tehdään erityisesti veneiden desingin osalta.

Pirelli 50:n moottoreina oli ”vain” kaksi upouutta Mercury Verado V12 -moottoria, joiden yhteisteho on 1 200 hevosvoimaa. Maksimiteho veneelle on peräti 1 800 hevosvoimaa.

Tilaisuus ei ollut varsinaisesti koeajoon ihanteellinen, sillä veneessä oli kaikkiaan 11 henkilöä, kipparin ja englantilaisen kollegani lisäksi minulle tuntemattomaksi jäänyttä painolastia. Vene ei kuitenkaan ollut painosta moksiskaan. Suomalaisena tosikkona ihmettelin ainoastaan pelastusliivien puuttumista.

Jos tarve vaatii, perään saa kolmannenkin moottorin, kiitos Veradon tarvitseman kapean (689 mm) asennusvälin.

Kiiruhtaen kirjasimme veneen suoritusarvot ja kulutukset, olihan meille varattu aika rajallinen ja halusimme käyttää sen ajamiseen.

“So, mr. Inkinen, would you like to try?” Ai, että halusinko!

Sähköisen kaasukahvan liike oli kevyt ja tarkka. Maltoin olla painamatta kaasua kerralla pohjaan, sillä kipparin mukaan vene kiihtyi 30 solmuun noin kymmenessä sekunnissa ja matkustajia tuli varjella. Kiihdytin hitaasti. V12-moottorien ääni oli hienostuneen hillitty, mutta siitä kuuli voiman.

Pulpettiin saa mahtumaan kaksi jopa 22-tuumaista Raymarine-näyttöä.

Pirelli nousi liukuun hieman 12 solmun jälkeen. Ocke Mannerfeltin (Mannerfelt Design Team) piirtämä kaksiportainen pohja toimi kuin unelma. Vene liikkui kevyesti ja vaivattomasti.

Noin 3 500 kierrosta ja 15 solmua. Painoin lisää kaasua, ja silloin se tapahtui: lähes huomaamaton nytkähdys, moottoriäänen muutos. Vilkaisin kipparia ja hän vahvisti nyökäten, moottorit olivat vaihtaneet toiselle vaihteelle. Kierrokset putosivat, nopeus ei. Päinvastoin.

Pirelli kulki kuin unelma. Vajaa metrinen aallokko ei tuntunut juuri lainkaan, ajoi sitten vasta- tai myötäaaltoon. Meno oli vakaata ja tasaista myös sivuaallokossa. Vesi tosin lensi ajoittain komeasti, kun keula upposi aallonharjaan, mutta ponttonit pitivät roiskeet matalina. Kaarteissa Pirelli kallistui maltillisesti, vaikka ponttonit olivat korkealla vedestä.

V12 Veradot on varustettu vastakkain pyörivin potkurein kuten Bravo 3 -vetolaitteessa. Niiden pito on uskomaton. Kaarteissa ei ilmennyt minkäänlaista ventilointia ja vene eteni kuin kiskoilla. Ja moottorien vääntö todella tuntui, kun 40 solmun nopeudesta painoi kahvan pohjaan. Vene suorastaan syöksähti eteenpäin. Enimmillään nopeusmittari näytti 48,2 solmua. Kuormaa oli 1 400 litraa polttoainetta ja 11 henkeä.

Oma 15 minuuttia valokeilassa oli liian nopeasti ohi. Ymmärsin tilaisuuden ainutlaatuisuuden. Tällaista kokemusta harvoin sattuu veneilytoimittajankaan kohdalle. Toisenlaisissa olosuhteissa vauhti olisi todella saattanut villitä. Siitä olimme kollegan kanssa yhtä mieltä.

Pirelli 50 on moneen käyttöön soveltuva walkaround. Avarat kannet ja kulkutiet, sekä lukuisat istumaryhmät tekevät siitä erinomaisen edustusveneen jopa 14 hengelle.

Avotilan peräosassa on suuri aurinkopeti ja kuuden hengen pöytäryhmä, ja ohjaamoa vasten pentteri. Myös keulassa on pöytäryhmä.

Veneen sisätilat ovat yllättävän suuret ja kahden makuukajuutan neljä vuodetta mahdollistavat perhekeskeisen veneilyn. Ulkopentteri jääkaappeineen täydentää varustelua, samoin erilliset wc ja suihku.

Pirelli 50 on tällä hetkellä ehkä parasta vauhtia, mitä italialainen rib-teollisuus tarjoaa.

Pirelli 50

Pituus 15,20 m, leveys 4,70 m, valmistusmateriaali runko lujitemuovi, ponttoni Hypalon, ponttonin halkaisija 0,60 m, henkilöluku 14, CE-luokka B, tehosuositus max. 1 800 hv, koeajomoottori 2 x Mercury Verado V12, polttoainesäiliö 1 600 l

Vakiovarusteet, mm. navigointi- ja moottorinhallintajärjestelmä, wc ja suihku kajuutassa, pentteri (grilli, pesuallas, 2 kpl jääkaappeja), lämminvesijärjestelmä, maasähköjärjestelmä, sähköinen ankkurivinssi, tiikki- tai polyuretaaniturkki.

Hinta alk. 499 000 €, koeajovene 915 000 € (hinnat alv. 0%, tehtaalla Italiassa)

Valmistaja Sacs Tecnorib Spa, Italia

Lue myös nämä

X