Tilaa
Testit

Finval Fishpro 555: Ukrainan kalakaveri Amerikan asussa

Ukrainalainen Finval on tutunoloinen, 
jenkkihenkinen kalavene, joka haastaa tunnetummat kilpailijansa hyvällä hinta-
laatusuhteellaan.

24.05.2018

TekstiTimo Sarkkinen

Tähän on Suomessa totuttu: kun puhutaan Ukrainasta ja alumiiniveneistä, puhutaan käytännössä UMS:stä tai sen tuoreemmasta brändistä Tunasta. Mutta enää se ei ole ainoa vakavasti otettava ehdokas lajissaan. Suurelle yleisölle viime vuoden Uivassa ensi kertaa esiintynyt Finval on alumiinivenemerkki, jolla on potentiaalia tulla tunnetuksi ainakin kalastavien veneilijöiden keskuudessa.

Mies merkin takana on Igor Surdu, jonka vaatimattomana missiona oli ja on edelleen tehdä ”maailman parhaat heittokalastusveneet”. Ensimmäinen malli valmistui vuonna 2008, mutta muualle kuin Ukrainaan ja Venäjälle veneitä on ryhdytty viemään vasta parina viime vuotena.

Todisteena vahvasta kasvusta, veneiden vuosituotanto on jo noussut pyöreästi 400 kappaleeseen, kun se vielä vuonna 2015 oli parin sadan paikkeilla. Uusi tehdaskin on valmistumassa.

Valmistajan kerrotaan tehneen paljon tutkimustyötä ennen tuotannon aloittamista. Varhaisimmat mallit tuovat mieleen takavuosien UMS:t ja ehkä kotoiset Busterit, mutta sittemmin mallisto on kehittynyt häpeilemättömän jenkkihenkiseksi.

Se tarkoittaa koreilevan sporttista tyyliä, johon kuuluvat alumiinin kylmän harmauden peittävät vinyyli- ja karvalankamatot sekä maalaukset. Ja tietenkin veneissä on heittokalastajan toivomat korotetut keula- ja perätasot, sumput ja vapalaatikot – aika samaan malliin toteutettuina kuin amerikkalaisissa esikuvissa.

Tässä matkustamossa ei tunne oloaan ahtaaksi. Vakiona oleva vinyylimatto on helppo pitää puhtaana.

Ei pelkkä kalavene

Vaikka Finvalit on suunniteltu tinkimättä heitto- ja jigikalastajien tarpeisiin, montaa mallia voi ajatella muuhunkin käyttöön. Nyt esiteltävä FishPro 555 on hyvä esimerkki, sillä se on matkustamoltaan lähellä suomalaisten suosimia tuplapulpettiveneitä.

Matkustamon avaruus on kylläkin eri luokkaa, kuin mihin näissä 5,5-metrisissä on tottunut. Erillispenkkien ja peräpenkin väliin jää pitkälti toista metriä esteetöntä turkkitilaa. Se palvelee tietenkin kalastusta, mutta myös muita aktiviteettejä ja vaikka satunnaista kuormankuskausta.

Monikäyttöinen peräpenkki on ideana tuttu monista jenkkikalaveneistä. Kun sivupenkkien selkänojat painetaan alas, käyttöön saadaan korkea kalastustaso. Perheveneilyä ajatellen on mainiota, että nämä perän taittopenkit kuuluvat vakiovarustukseen, vaikka ne eivät ihan sohvatason mukavuutta tarjoakaan.

Mercuryn 115 Pro XS -moottorissa on puhtia sopivasti, huippunopeudeksi mitattiin 34,5 solmua.

Haastaa myös hinnallaan

Kuten UMS:n veneet ovat jo todistaneet, Ukrainassa on mahdollista tehdä hyviä alumiiniveneitä tuntuvasti halvemmalla kuin meillä tai Yhdysvalloissa. Finvalin kohdalla 33 400 euron pakettihinta tuntuu tässä kokoluokassa houkuttelevalta, sillä tunnettujen kilpailijoiden hinnat nousevat vastaavilla moottoreilla yli 40 000 euroon.

Lue koko esittely Kipparista 5/2018.

UMS-550 ja UMS-410 on testattu Kipparissa 12/2014 ja Tuna 600 DC Kipparissa 1/2018.

 

 

Lue myös nämä

X