Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Fjord Attache -71 + VP AQAD 41 200 hv dsl -87

03.03.2008

Tekstikarel kakko

Kuvatmikko rajala timo sarkkinen

Laatua ja persoonallisuutta pikkurahalla

Tutustuimme takavuosina kummajaisenakin pidettyyn Fjord Attacheen. 36-vuotiaassa veneessä heräsi taas kerran kysymys: Onko veneissä oikeasti tapahtunut kehitystä, ja jos, niin kenen hyväksi?

Hintapyyntö: 21 000 euroa ”Innostava lähtökohta helpolle projektille”

Joskus voi olla eduksi heittää ennakkoluulot romukoppaan kun lähtee venettä ostamaan. Sama koskee yhtä hyvin uusia kuin vanhempiakin veneitä.

Attache ei kuulu Fjordin menestyneimpiin malleihin, persoonallisimpiin kylläkin. Sen inspiraation lähde tilankäytön osalta ovat selvästi olleet 1960-luvun lopun amerikkalaiset Express Cruiserit.

Ne olivat hieman kookkaampia kuin tutummat daycruiserit. Molemmat venetyypit alkoivat yleistyä rapakon takana nopeakulkuisten ja merikelpoisten runkojen kehittyessä voimakkaasti 60-luvun alkupuolella.

Fjord oli aikoinaan Euroopan suurimpia veneiden tuottajia. Meilläkin se oli sekä myynnillisesti että etenkin maineeltaan vahva merkki vielä 1970-luvulle tultaessa.

Maineen osalta taas Fjordin voi laskea kuuluvan niihin merkkeihin, jotka ylipäänsä loivat meillä vieläkin elävän käsityksen norjalaisveneiden lujuudesta ja merikelpoisuudesta.

Hyvä ajettava

Isommat Fjordit ovat pääsääntöisesti olleet kelvollisia, jopa hyviä ajettavia. Attachen menoa voisi kuvata sanoilla vakaa ja jykevä.

200 hevosvoimainen kuutosdieseli ei luovuta tehoa mitenkään ylenpalttisesti noin kaksi ja puoli tonnia painavan veneen liikuttamiseen. Alun perin Attachet varustettiin kahdella bensiinikoneella, useimmiten Volvo Pentan nelosmoottoreilla.

Vauhtia saatiin nyt noin 24 solmua. Parinkymmenen solmun nopeudessa vene eteni kohtalaisen letkeästi liu’ussa, silloin pysytellään vielä suositellun marssikierrosnopeuden rajoissa. Äänitaso on erittäin kohtuullinen ja keskustelu vieruskaverin kanssa onnistuu vaivatta.

Löytyisipä nykyaikaisista veneistä tällaisia komentosiltoja. Kaikki on oikeilla paikoillaan ja tilaa on kartoille, laitteille ja vaikka mille.

 

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 3/2008

Lue myös nämä

X