Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Fjord Family 46 -76 + OMC Cobra 5.8 L 230 hv -89

02.10.2009

Tekstija kuvat mikko rajala, timo sarkkinen

Vaivainen norjalaisvanhus

Hintapyyntökommentti: ”6 500 € paljon pyydetty projektista”

Myynti-ilmoituksen ”Siisti ja toimiva paketti”, bensa-V8:lla varustettu Fjord Family 46, osoittautui paikan päällä kunnostusprojektiksi. Harmeja on enemmän kuin ilonaiheita.

Aivan kuten Suomessa, oli 1970-luku Hard Top -veneiden kulta-aikaa myös Norjassa. Fjord oli maailmanlaajuisesti tunnetuin niistä valmistajista, jotka uskoivat venetyypin menestykseen. Ja Fjord osasi tehdä sen, mihin uskoi. Merkin ensimmäistä hardtopparia, 1960-luvun alussa esiteltyä Fjordling 17:a, pidetään pohjoismaisen venetyypin ikonina. Laajaa arvostusta osakseen on saanut myös Fjord 21 HT, jonka olemme esitelleet Kokemuksia veneestäni -juttusarjassamme numerossa 7/2003.

Näiden klassikkomallien ohella myyntipalstoilla esiintyy norjalaismerkin vähemmän tunnettuja hardtoppareita. Family 46 käy hyvin persoonallista retkivenettä kiikaroivan tutustumiskohteeksi. 5,65 metriä pitkässä ja 2,4 metriä leveässä veneessä on jossain määrin samaa tyyliä ja samankaltaisia yksityiskohtia kuin esimerkiksi mainitussa 21 HT:ssa.

Family 46 on kuitenkin tilaratkaisuiltaan tavanomaista omaperäisempi HT. Aikanaan sen ideana oli palvella paremmin retkiveneilyä, niin hyvin kuin se pienehköjen mittojen raameissa suinkin oli mahdollista. Norjalaiseen tapaan tämänkin Fjordin potkusta vastaa sisäperämoottori. 1970-luvulla suomalaiset venevalmistajat tarjosivat hardtoppareitaan usein joko sisäperämoottorilla tai perämoottoriversioina, mutta norjalaiset eivät jälkimmäisiä suosineet – eivät etenkään yli 5,5 metrin kokoluokassa.

Satamatrailerin päällä olleen Fjordin runko oli mainiosti tarkasteltavissa. Kyljissä molemmilla puolilla näkyi melko paljon naarmuja, käytön jälkiä 33 vuoden ajalta. Korjauksia ne eivät vaadi, pesua ja vahausta kyllä.

 

Pohja on kokenut runsaista paikkauksista päätellen kovia. Jotain on vielä jäänyt korjaamattakin.

Korkeaksi teltaksi kohoava peräkuomu on palvellut vain vuoden, ja kunnoltaan virheettömänä se on kiistatta veneen arvokkain varuste.

Keulan v-vuode on erotettu avotilasta puisilla välilaipioilla. Ratkaisu on tuttu muista 1970-luvun Fjord-malleista, esimerkiksi 21 HT:sta. Nimenomaan Family 46:n erikoisuus on sitten avotilan vasemman laidan pitkittäissohva, jolla voi istuskella monta matkustajaa, ja jonka alkuperäisenä tarkoituksena on ollut toimia laajennettuna myös vuoteena. Laitasohvalla sivuttain istuvan on helppo jutustella muiden kyytiläisten ja kipparin kanssa. Keskelle jää leveähkö kulkuväylä keulaan ja aurinkotasolle.

Keulan v-vuoteella on reilu istumakorkeus, lattiasta kattoon on matkaa puolitoista metriä. Reilusti ainakin 180-senttisille riittävä vuode syntyy yksinkertaisesti, siirtämällä laitojen selkänojat keskelle patjoiksi. Fiksu idea, eipähän tarvitse kaivella lisälevyjä lokeroista.

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 9/2009

Tekniset tiedot

Fjord Family 46

Pituus 5,65 m
Leveys 2,4 m
Paino n. 1 000 kg
Makuusijoja 5
Polttoainesäiliö 140 l
Tehosuositus 100-150 hv
Moottori OMC 5,8 l, 230 hv V8, vm. 1989
Myyntihinta 6 500 €
Hinta valmistusvuonna v. 1976 n. 7 300 €, (43 500 mk) 120 hv sisäperämoottorin kanssa
Valmistaja A/S Fjord Plast

Lue myös nämä

X