Testit

Galeon 470 Skydeck – Tasoa ja terassia

Kekseliäisyyttä, rohkeutta ja paljon kaikkea muutakin. 
Vuoden matkamoottorivene on taattua Tony Castronin suunnittelua, josta hatunnosto kuuluu toteutuksesta vastanneelle veistämölle.

19.10.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Galeon pokasi jo neljännen kerran peräjälkeen vuoden matkamoottoriveneen palkinnon Helsingin kansainvälisillä venemessuilla viime helmikuussa. Jatkuva uusien ideoiden keksiminen ja jo olemassa olevien rohkea soveltaminen on tehnyt Galeonista menestystarinan vailla vertaa.

Vuonna 1982 perustettu toisessa sukupolvessa johdettava perheyritys työllistää noin 1  400 työntekijää ja on tiettävästi Itämeren alueen suurin veneveistämö. Veneet valmistetaan alusta loppuun asti oman työntekijäkaartin voimin kahdessa tehtaassa Gdanskissa Puolassa. Uudempi tuotantolaitos perustettiin vastaamaan rajusti kasvaneen malliston tuotantovaatimuksia. Siellä valmistetaan kaikki yli 50 jalkaiset mallit.

”Piiloflaikkari”

470 on linjoiltaan urheilullinen ja satunnaiselta ohikulkijalta jää helposti huomaamatta, että veneessä edes on yläohjaamoa. Hämäys on täydellinen varsinkin jos yläkansi sattuu olemaan suljettu. Skydeckin yksi hienous on nimittäin sähköavusteinen satamapeite, jolla ylätasanteen peittää muutamassa minuutissa. Sen jälkeen näyttää lähinnä siltä, kuin vene olisi valtava hardtop avattavalla katolla. Avattava kattokin veneessä tosin on, mutta yläohjaamo on niin takana, ettei sitä huomaa edes veneen salongista. Salongin oleskeluryhmän yläpuolen katto on pääosin lasia, ja avattava luukku muodostaa siitä ison osan.

IPS tai akselit

Galeon 470 varustetaan vakiona kahdella 435-hevosvoimaisella Volvo Penta D6 -moottorilla ja suorilla akseleilla. Tehokkaammissa versioissa käytetään D8-moottoreita joko 550- tai 600-hevosvoimaisina. Vaihtoehtoina akselivedolle ovat IPS-600- ja IPS-800-moottorit. Huomionarvoista on, että raskastekoisten lisävarusteiden, kuten avattavien terassien ja pyörivän takasohvan kanssa ei tarjota kuin 600-hevosvoimaisia D8- tai IPS-800-moottorivaihtoehtoja.

Huippunopeutta Galeonille luvataan varustetasoista, kuormituksesta ja moottoreista riippuen 28–35 solmua.

Hinta alkaen 638 000 euroa kahdella 425 hv sisämoottorilla perusvarustein.

Lisätietoja Nordec Nautic.

Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 10/2018.

 

 

 

Lue myös nämä

X