Tilaa
Näyttelyt

Helsingin Uiva 2023 – Veneitä joka lähtöön

Uivan merkittävimmät veneuutuudet tarjosivat raikkaita ideoita vanhoihin raameihin. Veneilyn sähköistyminenkin sai taas vauhtia. Näitäkin kiinnostavia uutuusveneitä tullaan ajamaan ja esittelemään tulevissa Kippareissa.

18.09.2023

TekstiVesa Leppä, Ismo Virta

Kuvatmarkus pentikäinen satu björn

Uiva venenäyttely toi Helsingin Lauttasaareen monipuolisen valikoiman uutuusveneitä. Osa niistä oli uusia ja hyvinkin onnistuneita tulkintoja vanhoista teemoista, toiset taas veivät veneilyä uuteen, sähköiseen suuntaan.

Varsinkin Yamarinin uutuus 80 DC pisti ihmettelemään, miksei DC-veneitä ole aiemmin tehty samalla tavalla. Vähän samantyyppisiä ratkaisuja on toki ennenkin nähty, juuri samanlaisia ei.

Uusien veneiden kauppa on ollut tämän vuoden alavireistä, erityisesti keskikoisten veneiden kysyntä on kyykännyt. Siksi on erittäin hyvä, että juuri keskikokoisiin tai ”ylempään keskiluokkaan” on tullut uutta ja mielenkiintoista tarjontaa taantumaa torjumaan.

Veneilyn sähköistymisestä on viime vuosina puhuttu paljon, mutta varsinaista läpimurtoa sähköveneet eivät ole tehneet. Tuohon yrittää saada muutoksen aikaan upouusi mikkeliläinen venemerkki Valkama. Se tuli näyttävästi Uivaan Hesarin etusivun ilmoituksen ja peräti kolmen veneen voimin. Valkaman lisäksi sähkön voimalla liikkuu Elvene Amber, joka tekee suuren osan käyttämästään sähköstä veneeseen ympätyillä aurinkopaneeleilla.

Joka suhteessa ihan valmiita tuotteita eivät Uivassa nähdyt sähköveneet vielä olleet. Komponenteissa ja monissa yksityiskohdissa riittää vielä viilattavaa.

Yamarin 80 DC

Vanhat asiat – uusi toteutus

Uuden Yamarinin avotila on juhlavan suuri ja tarjoaa hyvät tilat suurellekin porukalle. Pentterimoduuli on juuri ja juuri riittävä retkikäyttöön. Oleskelutilan keskelle saa suuren taittopöydän ateriointia varten.

Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Tämän todistaa uusi Yamarin 80 DC, jossa monia jo keksittyjä asioita on kehitetty edelleen ja saatu aikaan uusi, toimiva kokonaisuus. Paljon on dc-vene muuttunut sitten 50-60-lukujen, kun malli aikanaan esiteltiin.

Leimaa-antava idea on ollut tehdä kulku avotilasta keulaan paapuuriin tehdyn sivukannen kautta. Kulku on helppoa verrattuna moniin rappusiin ja huteraan käyntiin keulakannella.

Keulakannen alla on kaksi makuukajuuttaa ja toiletti. Päämakuutila on perinteisesti keulassa ja toinen matkustamon ja ohjaamon alla. Wc-tila on eristetty seinillä. Oikeastaan ainoa, mitä jää kaipaamaan, on täysi seisomakorkeus keulakannen alla.

Avotila on laaja ja monikäyttöinen. Ohjaamon takana on istumapaikat suurella sohvalla suurellekin porukalle, sohvasta saa helposti myös aurinkotason. Perän suurilla uimatasoilla on helppo liikkua ja harrastaa vesileikkejä. Kulku takaa eteen on kiitettävän helppoa.

Avotilassa on myös yllättävän suuri pentterimoduuli, johon saa erilaisia kansia taittelemalla myös laskutilaa. Siihen on sijoitettu lisäksi veneen jääkaappi ja kohtuullisen paljon säilytystilaa. Oleskelutilaan saa lisävarusteena myös pöydän. Komposiittimuovinen pöytä löytyy midcabinista.

Uusi Yamarin 80 DC ei – ainakaan toistaiseksi – syrjäytä yhtään entistä mallia, vaan täydentää mallistoa.

Veneen vakiovarustus on sinällään jo hyvää tasoa. Vakiona olevalla 300-hevosvoimaisella Yamahalla luvataan yli 40 solmun huippunopeus.

Hinta alkaen: 139 400 €

Lisätiedot: Yamarin

Aquador 250 HT

Paljon tavaraa kompaktissa paketissa

Aquadorissa on hulppea uimataso ja erinomaiset kaiteet turvaamassa kulkua keulaan.

Aquadorin uuden sukupolven toinen malli 250 HT tarjoaa paljon tavaraa ja asuttavuutta pienessä koossa. Uuden Aquadorin mitoissa on tähän mennessä totuttu näkemään vain HT-veneitä tai daycruisereita.

Uudelle Aquadorille luontainen piirre on veneen mittoihin nähden erittäin laaja uimataso. Moottori jää uimatason keskelle, mutta silti uimatasolla on helppo liikkua puolelta toiselle. Uimatasolta on helppo siirtyä avotilaan. Sen katteena on kuitenkin HT, jonka sivuissa olevista koteloista kuomut on helppo vetää esiin, jolloin avotilasta tulee kätevästi lähes umpinainen.

Avotilassa on muutamalle hengelle riittävä kulmasohva, jonka edessä on kulmapöytä, jonka saa käännettyä puolta pienemmäksi helpottamaan kulkua veneessä. Pentteri on niin ikään kulmassa vastapäätä oleskelutilaa.

HT:ssa on paljon tavaraa pakattu kompaktiin kokoon.

Liikoja senttejä tämän kokoisessa veneessä ei kuitenkaan ole, joten ensi alkuun kulkutie eteen ja kajuuttaan tuntuu aluksi ahtaanpuoleiselta, mutta käytännön testit ja käyttökokemukset voivat antaa toisenlaista tietoa.

Ulkopuolella kulku keulaan käy sivukansia myöten helposti, vaikka senttejä sielläkin voisi olla lisää. Asiaa auttaa kylkeen kiinnitetty, todella tukeva ja riittävän korkea kaide.

Lepuuttimille on oma paikkansa takalaipiossa.

Kannen alta löytyy kaksi makuukajuuttaa ja eristetty toiletti. Nukkumapaikkoja on siis neljä, joista 2-3 on keulassa ja 1-2 ohjaamon alla kapeahkossa midcabinissa. Vakiomoottorina on 250-hevosvoimainen Mercury, jolla huippunopeus noussee yli 40 solmun.

Hinnat alkaen: 189 000 €

Lisätiedot: Aquador Boats

Valkama Picnic Cruiser, Valkama Fish

Edessä oleva ohjauspiste helpottaa liukuunlähtöä, mutta kuski myös tuntee aallot ajossa. Veneen pohjan V-kulma perässä on 15 astetta.

Valkaman molemmat versiot perustuvat samaan runkoon, joka on 5,1 metriä pitkä ja kaksi metriä leveä. Fish on nimensä mukaisesti tarkoitettu kalastuskäyttöön ja toinen versio sitten piknikille.

Kovin dramaattisesti sisustukset eivät toisistaan poikkea eri versioissa, Picnicissä on luonnollisesti tarjolla enemmän pehmeää sohvaa.

Molemmissa versioissa on tilaa ja todennäköisesti myös mielipiteitä jakava kaappi keskellä venettä. Piknikkiä varten kaapin päälle saa esimerkiksi grillin.

Runko on tehty kolme milliä paksusta alumiinista ja veneessä on 36 kilowattitunnin akkupaketti. Se riittää liukunopeudella yli tunniksi ja hitailla vauhdeilla moninkertaiseksi ajaksi.

Kun vene on alusta alkaen suunniteltu sähköllä kulkevaksi, se näkyy monissa ratkaisuissa, kuten ohjauspisteen paikassa. Vene on tarkoitus saada liukuun kohtalaisen pienillä tehoilla, ja sitä auttaa hyvin edessä oleva ohjauspiste. Laiturissa vene näyttää jopa hiukan nokkapainoiselta, varsinkin silloin, kun kuski on paikallaan.

Valkaman moottori nostaa melkoisen vesisuihkun ilmaan. Peräpenkille tulee silti roiskeita lähinnä keulasta.

Uivan esittelyveneissä Fish-versiossa oli 40 kilowatin tehoinen moottori, Picnikissä tehoa oli 30 kilowattia. Veneitä pikaisesti testatessa eron todella tunsi. Vaikka huippunopeus jää noin 20 solmuun tehokkaammallakin moottorilla, vene kiihtyy perin ärhäkästi. Ohjauspisteen sijainnin vuoksi aallot tuntuvat ja vesi lentää etenkin peräpenkille. Rattia veivatessa liikkeet ovat erittäin ketteriä, jopa hiukan äkkinäisiä.

Omistamisen halun panee tässäkin sähköveneessä kovalle koetukselle hinta. Valkaman hinnalla saa enemmän kuin kaksi viisimetristä venettä polttomoottorilla.

Hinta: 83 900 €

Lisätiedot: Valkama

Lisää uutuuksia

  • Nämäkin kiinnostavat uutuusveneet tullaan ajamaan ja esittelemään tulevissa Kippareissa.

 

Sunseeker 55 Manhattan

Sunseeker 55 Manhattan

Toimittajan ensikommentti: ”Näyttelyn hienoin ja kallein”

Pituus 17,21 m, leveys 4,87 m, hinta alkaen 2 285 000 €.

Lisätiedot: Marinepalvelu

Saxdor 320 GTO

Saxdor 320 GTO

Toimittajan ensikommentti: ”Aurinkoisen kesäpäivän riemuihin”

Pituus 10,28 m, leveys 3,10 m, hinta alkaen 137 700 €.

Lisätiedot: Saxdor Yachts

Max 88

Max 88

Toimittajan ensikommentti: ”Näyttävä monikäyttökatti myös retkeilyyn”

Pituus 8,8 m, leveys 3,0 m, runkohinta 155 000 €.

Lisätiedot: Max veneet

Axopar 45 CC

Axopar 45 CC

Toimittajan ensikommentti: ” Jo toinen kolmimoottorinen”

Pituus 13,90 m, leveys 4,11 m, hinta alkaen noin 650 000 €.

Lisätiedot: Axopar

Mursu 715

Mursu 715

Toimittajan ensikommentti: ”Viimeistelemätön mutta tarkoituksenmukainen”

Pituus 7,15 m, leveys 2,6 m, monia eri variaatioita.

Lisätiedot: Silacraft

 

Lue myös nämä

X