Mercury on uudessa 150-hevosvoimaisessa koneessaan ottanut teknisesti aimo askeleen taakse päin. Iskutilavuutta suurentamalla ja teknisiä yksityiskohtia vähentämällä on päästy keveyteen, helppohuoltoisuuteen ja kohtuulliseen hintaan. Kone kiinnostanee merkittävää käyttäjäryhmää, ei vähiten suomalaisia veneilijöitä.
Uusien perämoottoreiden esittelyissä on totuttu siihen, että moottorit pursuavat uutta tekniikkaa ja viimeisimpiä alan saavutuksia. Uusi nelitahtinen Mercury 150 on poikkeus totutusta kaavasta – siinä on tavallaan palattu menneeseen.
Unholaan ovat jääneet niin kaksi nokka-akselia, neliventtiilitekniikka kuin Mercury Veradoissa käytetty, huipputekniikkaa edustava mekaaninen ahdin. Sen sijaan iskutilavuutta on kasvatettu peräti kolmeen litraan, vaikka sylintereitä on ”vain” neljä.
Yksinkertaistetulla rakenteella on pyritty ennen kaikkea keveyteen ja edullisuuteen. Liikkuvia osia on huomattavasti vähemmän kun kilpailijoiden moottoreissa, mikä on omiaan laskemaan painoa, vähentämään kitkaa ja tekemään valmistuksen edulliseksi.
Uusi Mercury on suunniteltu huokeaksi – ei tosin mitenkään huippuhalvaksi – perusmoottoriksi, joka on myös helppo huoltaa itse. Ideologiaan kuuluu, että moottoria ei takuuaikanakaan tarvitse viedä merkkihuoltoon. Huollot voi tehdä itse vaikkapa mökkirannassa, mikä säästää aikaa, vaivaa ja rahaa.
Yksityiskohtaiset huolto-ohjeet kuvineen löytyvät internetistä aikanaan, kun koneet tulevat markkinoille. Tärkeimmät huolto-ohjeet ja -tiedot on painettu tarralle, joka on liimattu koneen kylkeen kopan sisäpuolelle. Idea on niin yksinkertainen, että on oikeastaan ihme, ettei sitä ole ajateltu jo aiemmin.
Uutuuskonsepti päätettiin toteuttaa ensimmäiseksi 150 hevosvoiman koneessa, koska etenkin Yhdysvaltain markkinoilla se on noussut suosituksi ja merkittäväksi teholuokaksi. Konseptia voidaan jatkossa soveltaa myös muun tehoisiin moottoreihin.
Uuden Mercuryn hintaa ei vielä ole vahvistettu, mutta sen arvellaan asettuvan hieman kaksitahtisen Optimaxin yläpuolelle, mutta selvästi Veradon alapuolelle. Näin ollen hinta tullee olemaan 16 000 euron tietämissä. Se on noin 1 000-2 500 euroa vähemmän kuin muilla nelitahtikoneilla. Hinnan lisäksi uuden koneen etuja ovat pienempi paino, vähemmän liikkuvia ja samalla siis särkyviä osia sekä etenkin itsehuollettavuus.
Suomeen uusi konsepti tuntuisi sopivan, kunhan sitä sovellettaisiin myös pienempiin teholuokkiin.
Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 9/2011
Tekniset tiedot
Moottori | Mercury 150 FourStroke |
Vuosimalli | 2012 |
Ilmoitettu teho | 150 hv (110 kW) |
Polttoaine | bensiini |
Sylinteriluku | rivi 4 |
Polttoaineensyöttö | monipistesuihkutus |
Venttiilit | 2/sylinteri, yksi nokka-akseli (SOHC) |
Iskutilavuus | 3 000 cm&³3; |
Syl. halk. x iskun pituus | 102 mm x 92 mm |
Paino | 211 kg |
Suos. kierrosluku | 5 000 – 6 000 5/min. |
Max. kierrosluku | esittelyajossa 5 600 r/min. |
Latausteho | 12V/60A |
Välityssuhde | 1:1,92 |
Valmistumaa | USA |
Hinta | vahvistamatta |
Takuu | 60 kk |
Maahantuoja | Brunswick Marine, Espoo, www.brunswick.fi |