Tilaa
Testit

Ilmatyynyalus, tuo saariston järeä talvitaksi

Ilmatyynyalus on käytössä silloin, kun muilla kulkuneuvoilla ei pääse.

15.03.2018

TekstiRaimo Tengvall

KuvatTuukka Hakanen

Inkoon saaristossa kuljetuksia tekevä yrittäjä Mikael Rehnberg on ajanut Castello CH7:llä neljä kautta. Ilmatyynyalus on käytössä tammikuusta huhtikuuhun silloin, kun muilla kulkuneuvoilla ei pääse. Pienissä jäissä mennään vielä Rautaville-veneellä. Kantavalla jäällä taas käytetään usein mönkijää tai moottorikelkkaa.

Kuljetuksia on varsin runsaasti, sillä Inkoon saaristossa asuu monia ihmisiä. ELY-keskus tilaa heidän liikkumispalvelunsa Rehnbergiltä. Ahkerimpia käyttäjiä ovat kaksi päivittäin liikkuvaa koululaista. Vakituisten asukkaiden lisäksi kyydissä kulkee mökkiläisiä ja esimerkiksi kännykkämastojen huoltajia.

Ilmatyynyaluksen käyttöaikana laitteella liikutaan päivässä usein kymmeniä merimaileja. Tunteja on kertynyt noin 50 per kausi, nyt mittarissa on 200 tuntia. Ongelmia on ollut vain muutamia. Ponttonit ovat jäätyneet yöllä, kun ilma yhtäkkiä kylmeni suojasta 15 pakkasasteeseen. Lisälaitteiden laturin hihna on mennyt poikki.

”Ja roskapussi tuli vahingossa testattua. Se meni palasiksi potkurissa”, Rehnberg heittää.

Potkuri säilyi tapauksesta ehjänä.

Ajamisen harjoitteluun meni aikanaan muutama tunti. Nyt alus kulkee varmoilla otteilla vaikeissakin keleissä. Se on ollut Rehnbergin käyttöön sopiva ja pienellä kitkalla liihottelevana laitteena jopa taloudellinen.

“Aiemmin kun oli hydrokopteri, piti olla 500 hevosvoimaa. Nyt 120 riittää.”

Lue Kipparista 3/2018 Castello CH5 -ilmatyynyaluksen esittely.

Lue myös nämä

X