Testit

Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin – Monikäyttöisyyttä perämoottoreilla

Kahdella perämoottorilla vauhditettu iso ja näyttävä monikäyttövene täyttää monen vesilläliikkujan tarpeet. Merry Fisher 855 Marlin osoittaa jälleen kerran sen, että ranskalaiset taitavat tämän tyyppisten veneiden suunnittelun ja kustannustehokkaan toteutuksen.

27.09.2013

TekstiKarel Kakko

KuvatSEppo Evinsalo

Jeanneau lienee tunnetuimpia ranskalaisveneitä markkinoillamme, ja niitä on tuotu Suomeen jo 1980-luvulta asti, jolloin se oli osa suuren Bensowin venetalon valikoimaa.

Merry Fisher on Jeanneaun mallinimi, jonka juuret vievät niinkin kauas kuin 1960-luvun puoleen väliin. Se oli 1950-luvun lopulla perustetun ranskalaisveistämön ensimmäisiä menestysmalleja, joka noudatteli Välimerellä suosittua Pêche Promenade -kalastusvenekonseptia.

Kun ajan saatossa kalaveneissä vaatimustaso on kasvanut ja veneiden monipuolisuus on noussut yhä tärkeämpään asemaan, katsottiin Jeanneaulla muutama vuosi sitten aiheelliseksi laajentaa suosittua Merry Fisher -mallistoa kahteen segmenttiin. Nykyään siis varsinaiseen urheilukalastukseen tarkoitetut malliversiot kantavat lisänimeä Marlin.

Merry Fisher 855 Marlin on mallisarjansa suurin vene. Runko on sama kuin tavallisessa Merry Fisherissä, joka on matka- ja retkiveneeksi tehty muunnos samalta rungolta.

Laiturilta katseltuna ja veneen kansilla liikuttaessa, huomio kiinnittyy korkeuteen ja massiiviseen olemukseen. Ponttonilaituria käytettäessä osoittautuivat veneen lisävarusteisiin kuuluvat keulatikkaat varsin käyttökelpoisiksi keulan kautta veneeseen kuljettaessa.

Koeajoyksilön viininpunainen runkoväri antaa äveriään säväyksen ja tekee veneen solakamman näköiseksi, kuin jos koko komeus loistaisi kirkkaan valkoisena. Joka tapauksessa ison Marlinin ulkoasu huokuu huolella mietittyä linjapeliä ja särmikkyyttä.

Veneestä tehdään myös erikoisvahvistettua Offshore-versiota, jossa rakenteita on vahvistettu tavalliseen Marliniin verrattuna.

Kriittisesti sijoitetut vahvistukset kasvattavat rungon painoa 150 kilolla ja samalla vene on tyyppihyväksytty kahdelle 200 hevosvoimaiselle perämoottorille. Offshore-muunnosta ei tietojen mukaan tehdä yksimoottoriasennuksena.

Offshoren CE-kategoria on sertifioitu kahdelle eri kuormalle, kuten Välimeren maissa on varsin yleistä. Kymmenen hengen kuormalla molemmat malliversiot täyttävät edelleen suunnittelukategoria C:n vaatimukset. Kuudella hengellä Offshore-versio on tyypitetty vastaamaan kategoriaa B, eli avomeri.

Lue testin tulokset Kipparista 9/2013.

Lue myös nämä

X