Jutut

Mistä on hyvät trailerit tehty?

20.06.2012

TekstiKiti Westerback

Jari Rannisto

Monien kohdalla trailerin käyttöönotto on muuttanut veneilyä perusteellisesti. Yhtäkkiä tavoitettavissa on kotivesien lisäksi runsaasti muitakin vesistöjä. Veneluiskilla varustettuja mielenkiintoisia paikkoja on maa pullollaan Hangosta Kilpisjärvelle.

Kokonaispainoltaan 750 kg:n perävaunu on eniten myyty kokoluokka ehkä juuri siksi, että 750 kg on raja, jonka jälkeen trailerit muuttuvat jarrullisiksi. Veneen kuljetus onnistuu ilman perävaunun renkaanvaihtoa vaikka vetoautossa olisi talvi- tai nastarenkaat.

Näitä trailereita ei tarvitse myöskään katsastaa isompien tapaan joka toinen vuosi. Lisäksi iso osa suomalaisista perämoottorilla varustetuista veneistä sopii juuri tämän kokoluokan trailerille.

Seiskapuolikkaat ovat mukava, helppo ja edullinen tapa päästä harrastuksen alkuun.

Trailereiden testaaminen tehtiin kalareissujen yhteydessä, minkä takia niille kertyi maantieajoa lyhyimmilläkin reissuilla yli 100 km. Vertailussa olivat mukana Bålsta Reg-750D, JSi VT750L-2, JSi VTL750, Majava VT750, Mc’Sea Trailer 750 lehtijousilla, Muuli V750A, Muuli V750LP-2, Starset TR750 ja Starset JU750L.

Teksti ja kuvat: Jari Rannisto

Tiivistelmä Kippari-lehden 6/2012 jutusta

Lue myös nämä

X