Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Bella 600 R ja BR – ”Kaikkien aikojen Bella?”

Maaliskuussa otsikoimme uutta Bella 600 Bowrideria koskevan messuraporttimme sanoilla ”Kaikkien aikojen Bella?” Uusi Bella valittiin tuolloin myös messujen avomoottoriveneeksi. Testien jälkeen vaikuttaa siltä, että vastaus otsikon kysymykseen on myönteinen.

02.06.2015

TekstiVesa Leppä

Kuvat Juha Virtanen

Nykypäivän venevalmistuksessa samaa runkoa käytetään usean eri mallin valmistuksessa. Se on sinänsä aivan viisasta, koska jokaista mallia varten on aivan turha tehdä uutta runkoa. Kun kerran on saatu aikaan hyvä runko, siitä kannattaa tehdä erilaisia kansisovelluksia. Se on sekä valmistajan että ostajan etu.

Uusissa kuusisatasissa on paljon yhteistä, vaikka perus-layout onkin erilainen. 600 R on selkeä keskipulpettivene, jossa pulpetin molemmin puolin on kulkumahdollisuus. Pulpetin takana on penkit kahdelle.

600 BR on puolestaan niin kutsuttu bowrider, jossa on kaksi pulpettia, yksi kummallakin laidalla. Tuulilasi ulottuu laidalta toiselle ja keskellä pulpetteja ja tuulilasia on kulkuyhteys perästä keulaan.

600 BR:n ohjaamo ja matkustamo ovat yllättävän suojaisat. Takapenkillää riittää leveyttä. Pehmusteet ovat tukevat.

Yhteneväisyyksiä malleissa ovat mm. takapenkit, jotka ovat täysin samanlaiset, kulkujärjestelyt perässä, kuskin ja apukuskin penkit, kaiteet, turkkimateriaali (lisävaruste), sisustuksen värit sekä kylkiteippaukset.

Kun rungot ja pohjat ovat samanlaiset, eroja ei tule myöskään esimerkiksi ajettavuudessa, suorituskyvyssä ja/tai kulutuksissa. Pieniä eroja kuitenkin saatiin, mutta ne olivat niin pieniä, että ne käytännössä jäävät virhemarginaalin sisään.

Toisaalta pieniä eroja voi olla moottoriyksilöissä suuntaan tai toiseen. Eroja voi periaatteessa tulla hieman erilaisesta painosta ja painopisteestä.

Bella 600 R on sinällään hyvin tyypillinen, suurehko keskipulpettivene. Leimallista sille kuitenkin ovat osittain pysty keula sekä ”mulkosilmäinen”, kupera, hieman eteen kallistettu tuulilasi. Oma vaikutuksensa on värityksellä, jossa yhdistyvät rungon valkoinen, penkkien ja turkin harmaa sekä selkänojien oranssi.

Bellan keulasta on helppo kulkea ja kaiteista saa hyvin tukea. Tässä suhteessa molemmat mallit ovat samanlaisia. Samaa on myös viisas ajatus tehdä keulan säilytystila toisin. Nyt se toimii sekä askelmana että suuren köysikotelon kantena.

Bella 600 R:n ohjaamo ja matkustamo ovat asialliset ja hyvin mitoitetut. Penkit antavat hyvän tuen ja tuulilasi antaa asiallisen, joskaan ei erinomaisen suojan.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 6/2015.

Lue myös nämä

X