Tilaa
Testit

Snapper-ilmatyynyalus – Katso, miten erikoisesti ilmatyynyalus liitää jäällä

Ilmatyynyaluksella ajaminen on hillitöntä. Pientä Snapperia ohjaillaan vartalon painonsiirrolla ja sen jarrutus on taitolaji.

12.04.2017

TekstiRaimo Tengvall

KuvatAnton Reenpää

Vesistöjen ylitys kelirikkoaikaan on ongelma, johon on kehitelty erinäisiä ratkaisuja. Suomessa vuosikymmeniä rakennetut hydrokopterit ovat kätevän simppeleitä ja toimintavarmoja.Yksinkertaisimmillaan niissä on venettä muistuttava pohja ja perässä moottori isolla lentokonemaisella potkurilla.

Hydrokopterin miinuksina ovat kitka jään päällä ajettaessa sekä toiminta jään ja avoveden rajassa. Näitä asioita voidaan helpottaa ilmatyynyaluksella. Se kulkee ilmapatjan päällä, joten kitka on hyvin pieni. Jäältä veteen tai päinvastoin mennään vauhdilla leijuen niin, ettei alla olevan olomuodon vaihtumista melkein huomaa.

Miinuksena ilmatyynyaluksessa on sen rakenteen monimutkaisuus sekä usein myös ilmapussien huono kestävyys tai korjaustarve. Ilman kunnon maakontaktia olevan aluksen ajaminen on myös haastavaa.

Snapper on yksi markkinoiden edullisimpia ilmatyynyaluksia, se maksaa uutena alle 17 000 euroa.

Se on myös yksi simppeleimmistä, hyvässä ja pahassa. Moottoreita on vain yksi. Rakenne on kevyt ja matala.

Laite sopii vaikkapa saarimökkeilijälle tai innokkaalle talvikalastajalle. Kun jäätä on liikaa veneelle, mutta liian vähän moottorikelkalle, rospuuttokauden laite tähän hintaan voisi menetellä.
Saisiko tällä pidennettyä mökkikautta useammalla kuukaudella? Tai voisiko mennä kalaan niihinkin paikkoihin, joissa jää ei kestä?

Lue lisää Kipprista 4/2017

Lue myös nämä

X