Kokosimme muutamia tämän kauden uusia veneitä yhteen. Osa näistä veneistä on jo ehditty ennen jäiden tuloa koeajaakin ja testien tuloksia löydätte Kipparin sivuilta.
Eikä tässä kaikki! Kevään ja kesän mittaan luvassa on lisää esittelyjä, sillä uutuusmallien määrä on paljon tätä katsaustakin laajempi.
Ensimmäinen X-Power moottorivene
Tanskalainen X-Yachts tunnetaan purjeveneistään. Nyt veistämö on ottanut valikoimaansa myös moottoriveneet.
Vuosi sitten X-Yachts osti Gotlannissa toimivan HOC-veistämön. Yhteistyön ensimmäinen hedelmä on X-Power 33C.
Yrityskaupan takia uusi vene on pitkälle sama kuin HOC 33 Cruiser.
Iso avovene soveltuu päiväretkeilyyn ja on varustettu muhkealla keulakajuutalla, väljällä matkustamolla ja ohjaamolla, jossa hyödynnetään monipuolisesti elektroniikkaa.
Runkona on syvä, porrastettu Petestep-pohja. Toisin kuin HOCissa, on moottori vaihtunut Volvo Pentasta Yanmariin. Samalla on tehovalikoima laajentunut. Moottorit löytyvät 320-370 hv teholuokista.
X-Power 33C on pituudeltaan 10,20 metriä ja sen leveys on 3,10 metriä. Vene painaa 4 000 kiloa. CE-luokka on C, kahdeksalla henkilöllä liikuttaessa.
Bustereita seikkailijoille ja yrittäjille
Busterin lippulaivaa Phantom Cabinia on uudistettu ja näyttävä yhteysvene saa rinnalleen Cabin Adventure -version. Se soveltuu kuljettajan lisäksi 11 matkustajan kuljettamiseen. Perusmallin sohvaryhmä pöytineen on korvattu kolmella penkkirivillä ja kuljettajan takana keittiömodulin tilalla on uusi leveä istuin, jonka voi taittaa seinää vasten.
Suurin uudistus on wc-koppi veneen hytissä. Se on jatkossa vakiovaruste Phantomeissa.
Sisätiloissa on uudet verhoilumateriaalit. Istuimet ja seinäverhoilu ovat tumman harmaat.
Phantomien vakiovarustus on kattava. Siihen kuuluvat mm. 16-tuuman Q-älynäyttö, Navionics-veneilykartat, lämmitin, sähköhydraulinen ohjaustehostin, kaiku ja ajonestolaite.
Malliston pienemmässä päässä vuosimallin 2021 Buster X on 5,35 metriä pitkä avovene seitsemälle hengelle. Rungon paino on 480 kiloa ja Yamaha F70 AETL -moottorin kanssa kokonaispaino jää 600 kiloon. Sillä retkeillään, kalastetaan ja viedään kesämökille ihmisiä tai rakennustarvikkeita.
Veneen esittelyn voi lukea Kipparista 11/2020.
Konstailematon Kala-Kaveri 475
Tälle vuodelle uudistettu Kala-Kaveri on pelkistetty mökkiläisten ja kalastajien 4,77 metriä pitkä perusvene.
Puoliliukuvan piirteitä omaava Kala-Kaveri 475 on suunniteltu pienille tehoille. Moottorisuositus on 5–15 hevosvoimaa.
Suurimmalla moottorilla kapearunkoisen, vain 1,56 metriä leveän veneen vauhti hipoo 20 solmua.
Kala-Kaveri esiteltiin jo Kipparin numerossa 12/2020.
Flipper 900 DC kohti uusia vesiä
Ensimmäinen kokonaan uuden sukupolven Flipper on 900 DC, jonka suunnittelusta on vastannut norjalainen suunnittelutoimisto. DC-malli on täysin uusi vene runkoa myöten (testi Kippari 1/2021).
Testissä Flipper sai aplodit muun muassa ajettavuudestaan ja käsiteltävyydestään, johon mukavan lisän antoivat kaksi Mercuryn 300 hevosvoiman isoa perämoottoria.
Suosikkiluokan Silver Puma BRz
Silverin lasikuiturunkoisten veneiden mallisto täydentyy uudella bow riderilla. Puma BR on hiukan alle kuusimetrinen ja se on Z-sarjan veneistä pienin.
Veneen leveys on 2,16 metriä ja siihen on saatu mahtumaan tilat jopa seitsemälle henkilölle.
Puman kuivapaino on noin 750 kiloa. Veneen saa varustettua 80–115 hevosvoiman perämoottorilla.
Ensimmäinen Galeon perämoottorein
Amerikkalaisille markkinoille alunperin mietitty Galeonin uusin huvivene on 325 GTO. Se on tiukasti amerikkalaisen Marine Max -ketjun toiveista tehty. Jenkkityyliin sisämoottorit on korvattu kahdella isolla perämoottorilla ja siten vene on ensimmäinen Galeon-merkin alle tuleva perämoottorivene. Aikaisemmin on toki ollut pienempiä Galia-brandin versioita, mutta ei Galeonia.
325 GTO tulee markkinoille Mercury Veradojen kanssa. Tarjolla on 2 x 300 hv, 2 x 350 hv tai 2 x 400 hv moottorit ja aina valkoisena.
Tässäkin mallissa on Galeonin innovaatioita, kuten vasemman kyljen avattava terassi vakiona. Veneen saa eri sisustusvaihtoehdoilla ja monilla eri lisävarusteilla.
Se toimii myös pienen perheen retkiveneenä. Vuoteet on neljälle.
Kalaan ja mökille Suvi 47 Duo Fisher
Lähes viisimetrinen Suvi 47 Duo Fisher on idealtaan samanlainen kuin aiemmat Fisherit Suvin mallistossa, eli peräpenkin reunapalat ovat irrotettavissa niin, että takakulmiin pääsee esteittä.
Keulassa on avoin köysilokero, joka helpottaa myös keulasähkömoottorin asennusta. Putket menee valmiina keulaan. Uutuutena on myös konsolin laaja pystypaneeli, johon saa karttaplotterin.
Finnmasterin musta mallisto
Finnmaster Boats Oy tuo veneisiinsä kaudelle 2021 uutta ilmettä Husky Black Edition -mallistollaan. Uudet veneet on varusteltu monipuolisella vakiovarustepaketilla.
Vakiona uutuusveneissä on muun muassa SmartDeck-turkkimateriaali ja penkeissä on joustojalat lisäämässä mukavuutta kovassa kelissä.
Pulpettien tummilla pinnoilla vähennetään auringon heijastuksia. Kokonaisuutta täydentävät mustat kaiteet, pollarit ja vesihiihtokaari.
Mallistoon tulee myös kattavasti lisävarusteita vetouisteluun ja heittokalastukseen.
Highfieldin uusi maihinnousu
YachtsAgent on purjeveneiden maahantuoja ja charter-palvelujen tarjoaja. Nyt helsinkäisyritys on myös uusi Highfieldin alumiinirunkoisten ribbien maahantuoja Suomessa.
Malleja on 2-metrisistä apuveneistä aina lähes yhdeksän metrin mittaisiin Offshore RIB -veneisiin.
Perinteisten kovaan käyttöön suunniteltujen Patrol-veneiden rinnalle on rakennettu Sport-mallisto, joka on tämän vuoden uutuus Suomessa. Niitä on tarjolla eri tarpeisiin 3–8 metrin luokissa.
Suomessa veneet varustetaan Mercuryn moottorein.
Uusi Yamarin Cross 75 BR
Yamarin Cross -malliston ensi vuoden lippulaiva on 75 BR. Kyseessä ei ole pelkkä edellisen huippumallin kasvojenkohotus, vaan käytännössä kokonaan uusi malli.
Vene on 7,37 metriä pitkä ja painaa vain noin 1 350 kiloa. Henkilöluku on yhdeksän. Cross 75 BR:n moottorisuositus on 225 – 300 hevosvoimaa.
Uutuuden ohjaamossa on Qwide-infotainment -näyttö, johon kuuluu kosketusnäyttöjen kautta käytettävät merikartat, moottorin trimmit, viihdetoiminnot sekä mahdollisuus ohjata muun muassa veneen sähkölaitteita.
Muu varustus sisältää muun muassa trimmitasot joystick-ohjauksella sekä tuulilasinpyyhminet kummallakin puolella.
Vene esitellään Kipparissa 3/2021.
Brabus 900 nostaa luksusvenetasoa
Brabus Shadow 900 XC Cross Cabin nostaa luksusveneiden tason jo Ultra-luokkaan – ainakin valmistajansa mukaan. Lähes 12 metriä pitkä vene on huippuvarusteltu ja sitä vauhdittaa kaksi 450 hevosvoiman Racing Mercury Marinen 4.6-litran V8 Veradoa yli 55 solmun nopeuksiin.
Veneestä on tarjolla myös rajoitettu erä mustalla rungolla tehtyjä veneitä.
Täysin uusi Sargo 28
Sargon uutuus tälle keväälle on uusi Sargo 28. Konseptiltaan vene on tuttua Sargoa, ja helppo tunnistaa, mutta monia yksityiskohtia on hiottu aiempaa toimivimmiksi.
Uudella tekniikalla on haettu turvallisuutta ja taloudellisuutta. Esimerkiksi sisätilojen valaisimet ovat ledejä, joiden paloturvallisuus on parempi ja virrankulutus pienempi kuin perinteisillä valaisimilla.
Kahdessa makuukajuutassa on vuodepaikkoja neljälle. Matkustamon sivulasit on sävytetty matkustajien häikäistymisen vähentämiseksi. Tuulilasi sen sijaan on sävyttämättä, jotta näkyvyys huonoissa olosuhteissa ja esimerkiksi pimeäajossa olisi mahdollisimman hyvä.
Mallisarjan toiseksi pienin vene on 9,20 m pitkä ja 2,99 m leveä. Noin 4400 kiloa painavaa venettä vauhdittaa 270–400 hv moottori.
Axopar 22 avomallina
Ajajansa veneeksi kehuttu Axopar 22 Spyder on nykyaikainen avovene, jonka sisätilojen muunneltavuus tekee siitä mielenkiintoisen. Avotilan takaosan istuinjärjestelyn voi valita pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan. Oheisessa havainnekuvassa on versio, jonka takaosassa on U-sohva.
Runko on nykyaikaisella terävällä keulalla muotoiltu kaksiportainen, 20 asteen V-pohja ja tehosuositus on 115–200 hevosvoimaa.
Vene on 7,20 m pitkä ja 2,23 m leveä. Se painaa noin 1200 kiloa.