Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Nymar 6500 AC – Saariston työjuhta

Perämoottorilla varustetut keski- ja takahyttiveneet ovat yleinen näky saariston laitureissa. Koeajoimme työkäyttöönkin hyvin soveltuvan sisäkoneellisen Nymarin, joka ei pelkää kovaakaan keliä.

30.05.2022

Tekstija kuvat juha nieminen

Kenelle: Nymar soveltuu tavaraa kuskaavalle saarimökin omistajalle tai muuten paljon ajavalle saariston asukkaalle.


Pohjanlahdella on pitkät veneenrakennusperinteet. Siellä on tehty käyttöveneitä kalastajille ja muille merenkulkijoille jo satoja vuosia. Uudessakaarlepyyssä toimivan GB-Marinin valmistamat Nymarit eivät ole poikkeus, sillä myös ne on alun perin valmistettu työkäyttöön.

Koeajetun 6500 AC:n sekä suuremman avotilan omaavan sisarmallin lisäksi veistämön valikoimassa on ollut erikokoisia pulpettiveneitä, sekä reilun kahdeksan metrin pituiset perä- ja keskihytilliset mallit.

6500 AC:tä on valmistettu kaikkiaan noin 50 kappaletta sisä-ja perämoottori- sekä jettiversioina. Kilpailu 6–7 metrin keskihyttiveneiden luokassa on ollut kovaa. Nymar 6500 olisi ominaisuuksien puolesta voinut olla suositumpikin.


Juttu on julkaistu Kipparissa 12/2019

Nymar 610 esittely Kippari 2/2001

Nymar 6500 AC testi Kippari 1/2010

Nymar 780 CC esittely Kippari 4/1998


Toimivat ulkotilat

Veneeseen on helppo nousta, oli se laiturissa keula tai perä edellä, tai kylkiparkissa. Keulassa on iso ankannokka ja avotilan molemmilla reunoilla askelmat, jossa sivukaiteet tosin hieman häiritsevät laiturille nousua.

Avotilaa hallitsee iso keulapenkki. Molemmilla sivuilla on hyvät askelmat helpottamassa laiturille nousua. Keulassa on reilun kokoinen ankannokka ja korkeista kaiteista saa hyvin tukea.

Sivukannet ovat kapeat, mutta kattokaiteista kiinni pitämällä hytin ohittaminen ulkokautta onnistuu. Kaiteiden ja hytin välistä mahtuu myös nousemaan laiturille. Takakannella on turvallista liikkua korkeiden kaiteiden ansiosta. Perää hallitsee veneen levyinen uimataso.

Takahytillisen veneen käyttäjä arvostaa isoa lastitilaa. Tässä veneessä keulan avotila on ainoastaan kohtuullisen kokoinen. Pitkät tavarat saa kyytiin avaamalla hytin liukuoven.

Ulkosäilytystilaa on ison, kahden hengen istumiseen soveltuvan keulapenkin alla sekä keulan avonaisessa köysiboksissa. Avotilan molemmilla reunoilla on itsetyhjentyjät, mikä on hyvä asia.

Ohjaamon katolla olevat työvalot kaipaavat uusimista, mutta muuten ulkotilat ovat siistissä kunnossa.

Takakannelta puuttuu istumapaikat ja säilytyslaatikot. Keskellä olevan luukun alla on konehuone. Uimatasolla olevasta laatikosta pääsee käsiksi akselin läpivientiin.

Kompakti ohjaamo

Kuskille on onnistuttu rakentamaan toimiva työympäristö pieneen tilaan. Näkyvyys on hytin isoista lasipinnoista johtuen erinomainen joka suuntaan. Penkistä puuttuu pituussäätö, mutta onneksi tilaa on riittävästi seisaaltaan ajoa varten.

Kaasukahva on käteen sopivalla paikalla ja trimmien kytkimet sijaitsevat näppärästi heti ratin takana.

Lämmityslaite puhaltaa ainoastaan kuskin lasiin ja myös tuulilasin pyyhin on vain kuskin puolella venettä. Ajonaikainen tuuletus on kuitenkin ohjattu kumpaankin ikkunaan vähentämään niiden huurtumista.

Kartturin edessä ei ole muuta kuin tartuntakahva ja sen edessä pieni syvennys. Kaikenlaiselle pikkutavaralle kaipaisi lisää säilytyspaikkoja syvennyksen lisäksi.

Isot ikkunat tekevät hyttitilasta avaran. Myös takaosan penkeiltä näkee hyvin ulos. Istuimien alla olisi paikat liedelle ja makeavesipumpulle.

Sisätilat retkikäyttöön

Sisälle kuljetaan hieman ahtaista liukuovista. Se on toisaalta hyvä ratkaisu, sillä auki ollessaan ovet eivät pienennä ulkotiloja.

Sisätilojen ratkaisut ovat perinteiset. Nymarin ostaja silti tuskin hankkii venettä sisätilojen tai makuupaikkojen perusteella, vaikka veneessä on punkat parille hengelle.

Kuskin ja matkustajan istuimien takana on pitkittäiset penkit, jotka jatkuvat pistopunkkina takakannen alle.

190 x 57 sentin kokoisilla punkilla mahtuu nukkumaan kohtuullisesti, mutta jalkatila on venemallille tyypillisesti matala.

Poikittaiset penkit jatkuvat pistopunkkina takakannen alle, jalkatilassa on ahdasta. Koneen etuosaan pääsee käsiksi poistamalla portaat. Päävirtakatkaisin on hyvin esillä.

Sisällä on istumapaikkoja neljälle. Myös konekopan päällä pystyy tilapäisesti matkustamaan. Nymarin takaosan penkit ovat riittävän korkealla, joten myös matkustajat näkevät hyvin ulos.

Säilytystiloja on ainoastaan penkkien alla. Monista vastaavista veneistä tutut pulpettien säilytyskaapit tai turkin alla jalkatiloissa olevat tilat puuttuvat.

Tässä veneessä on lämmityslaite ja kaksiakkujärjestelmä, mutta muut varsinaiset retkivarusteet puuttuvat. Jos Nymarista haluaa viritellä retkiveneen, niin ostoslistalle tulee kuskin penkin alle mahtuva yksiliekkinen valopetrolikeitin.

Pesuallas on valmiina kartturin penkin alla, vain pumppu ja säiliö letkuineen puuttuu.

Kaikki tavarat täytyy sulloa pistopunkkiin tai takapenkkien alle. Aurinkoisia aamuja varten verhot olisivat loistava hankinta.

Voimaa löytyy

Nymaria liikuttaa italialaisvalmisteinen FNM-moottori. Koneen 120 hevosvoimaa pitävät huolen siitä, että liukuun nousu on nopeaa ja voimaa on riittävästi ripeään menoon isollakin lastilla tai kovassakin kelissä.

Huippunopeutta mittasimme tyynellä Airistolla 26 solmua. Sopivin matkavauhti asettuu 14–18 solmun välille, sillä yli 20 solmun vauhdissa Nymar muuttuu levottomaksi ajaa trimmaamisesta huolimatta. Miellyttävintä meno on 7–8 solmun nopeudella, jolloin konekin pysyy vielä hiljaisena. Nopeusaluetta 8–14 solmua kannattaa välttää, jolloin kulkuasentoa ei tahdo saada millään sopivaksi. Keula nousee, peräaalto kasvaa ja polttoainetta palaa turhaan. Meno alkaa maistua taas vasta yli 14 solmun nopeudessa.

Akselivetoisia, ilman keulapotkuria olevia veneitä on totuttu pitämään kankeina. Tämä Nymar yllätti ketteryydellään. Ei toki voida puhua perämoottorimallin näppäryydestä, mutta tiukoissa paikoissa manöövereistä selviää reippaalla kaasun käytöllä ja harjoittelulla.

Konehuoneeseen pääsee käsiksi sekä takakannelta että hytistä käsin. Myös lämmityslaite on helposti huollettavissa. Sisäkoneen melutaso on korkea, mutta murina sopii veneen tyyliin.

Yleisilmeltään siisti vene

Tämä Nymar 6500 AC on koneen vähistä käyttötunneista päätellen toiminut yhteysveneenä. Vene oli kaikin puolin hyvässä kunnossa eikä runkoa oltu kolhittu. Penkkien päälliset olivat siistit ja ehjät.

Muutamia puutteita toki löytyi, kuten saumoistaan hieman repsottavat hytin verhoilut. Niistä selviää liimaamalla. Harvat ruuveilla kiinnitetyt puuosat voisi irrottaa, hioa ja lakata uudelleen, jolloin samalla tulisi kiristettyä irvistävät ruuvit.

Plotteri on vanha mutta toimiva ja sen uusiminen on tarvittaessa helppoa.

Moottorilta puuttuu tällä hetkellä virallinen maahantuoja, mutta aikaisemman toimijan kautta saa edelleen hankittua perushuolto-osat.

Veneen uudella omistajalla voisi olla esimerkiksi saarimökki, jolle joudutaan kuskaamaan paljon tavaraa, eivätkä mökkimatkat saa estyä huonon kelin vuoksi. Lisäksi Nymarin uusi omistaja arvostaa dieselkonetta perämoottoria enemmän.

Keskihytillisiä veneitä on paljon käytettyjen markkinoilla, kuten TG:t, Sea Starit, Bellat ja muut, mutta sisäkoneellisia haastajia onkin paljon vähemmän.

Koppivene on koppivene positiivisessa mielessä, koska siellä ollaan lämpimässä suojassa sateelta ja tuulelta, eikä pressuja tarvitse viritellä.

Tekniset tiedot

Nymar 6500 AC

Pituus 6,50 m
Leveys 2,20 m
Paino 780 kg
CE-luokka C/6 henkeä
Polttoainesäiliö 105 litraa
Moottori Fnm 120 hv, akseliveto, 400 h
Suunnittelija Börje Aspfors
Valmistaja GB Marin
Vuosimalli 2006
Hinta 19 790 €

Lue myös nämä

X