Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Sailfish 26 C – Kovaan keliin Iniöstä

Etuhytillä varustetut 7-8 metrin sisäperämoottoriveneet ovat suosittuja. Suomalaisen Sailfishin 26-jalkainen on loistava ajettava.

10.12.2023

Tekstijuha nieminen

Kuvatanton reenpää

Kenelle: Sailfish soveltuu pienelle perheelle yhteysveneeksi tai retkikäyttöön. Jos erillisen wc-tilan puute ei haittaa, niin tällä kelpaa ajella pitkiäkin lomamatkoja.

Turun saariston pohjoisosassa sijaitsevalta Iniön saarelta mantereelle pääsyä varten pitää ylittää Iniön aukko, joka tunnetaan kovasta aallokosta. Saarella asuva ja siellä sekä telakkaa että vierassatamaa pitkään pyörittänyt Åke Björklund kaipasi 90-luvun lopulla perheelleen uutta merikelpoista venettä. Kun sopivaa ei löytynyt, hän päätti suunnitella ja rakentaa sellaisen itse.

Työläs ja kallis muottien valmistaminen hoidettiin perheen omin voimin.

Ensimmäinen Sailfish 26 valmistui vuonna 2002. Samaan aikaan Åken poika Stefan rakensi itselleen 29-jalkaisen ympärikäveltävän veneen. Tästä jalostui myöhemmin keskihytillinen yhteysvene Sailfish 30.

Vaikka Sailfish-veneiden juuret ovat Iniössä, niin veneet valmistettiin Naantalissa.

26-jalkaista valmistettiin kaikkiaan 40 kappaletta, joista 10 ensimmäistä oli nyt koeajattavana ollutta C-mallia. Salonkiin lisättiin myöhemmin erillinen wc-tila ja tämä malli sai nimekseen Sailfish 26 F. Viimeiset veneet valmistuivat 2013.

Sailfish-veneitä on viety Ruotsiin, Norjaan ja Englantiin. Yksi vene vietiin jopa Grönlantiin asti.

Juttu on julkaistu Kipparissa 1/2020

Viimeistellyt ulkomuodot

Laiturissa Sailfish näyttää samalta kuin monet sen kilpailijat. Lähempi tarkastelu osoittaa, että suunnittelussa on kiinnitetty huomiota moneen pieneen yksityiskohtaan.

Veneeseen nouseminen keulasta onnistuu vaivattomasti, sillä kansi on tasainen ja kantamuksille on reilusti laskutilaa. Keulaluukku on harvinaisen suuri ja tavaroiden lastaaminen sen kautta keulahyttiin onnistuu helpommin kuin monessa vastaavassa veneessä.

Sivukannet ovat kuitenkin varsin kapeat ja kannen tiikkijäljitelmä nostaa kannen tason reunalistan tasalle.

Keskellä venettä on oikeaoppisesti kiinnitysknaapit. Hytin katon tartuntakaiteet jatkuvat hienosti avotilaan asti helpottaen isokokoiseen avotilaan siirtymistä.

Avotilan molemmilla reunoilla olevissa penkeissä on syvät vesiurat, eli vesi ei pääse säilytyslaatikoihin kovallakaan sateella. Isolle uimatasolle mennään peräpeilin kulkuaukon kautta.

Uimaportaat on asennettu tason alle ja ne voisivat liukua kiskoissaan hieman helpommin. Luonnonsatamiin rantautumista helpottaa peräpeilissä oleva sähköinen ankkurivinssi.

Avotila on iso ja se soveltuu vaikka mökkitavaroiden kuskaamiseen. Konetilan luukun saa helposti auki. Seisomaan mahtuu sen vasemmalla puolella ja nostokahva on iso.

Sailfishin kansi on päällystetty helppohoitoisella tiiikkijäljitelmällä. Normaalia isommasta keulaluukusta on helppo lastata tavaroita.

Perinteinen hyttiratkaisu

Sisälle astutaan reilun kokoisesta liukuovesta. Salonki on tilavan oloinen, koska tässä mallissa ei ole erillistä wc-tilaa hytissä.

Pentteri suurine työtasoineen jää oikealle. Ruuanvalmistus hoituu Wallaksen dieselillä toimivalla liedellä. Lieden edessä on 185 sentin seisomakorkeus. Kaapeissa on paljon säilytystilaa.

Vasemmalla reunalla on ruokailuryhmä ja keulimmainen kahden istuttavan penkin selkänoja on yleiseen tapaan käännettävissä. Ruokailemaan mahtuu yhteensä neljä, tiivistäen viisi.

Kun pöydän laskee, saadaan aikaan yhden aikuisen tai kahden lapsen punkka. Verhot toisivat hyttiin yksityisyyttä.

Sailfishit on valmistettu asiakkaiden toivomusten mukaan, joten sisustusratkaisut hieman vaihtelevat. Tässä veneessä jokaisen penkin alla on säilytystilaa. Kartanlukijan pulpetin alla on pieni vaatekaappi.

Pentterissä on paljon työtilaa ja kaappeja. Käryt poistuvat ovesta ja yläpuolella oleva tuuletusventtiilistä.

Isosta ovesta 
on helppo kulkea. Tartuntakaiteista saa hyvän otteen sivukannelle noustessa.

Kuskilla hyvät oltavat

Heijastamatonta harmaata kojetaulua hallitsee iso kosketusnäytöllinen tutka-plotteriyhdistelmä, joka on suoraan kuskin näköpiirissä. Ohjaamon yläpuolella oleva iso kattoluukku voisi aueta enemmän, jolloin seisaaltaan ohjaaminen onnistuisi helpommin.

Näkyvyys joka suuntaan on sen sijaan hyvä, kiitos suuren ikkunapinta-alan. Hallintalaitteet on sijoitettu sopivasti. Kuskin jalkatilassa on kätevä avonainen laatikko merikorttisarjoille.

Ohjaamo on suunniteltu hyvin. Joka suuntaan näkee mainiosti, eikä harmaa kojetaulu aiheuta heijastumia tuulilasiin. Ruokapöydän ympärillä on tilaa 4-5:lle. Juomat saa jemmattua pöydän keskellä olevaan lokeroon.

Keulahytin ja salongin väli suljetaan verholla. Se on hyvä, sillä ovi veisi liikaa tilaa. Hytissä on loistavat makuutilat kahdelle hengelle ja välipatjan avulla lisäksi yhdelle lapselle. Hyttiin tulee valoa isosta kattoluukusta.

Tässä mallissa vesi-wc on vasemman puoleisen punkan alla. Matkakäytössä kaipaisi erillistä wc-tilaa, kuten uudemmissa F-malleissa on. Jos venettä käytetään pääasiassa yhteysveneenä tai päiväretkiin, tämän wc-järjestelyn kanssa tulee kyllä toimeen.

Hyvä esimerkki järkevästä ja yksityiskohtaisesta suunnittelusta on kajuutan näkyvissä olevat keulakaiteen kiinnityspultit. Tästä voisi moni muu valmistaja ottaa oppia.

Jossain vaiheessa pultit löystyvät tai kaide on irrotettava laituriin törmäyksen takia. Monissa veneissä kiinnityskohtaan käsiksi pääseminen vaatii verhoilujen purkamista tai jopa reikien sahaamista sisäkuoreen.

Keulahytissä on hyvin tilaa kahdelle, välilevyn avulla nukkumaan mahtuu lapsikin. Wc on vasemman punkan alla.

Ajajan vene

Sailfish on lähes 3000 kilon painoiseksi veneeksi kovin eloisa. Sailfish totteli niin hyvin käskyjä, että koeajossa kuvitteli ajavansa selkeästi pienempää urheilullista venettä. Pohjan V-kulma on varsin jyrkkä, 21 astetta, ja lisäksi vene on solakka. Vene kallistuukin kaarteissa, mutta meno on kaikin puolin johdonmukaista.

Aallokko-ominaisuuksia emme päässeet tyynen kelin takia testaamaan, mutta käyttäjäkokemusten mukaan Sailfishillä pärjää hyvin pahassakin kelissä.

Huippunopeutta mittasimme 34 solmua, tosin pohjan likaisuus loppukesästä varmasti rokotti hieman vauhtia. Matkavauhtina voi hyvin pitää lähes 30 solmua, jolloin meno on vielä taloudellista. Volvon 260 hevosvoimaa tuntuu tähän veneeseen sopivalta koneteholta.

Konehuoneen luukun avaus onnistuu helposti, penkit eivät ole luukun tiellä ja luukussa on hyvä nostokahva. Koneen keulan puolella on tilaa seistä, kun on ensin saanut itsensä taiteiltua sinne. Pieni askelma helpottaisi kulkemista. Perushuoltokohteisiin pääsee kuitenkin hyvin käsiksi.

Konehuone on siistissä kunnossa. Huoltotöille on hyvin tilaa.

Varusteltu yksilö

Sailfishin vakiovarusteiden määrä on ollut kattava. Tässä veneessä oli lisäksi lähes kaikki lisävarusteet, kuten lämminvesivaraaja, takakannen suihku, keulapotkuri, hakuvalo ja vhf-puhelin. Salongin penkit on verhoiltu uudestaan viisi vuotta sitten.

Ostoslistalle kannattaa laittaa ulkopöytä sekä avotilan kuomu, jonka avulla tilankäyttö monipuolistuu huonolla ilmalla.

Aurinkoisella ilmalla ohjaamossa tulee kuuma. Ilma ei kierrä kuskin paikalle isosta kattoluukusta huolimatta eikä keulaluukkua voi pitää ajon aikana auki. Tämä on kaikkien hyttiveneiden ongelma niinä muutamina kesän hellepäivinä.

Tämä Sailfish on parhaimmillaan kovan kelin yhteysveneenä. Avotila on iso ja sisälläkin on istumapaikkoja viidelle. Varsinaiseksi matkaveneeksi kuitenkin löytyy sisätiloiltaan avarampia veneitä, joissa on myös enemmän makuupaikkoja.

Tämän veneen omistaja arvostaa korkealuokkaista työnlaatua ja hyviä ajo-ominaisuuksia. Samassa kokoluokassa kilpailee esimerkiksi Bella, Aquador sekä hieman iäkkäämmistä Tiiskeri.

Sailfish kallistuu kaarteissa johdonmukaisesti. Perän pito on erinomainen.

Sailfish 26 C

Pituus 8,05 m, leveys 2,65 m, syväys 0,90 m, paino 2 800 kg, CE-luokka C, vesisäiliö 50 litraa, septitankki 50 litraa, moottori Volvo Penta D4 260 hv, perävetolaite, 700 h, polttoainesäiliö 250 litraa.
Hinta 67 790 €
Vuosimalli 2005
Valmistaja Sailfish Boats Oy
Suunnittelija Åke Björklund

Lue myös nämä

X