Bella on yksi Suomen menestyneimmistä venevalmistajista. Yrityksen perustaja Raimo Sonninen oli jo nuorena poikana kiinnostunut vauhdista ja kilpaveneilystä. Hän luotsasi yritystä lähes 50 vuoden ajan tuoden jatkuvasti uusia malleja markkinoille. Hatunnoston arvoinen suoritus!
Ruotsalainen Nimbus osti Bellan syksyllä 2018.
Suomalaiset ovat kiinnostuneita kuuden metrin keskihyttiveneistä, sillä niitä on mukava käyttää myös huonolla kelillä, eikä pressujen kanssa tarvitse askarrella. Ovet saa lukkoon ja tavarat katseilta piiloon.
Bellan keskihyttiveneet ovat tuttu näky monille vesillä liikkujille. Vajaan kuuden metrin runkoon suunniteltiin korkea ja hieman möhkälemäinen hytti, mutta veneen ulkomuoto on silti varsin onnistunut. Eteenpäin kallistetut etuikkunat ja katon lippa antavat veneelle persoonallisen ilmeen. Lippa estää myös tihkusateen pääsyn sisään avonaisesta ovesta.
Bella 572 C:n edeltäjiä olivat mallit 570 sekä 571, ja sen seuraajan mallimerkintä on 580. Kaukaa katsottuna veneitä on vaikea erottaa toisistaan.
Suurin ero 572:n ja sen edeltäjien välillä on pohjan V-kulman muuttaminen paremmin aallokossa toimivaksi.
580-mallissa luovuttiin ahtaista pistopunkista, joten taka-avotilaan saatiin toimivampi liukuoviratkaisu. Lisäksi keulan avotilaan saatiin pitkä penkki perinteisen istuimen lisäksi.
Selkeä järjestys
572 C on niin sanotusti läpikäveltävä vene, jossa liikkuminen keulan avotilasta hytin läpi veneen perään onnistuu helposti.
Keulakaide on matala, mutta siitä saa tukea ja keulapenkki toimii sopivana askelmana. Keulapenkin alla on säilytystilaa, ja keulakannella on oma tila kiinnitysköysille. Veneessä voi kuskata vaikka rakennustarvikkeita, sillä pitkät tavarat mahtuvat kyytiin aukinaisesta ovesta.
Kummankin laidan askelmat helpottavat laiturille nousua. Hytin lipasta ja sivukannen tartuntakaiteista saa tukea.
Etuovi liukuu näppärästi sivulle. Vaikka kulkuaukko on leveydeltään vain 43 senttiä, niin isokokoisempikin veneilijä mahtuu siitä kulkemaan.
Tässä veneessä oven lukitusmutteri oli jumittunut.
Takana on penkit molemmilla puolilla. Valitettavasti auki oleva ovi estää toisen penkin käytön. Lattian alla on säilytystila, jossa on veneen akku ja pilssipumppu. Keulan avotila on suunniteltu hyvin. Liukuovi ei vie tilaa ja molempien reunojen askelmat helpottavat laiturille nousua. Keulapenkillä on tilaa kahdelle.
Hytti on suuresta ulkomuodostaan huolimatta hieman ahdas, sillä sivukannet vähentävät sen leveyttä. Eniten tästä kärsii kuljettaja, jonka polvi osuu ajaessa koneen hallintalaitteeseen.
Kuski ja kartturi näkevät kuitenkin hyvin joka suuntaan, kiitos isojen ikkunoiden.
Hytin seisomakorkeus on 170 senttiä ja kattoluukun kohdalla viisi senttiä enemmän. Seisaaltaan ajo onnistuu silti vain juuri ja juuri, sillä penkin ja ratin väli on ahdas. Kattoluukun mekanismi on yksinkertainen.
Tämä vene on varustettu hyödyllisillä trimmitasoilla, sillä jo yhden ihmisen laitapainolla vene kallistuu. Mittarit ja pieni plotteri ovat hyvin esillä.
Molempien penkkien ja jalkatilojen alla on säilytystilaa. Kartturin kipattavan penkin alla on paikka pienelle liedelle.
Niukasti tilaa
Matkustajat joutuvat istumaan veneessä poikittain, sillä molemmilla puolilla on tilaa vain yhdelle. Penkit ovat matalalla, joten ulos ei näe kunnolla.
Molemmilla puolilla on taka-avotilan alle menevät pistopunkat. Pituus ja leveys riittäisivät nukkumiseen, mutta korkeutta on liian vähän, että pystyisi nukkumaan mukavasti. Pistopunkat ovat oiva säilytyspaikka matkatavaroille, mutta hätämajoitus toki onnistuu.
Taka-avotilan kummallakin puolella on yhden istuttavat penkit, joiden välissä lattian alla on takaosan ainoa säilytystila. Luukku on koko avotilan lattian kokoinen, joten sen käyttö onnistuu ainoastaan hytistä käsin.
Säilytystilassa on akku ja pilssipumppu, mutta sinne mahtuvat myös ankkuri ja kiinnitysköydet.
Takaovi aukeaa ulospäin ja auki ollessaan se estää toisen penkin käytön.
Takana olevat kaiteet on suunniteltu hyvin, sillä ne jättävät kylkiparkissa hyvän kulkutien. Lisäksi katon tartuntakaide helpottaa liikkumista.
Polttoaineen tankkaus onnistuu helposti, sillä täyttöhela sijaitsee näppärästi moottorikaivon etukulmassa.
Riittävän tehokas moottori
Bellan moottorisuositus on laaja, jopa 50 – 90 hevosvoimaa. Veneessä on paljon tuulipintaa, joten tämän veneen 90 hevosvoiman vahvasti vääntävä Evinruden E-Tec on varmasti riittävän tehokas nostamaan veneen helposti liukuun myös vastatuulessa isollakin kuormalla.
Koneelle oli kertynyt ainoastaan reilut 200 käyttötuntia, joten sillä on vielä paljon vuosia edessä. On myös hyvä, että 2-tahtisen E-Tecin huolto on 4-tahtisia helpompaa.
Hytin vaatimattomasta koosta huolimatta Bella 572 C on sopiva vene monelle mökkiläiselle, kalastajalle tai sateen suojaa kaipaavalle veneilijälle erityisesti silloin, kun liikutaan kohtuullisen suojaisilla vesillä.
Lisävarustelistalle voisi laittaa lämmittimen ja pimeällä liikuttaessa hakuvalosta olisi apua.
Vene oli myynnissä tämän artikkelin kirjoittamisen aikaan Premarin Oy:ssä Raaseporissa. Bellan hintapyyntö oli 15 600 euroa. Veneen kuntoon nähden se on kohtuullinen hinta saariston ja sisävesien monikäyttöveneestä.
Käytettyä katsomassa -juttu on julkaistu Kipparissa 4/2019.
Tekniset tiedot
Bella 572 C
Vuosimalli 2007
Valmistaja Bella Veneet Oy
Pituus 5,62 m
Leveys 2,08 m
Syväys 0,65 m
Paino 700 kg
CE-luokka 6 henkeä
Moottori Evinrude E-Tec 90 hv, 2-t, vm. 2007, 223 h
Polttoainesäiliö 65 litraa
Hinta 15 600 €