Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Chris Craft Sea Hawk 215 – Merikelpoinen
amerikkalainen

140 vuotta sitten alkanut menestystarina on nostanut Chris Craftin yhdeksi maailman tunnetuimmaksi venevalmistajaksi. Sea Hawk soveltuu veneilijälle, joka liikkuu lähivesiä kauempana myös
 kovalla kelillä.

04.11.2023

Tekstijuha nieminen

Chris Craftin huikea menestystarina alkoi yli 140 vuotta sitten Yhdysvaltojen Michigan-järven rannalta, kun 13-vuotias koulupoika haaveili rakentavansa nopeita veneitä. Haaveilu todellakin kannatti, sillä Chris Craftista kasvoi myöhemmin yksi maailman tunnetuimmista venevalmistajista.

Ensimmäiset lasikuituveneet valmistuivat jo vuonna 1955, ja sitä ennen Chris Craft oli maailman suurin mahonkiveneiden valmistaja.

Historiansa aikana se on valmistanut erikokoisten huviveneiden lisäksi esimerkiksi pelastus- ja partioveneitä. Nykyisin tuotannossa on pelkästään huviveneitä.

Sea Hawk -mallistossa oli perämoottorilla varustettuja avoveneitä sekä keulahytillisiä sisäperämoottorimalleja, kuten Sea Hawk 215. Yhteistä niille kaikille oli iso ja matalareunainen heittokalastukseen soveltuva avotila sekä korkealle nouseva keula.

Juttu on julkaistu Kipparissa 12/2017

Helppokulkuinen kansi

Sea Hawk näyttää jo laiturilta katsottuna merikelpoiselta ja tukevalta veneeltä. Veneeseen nousua on helpotettu leikkaamalla pala pois korkeasta, alun perin yhtenäisestä keulakaiteesta. Suuri tiikkinen ankannokka helpottaa veneeseen kulkua entisestään.

Keulakannella on alumiinilla vahvistettu luukku tilavaan ankkuri- ja köysiboxiin. Ohjaamon ohittaminen leveitä sivukansia pitkin sujuu helposti, sillä vene ei kallistele ja tilaa on riittävästi.

Avotilan varalaita on suunniteltu kalastusta varten matalaksi. Uimataso on toimiva. Tasolta on helppo nousta laiturille, jos parkkeerataan perä rantaan päin.

Hulppean kokoinen avotila

Avotila on suunniteltu kalastamiseen, sillä takakannelle on kiinnitetty kalojen perkauslevy. Matkustajille on istumapaikkoja ainoastaan konekopan päällä. Uudempien mallien takakulmissa on irrotettavat penkit, jotka olisi helppo nikkaroida myös tähän veneeseen, jolloin istumapaikkoja olisi yhteensä neljälle.

Säilytystilaa on avotilan molemmilla sivuilla isojen luukkujen takana. Avotilan pressu mahtuu toiselle puolelle, ja lämmityslaite on esillä vastakkaisella puolella. Askelmien alla avotilan etukulmissa on lisää säilytystilaa, ja askelmat toimivat hätätilassa myös istuimina.

Ankkuri ja kiinnitysköydet mahtuvat peräkannella olevaan säilytyslaatikkoon. Puisten luukkujen hionta ja lakkaus olisi paikallaan, myös pressun saumat pitäisi korjata.

Avotilassa on paikka irralliselle pöydälle. Lisäpenkit olisivat tarpeen.

Avotila on suuri, mutta kiinteitä istuimia on vain kahdelle. Keulakannen sadevedelle on omat poistoputket.

Selkeä ohjaamo

Hallintalaitteet ovat hyvin esillä ohjaamossa ja plotterille on tilaa kojetaulun päällä.

Kuljettajan ja kartturin perustuoleissa on hyvä ajoasento. Molemmilta puuttuvat kuitenkin jalkatuet, jotka lisättiin myöhempiin malleihin.

Ratin ja penkin välissä mahtuu ajamaan seisaaltaan. Ohjaamon yläpuolelle on jälkiasennettu tukeva rst-kaari, jota vasten kaksiosaisen kuomun voi taitella. Tuulilasin yläreuna on matalalla, jolloin ajokuomu peittää näkyvyyttä eteenpäin. Kuskin yläpuolella on toki vetoketjullinen tähystysaukko.

Mittarit ja hallintalaitteet ovat hyvin esillä ohjaamossa. Istuen ajettaessa jaloille kaipaisi tukea. Sivuikkunassa on pieni tuuletusluukku.

Retkeilyyn sopiva hytti

Keulahyttiin mahtuu mukavasti nukkumaan kaksi henkeä. Välipalan avulla mukaan mahtuu myös yksi lapsi. Hytin istumakorkeus on juuri riittävä.

Punkkien alla sijaitsevan säilytystilan lisäksi hytissä on muutama ripustuskoukku – muita säilytystiloja tai hyllyjä ei ole.

Hytin katto- ja seinäverhoilut on hiljattain uusittu hienoon kuntoon. Lämmityslaitteen suuttimia on kajuutan lisäksi kuljettajan jalkatilassa ja kojetaulun päällä.

Hytin mukavuudet rajoittuvat kemialliseen wc:hen ja lämmityslaitteeseen. Matkaveneeksi kukaan tuskin Sea Hawkia hankkii, mutta koko avotilan peittävä kuomu monipuolistaa retkikäyttöä.

Uudistetun keulahytin seinillä on puurimoitukset ja katossa uudet verhoilut.

Kovan kelin vene

Chris Craftit ovat tunnettuja hyvistä ajo-ominaisuuksista. Rakenteiden paksuuksissa ei ole säästelty, minkä huomaa hiljaisesta menosta isossa aallokossa. Viimeistelyn taso on muutenkin hyvä, sillä esimerkiksi luukut ja saranat on kiinnitetty tukevasti.

Alkuperäinen bensakone on korvattu taloudellisemmalla dieselillä. Sen teho riittää normaaliin ajoon, mutta vauhtiveneeksi Sea Hawkista ei ole.

Kun vene on paikallaan ja avotilan takaosassa on matkustajia, veneen paino kasvaa ja takakulmien suurista itsetyhjentäjien aukoista tulee vettä lattialle. Pieni ongelma on helposti korjattu reiät tukkivilla tulpilla.

Sea Hawk soveltuu veneilijälle, joka liikkuu lähivesiä kauempana myös kovemmalla kelillä ja haluaa yöpyä veneessä satunnaisesti. Vene toimii hyvin myös yhteyskäytössä. Kalastuskin onnistuu, mutta siihen käyttöön löytyy järkevämpiäkin vaihtoehtoja. Pienillä päivityksillä, kuten puuosien lakkaamisella ja kuomun uusimisella vene jatkaa taivaltaan vielä pitkään.

Artikkelin kirjoittamisen aikaan vene oli myynnissä nettivene.comissa ja sen hintapyynti oli 13 500 euroa. Veneen ominaisuuksiin ja kuntoon nähden hinta on kohtuullinen.

140 vuotta sitten alkanut menestystarina on nostanut Chris Craftin yhdeksi maailman tunnetuimmaksi venevalmistajaksi. Sea Hawk soveltuu veneilijälle, joka liikkuu lähivesiä kauempana myös
 kovalla kelillä.

Konetilan koppa nousee pois tieltä ja huoltokohteet ovat hyvin esillä. Veneen kaikki avotilan luukut on äänieristetty.

Pituus 6,39 m (ilman uimatasoa)
Leveys 2,44 m
Syväys 0,30/0,70 m
Paino 1 538 kg
Makuupaikat 2
Polttoainesäiliö 303 litraa
Moottori Volvo Penta AD 31 
 150 hv, duoprop, vm. 1997
Moottorin käyttötunnit 908 tuntia
Valmistaja Chris Craft Boats U.S.A
Hinta 13 500 €

Lue myös nämä

X