Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Coronet 24 Weekender – Legendaarinen tanskalainen

Klassikkoveneiden maineessa olevia Coronetteja on aina pidetty tukevina ja merikelpoisina, eikä 24 Weekender tee poik­keus­ta. Rungon suunnittelivat 60-luvun kuumimmat nimet, yhdysvaltalaiset Walters ja Wynne.

08.07.2022

Tekstijuha nieminen

Tanskalainen veneen­rakennus eli kulta-aikoja 60- ja 70-lukujen vaihteessa. Myös Coronet-veneiden valmistaja Botved Boats toi markkinoille jatkuvalla syötöllä uusia malleja. Kaik­kiaan sen tuotannossa oli yrityksen toiminnan aikana 50–80-luvuilla lähes 50 eri moottorivenettä ja lisäksi muutama purjevenemalli. Veistämö oli myös aikaansa edellä, sillä se valmisti veneitä sarja­tuotantona jo 50 vuotta sitten.

Valmistaja palkkasi runkojen suunnittelijoiksi ajan huippuosaajia. Waltman M. Waltersin asiakkaina oli koko joukko muita nimekkäitä venevalmistajia, kuten Bertram, Donzi ja Chris-Craft. James R. Wynne toi legendaarisen avomerikilpavenekokemuksensa kautta oman osaamisensa ryhmän käyttöön. Wynne ajoi muun muassa ensimmäisenä perämoottoriveneellä Atlantin yli vuonna 1958. Matka Kööpenhaminasta New Yorkiin kesti 11 päivää.

Harvinaisempi Coronet

Coronet 24 Weekenderiä tehtiin vuosina 1967-1969 yhteensä 221 kappaletta, joten se jäi tuotantomäärässä selkeästi vuonna 1970 esitellyille 24 Familylle, Family Flybridgelle ja Midille. Kyseessä oli samasta pituudesta ja muusta sukunäköisyydestä huolimatta täysin uudelle rungolle rakennettu mallisarja. Kaikista yleisin Coronet kotivesillämme ja muualla on 24 Weekenderin pikkuveljenä pidetty 21 DC.

Alkuaikoina monet Coronetit varustettiin kahdella moottorilla, mutta uusien tehokkaampien koneiden markkinoille tulon jälkeen siirryttiin yhden koneen käyttöön. Tämä teki veneiden käytöstä edullisempaa. Toki syvät V-pohjat vaativat edelleen huomattavan määrän menovettä. Nimensä mukaisesti vene on suunniteltu viikonloppukäyttöön, mutta sillä hoituvat myös mökkimatkat tai pelkkä kruisailu. Vaatimattomiin mukavuuksiin tottunut tekee sillä myös pidempiä matkoja. Homma ei jää kiinni merikelpoisuudesta.

Moniosaisessa kuomussa on paljon ikkunapintaa ja sen alla on tilaa liikkua.

Hulppean kokoinen avotila

Keulakannella ei ole kaiteita, joten siellä liikkumiseen tarvitaan tasapainoa. Leveät sivukannet helpottavat tuulilasin kohdalta avotilaan kulkemista. Varalaidat ovat korkeat, joten avotilaan laskeutuminen vaatii notkeutta. Kaikista helpoimmin veneeseen kulku onnistuu kylkiparkissa tai perä edellä parkkeeraamalla, jolloin täysleveä uimataso toimii jalansijana.

Avotila on valtava eikä siinä ole ohjaamon penkkejä lukuun ottamatta muita kalusteita. Takana olevalle 170 senttiä leveälle sohvalle mahtuu hyvin kolme matkustajaa. Loput matkustajat saavat tyytyä istumaan lattialla.

Hulppea avotila on lähes kolmen neliön kokoinen, ja lisäpatjojen avulla siihen saa vaikka pedattua parivuoteen. Ohjaamo on vasemmalla.

Kokkauspuuhat hoituvat avotilan pöydällä. Ohjaamon päälle tuleva kuomu suojaa viimalta ja pieneltä sateelta

Leveä takapenkki toimii varavuoteena. Puuosat ovat hyvin kestäneet aikaa.

Tiikkiset turkkilevyt ovat hyvässä kunnossa. Molemmilla reunoilla on avonaiset säilytyslaatikot köysille ja laitasuojille. Muut tavarat mahtuvat avotilan alla bensatankin vieressä olevaan säilytystilaan. Avotilan vasemmalla reunalla on paikka pöydälle, johon voi nostaa kaksiliekkisen keittimen. Muita mukavuuksia ei ole. Avotilan hiljattain uusitun kuomun alla on riittävä seisomakorkeus. Takapenkin poistamalla avautuu konehuone, jossa on harvinaisen paljon tilaa huoltotöille.

Yksinkertainen ohjaamo

Monessa 60-luvun veneessä ohjaamo on Coronetin tapaan vasemmalla puolella. Tätä perusteltiin paremmalla näkyvyydellä oikealle.

Kuskin ja kartturin penkit liikkuvat yksinkertaisten kiskojen varassa pituussuunnassa, jolloin ajoasennon saa helposti mieleisekseen. Toki ollaan kaukana nyky­ajan penkkien mukavuudesta.  Kuskilla on erinomainen näkyvyys joka suuntaan. Mittaristo on hyvin esillä ja kaltevan tuulilasin alla on tilaa merikortille ja kiikareille. Tilaa olisi isollekin plotterille. Tuulen- ja sateen­suojana toimii pelkästään ohjaamon kuomu.

Tuulilasin alla on tilaa merikortille ja plotterille.

Perus makuutilat

Veneen suunnittelussa on panostettu ulkotiloihin. Tästä huolimatta keulaan on mahdutettu kelpo makuutilat kahdelle hengelle. Välipalan avulla tilaa on jopa pienelle perheelle. Korkeus riittää istumiseen ja keulaan päin olevat ikkunat antavat valoa. Tuuletus hoituu oven aukkojen sekä katossa olevien tuuletusventtiilien kautta.

Keulahytissä on tilaa 2-3 hengelle. Säilytystilaa on punkkien alla sekä selkänojien takana.

Veneessä on näppäriä yksityiskohtia. Keulahytin tuuletusluukut ovat sateelta suojassa tuulilasin alla ja tuulilasin molemmat puolet saa auki.

Säilytystilaa on pienessä vaate­kaapissa, punkkien selkänojien takana sekä patjojen alla. Mittaritaulun taakse pääsee käsiksi ison luukun kautta. Tässä olisi hyvä oppitunti monelle nykyveneelle. Laitojen vinyylipinnat ja patjat on uusittu, joten yleisilmeeltään keulahytti on siisti.

Tätä 24 Weekenderiä on kunnostettu paljon ja muun muassa kone ja sähköt on käyty läpi. Veneellä on ikää lähes 50 vuotta, joten kunnostustöitä riittää varmasti jatkossakin. Kaikki puuosat on ruuveilla kiinni, joten ne on tarvittaessa helppo irrottaa. Vene vaatii jatkossakin hyvää huolenpitoa, jotta se säilyttää arvonsa. Moottorina on hieman janoinen MerCruiserin 5,7-litrainen V8.

Konehuone on huoltomiehen unelma – yhtä suurta tilaa laidasta laitaan.

Käytettyä katsomassa -juttu on julkaistu Kipparissa 9/2018.

Tekniset tiedot

Coronet 24 Weekender

Vuosimalli 1969
Valmistaja Botved Boats Tanska
Suunnittelija Walters&Wynne (runko), Hans Bruun Bertelsen (sisustus)
Pituus 7,32 m
Leveys 2,44 m
Paino 2 000 kg
Polttoainesäiliö 250 litraa
Moottori MerCruiser 5,7 V8, 260 hv, vm. 1998
Moottorin käyntitunnit 600 h
Hinta 16 400 €

Lue myös nämä

X