Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Finmar Captain HT – Toimivien ratkaisujen klassikko

Finmar Captain on tyylikäs vene. Vanhasta olemuksesta huolimatta aika ei ole
ajanut siitä ohi.

07.05.2024

Tekstijuha nieminen

Finmar oli 1960- ja 70-luvuilla yksi Suomen johtavista veneveistämöistä, jossa valmistettiin pariakymmentä erilaista venemallia jollasta yli kymmenmetriseen matkaveneeseen. Tuotannossa oli myös purjeveneitä. Pienemmät daycruiserit pärjäsivät hyvin tuon ajan sarjavalmisteisten veneiden kilpailuissa Suomessa ja muualla Pohjoismaissa. Veistämö rakensi muutaman veneen myös presidentin käyttöön.

Tauno Wiljasen ja Halvor Rosenbaumin yhteistyössä suunnittelema Finmar Captain HT on kooltaan malliston keskivaiheilta. Samasta rungosta valmistettiin myös sisarmallia Captain DC:tä, jossa ajohytin kova katto korvattiin pressulla. Sisätiloiltaan molemmat veneet ovat samanlaisia. Finmar Captain -venemalleja valmistettiin vuodesta 1972 vuoteen 1983. Tämä yksilö on vuodelta 1977.

Captainin parhaita ominaisuuksia ovat tukeva runko ja hyvä ajettavuus. Asuttavuus on tärkeysjärjestyksessä vasta kolmantena. Siitä puuttuvat esimerkiksi nykyveneille yleiset erillinen wc-tila tai avotilan sohvaryhmä. Yksinkertaisesta sisustuksesta huolimatta Captain toimii hyvin muutaman hengen retkiveneenä tai saariston yhteysveneenä. Ajo-ominaisuudet riittävät myös pidempään matkantekoon.

Juttu on julkaistu Kipparissa 2/2017

Perinteiset kansiratkaisut

Captainissa on paljon yhtäläisyyksiä saman aikakauden muihin veneisiin, kuten Jurmo Cabiniin tai Seven Princessiin. Kaikissa näissä veneissä on kulmikkaat kansirakenteet.

Captainiin noustaan suhteellisen helposti keulan kautta. Kaiteet ovat vaatimattoman korkuiset, mutta kuitenkin korkeammat kuin joissakin sisarveneissä. Keulahytin katolla ei ole kaiteita, joten siellä liikkuminen on hankalampaa. Sen sijaan ohjaushytin kohdalla on turvallista liikkua: sivukannet ovat leveät ja katon puisista tartuntakahvoista saa hyvin tukea.

Keulahytin kattoluukkua voi käyttää tavaroiden lastaamiseen. Kulkemiseen se on ahdas.

Kattoluukun lukitus hoidetaan köydenpätkillä, yksinkertaista ja toimivaa

Tilavat makuutilat

Ovilla suljettavaan keulahyttiin saa pedattua lisälevyn avulla jättikokoisen V-mallisen tuplapunkan, jonka mitat ovat 194×182 cm. Toiselta reunalta pituutta on jopa 210 cm. Vaikka punkka on leveä, liikkuminen vaatii kyyristelyä, sillä hytin korkeus on vain 143 cm. Istumakorkeuskin on ainoastaan välttävä, mutta keulahytti onkin tarkoitettu nukkumiseen. Seurustella voi avotilassa.

Nukkumapaikkojen keskellä on paikka kemialliselle wc:lle ja hyttiin saa raitista ilmaa kattoluukussa olevan tuuletusventtiilin kautta. Säilytystilaa on punkkien alla ja punkan yläpuolelle on kiinnitetty avohyllyt. Vaatteille on ripustustanko.

Keulan makuutila on harvinaisen leveä. Keskellä on paikka wc:lle.

Moneksi muuttuva avotila

190 cm korkeaan ohjaamoon ja pressulla suljettavaan avotilaan on näin pieneksi veneeksi saatu mahtumaan toimivat ja muunneltavat tilat.

Kuskin oltavat ovat välttävät, sillä penkki on kiinteä eikä hartiatilaa ole yhtään liikaa. Kuski istuu hytin oikealla puolella, josta on kohtuullinen näkyvyys. Hytin jykevät rakenteet, varsinkin taaksepäin katsottaessa, ovat hieman näkökentän tiellä. Toisaalta kattorakenteista tuskin kuuluu kitinöitä kovassakaan aallokossa ajettaessa.

Mittarit ovat hyvin näköpiirissä. Jos ne sijoittaisi uudelleen, ratin eteen voisi asentaa myös plotterin. Kartturille on hyvin tilaa toisella reunalla ja edessä on tilaa karttasarjalle. Kattoluukkuja on kaksi ja keskikokoinen kuski pystyy tähystämään niistä hyvin.

Kojetauluun voisi asentaa pienen plotterin, jos mittarit sijoittelesi uudelleen

Avotilan saa helposti muutettua joko kahdesta erillisestä pöydästä muodostuvaksi neljän hengen ruokailuryhmäksi tai kahdeksi pitkäksi, mutta kapeaksi punkaksi. Niiden pohjat toimivat normaaliasennossa konekopan päälle käännettyinä matkustajan penkkeinä.

Keitin on vasemmalla ja tiskiallas vastakkaisella puolella. Myös jääkaapille on tilaa ja muutakin kaappitilaa on riittävästi. Moottoritilan päällä oleva yhtenäinen taso on 174×94 cm, joten se sopii auringonottopaikaksi. Harvassa nykyveneessä näkee näin toimivia ratkaisuja.

Finmar Captainissa on paljon säilytystilaa. Helposti käytettäviä säilytystiloja on keulapunkkien alla, kuskin ja kartturin jalkatilojen alla sekä koneen molemmin puolin. Takakannen ympärillä kiertävät avonaiset hyllyt, joihin on helppo laittaa kiinnitysköydet ja usein käytetyt varusteet.

Pentteriin saa rakennettua pitkän, mutta kapean punkan. Se toimii paremmin varavuoteena kuin kunnon leposijana.

Takataso on matkustusasennossa. Ryhtipenkkien lisäksi tilaa riittää matkatavaroille tai auringon-ottoon.

Uusittu moottori

Veneen moottori ja vetolaite on uusittu kymmenen vuotta sitten. MerCruiserin 4,3 l bensakone tuottaa 190 hevosvoimaa, joka riittää hyvin veneen kuljettamiseen. Huippunopeus on noin 30 solmua. Alkuperäiset konevaihtoehdot vaihtelivat 130 hevosvoiman ja tupla-asennuksena 260 hevosvoiman välillä. Tällä moottorilla on hyvin huollettuna vielä vuosia edessään.

Konehuone on tilava ja huoltokohteet helposti esillä. Konehuoneen molemmilla puolilla on erityisen isot ja syvät säilytystilat. Akut ovat niissä hyvin esillä irrotettavan väliseinän takana. Vene on rungoltaan hyvässä kunnossa.

Konehuoneessa on hyvin tilaa huoltotöihin, irrotettavat sivuseinät poistamalla jopa ruhtinaallisesti.

Vene oli lehden painoon mennessä myynnissä hintaan 11 900 euroa. Hintaa nostaa uudehko moottori, mutta toisaalta varusteet ovat pääosin alkuperäiset, joten niiden uusiminen on pakollista. Varusteiden asentaminen on kuitenkin helppoa, sillä kaikkiin paikkoihin pääsee helposti käsiksi.

Jälkiasennettu uimataso on valmistettu painekyllästetystä laudasta, mutta siihen sopisi paremmin jokin silmää miellyttävämpi materiaali. Myös pressu kaipaisi pesua.

Uuden lämmittimen, jääkaapin, lieden, navigaattorin ja musiikkilaitteiden asennuksen sekä patjojen uusimisen ja puleerauksen jälkeen veneestä tulee varsin toimiva retki-/yhteysvene. Monet alkuperäiset materiaalit, kuten lattiat, ovat edelleen hyvässä kunnossa. Ankkuri ja kiinnitysköydet mahtuvat hyvin keulan isoon ankkuriboksiin

Uimataso on toimiva, mutta kansi kaipaisi uusimista. Vetolaite on uusittu koneenvaihdon yhteydessä.

Tekniset tiedot

Finmar Captain HT

Pituus 6,60 m
Leveys 2,60 m
Paino 1 500 kg
Makuupaikkoja 4—5
Kantavuus 8 henkeä
Moottorisuositus 170—240 hv
Polttoainetankki 155 l

Hinta käytettyjen hinnat 7 500—15 000 €

Valmistaja Finmar

Lue myös nämä

X